Bottenfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rickard p
    • November 2009
    • 115

    Bottenfilter

    Har i dag 540 kar med fluval 404 pump och ehime bio 240 pump i andra hörnet.
    Har 8 st diskus som är 6 månader och jag matar mycket.
    Har ca 4 cm engelsk sjösten byter vatten 1 /veckan ca 1/3 .
    Slamsuger botten varje gång och det finns mycket skit där .
    Nu funderar jag på att köpa någon plast med färdiga håll i eller en rostfri plåt med håll som man har distanser mellan boten och lite grus ovan och en kraftig pump till kopplad och ha kvar 404 som bio filter och botten filtert enbart för att hålla gruset renare skulle det fungera eller är det bättre att suga .
    Nackdelen är att man kommer inte åt att suga överalt varje vecka som under rötter och stenar .
  • lofstrog
    • November 2009
    • 989

    #2
    Ursprungligen postat av Rickard p
    Har i dag 540 kar med fluval 404 pump och ehime bio 240 pump i andra hörnet.
    Har 8 st diskus som är 6 månader och jag matar mycket.
    Har ca 4 cm engelsk sjösten byter vatten 1 /veckan ca 1/3 .
    Slamsuger botten varje gång och det finns mycket skit där .
    Nu funderar jag på att köpa någon plast med färdiga håll i eller en rostfri plåt med håll som man har distanser mellan boten och lite grus ovan och en kraftig pump till kopplad och ha kvar 404 som bio filter och botten filtert enbart för att hålla gruset renare skulle det fungera eller är det bättre att suga .
    Nackdelen är att man kommer inte åt att suga överalt varje vecka som under rötter och stenar .
    Hej Rickard

    Jag tror inte att du blir av med skiten bara för att du installerar ett bottnfilter också. Det tar ett tag innan skiten blivit så liten så att den sugs ner i sanden.

    Om du skaffar dig ett gäng med pansarmalar så kommer de att göra jobbet åt dig. Tjugo stycken Corydoras sterbai vore nog nå't för dig. Håller garanterat rent.

    /Roger
    Senast redigerad av lofstrog; 30 January 2010, 18:26.
    Discus for life

    Kommentar

    Arbetssätt...