ett nytt större filter eller två ganska stora?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13142

    #16
    Ursprungligen postat av lucille1
    förfiltret - är det den vita mattan som står på tvären och inte korgarna?? vad är det för grovporig matta?? vanlig blå grov filtermatta som man har i korgarna?

    hur har du gjort ett extra förfilter i insuget som?? vore sjukt bra för de är ofta som insuget sätter igen där kulan är vore bra å slippa det!! om jag nu förstår dig rätt!!

    bör man ha en finare matta/finare material nån stans eller kan man köra grovt rakt igenom?? är verkligen kass på vilket filtermaterial man ska ha
    Du tar en lagom bit grov matta och klipper ett tillräckligt stort hål så du kan trä på den på insuget, då har du fått ett förfilter och slipper att kulan sätter igen! De fyra mattorna som sitter före korgarna kan du ersätta med en 5cm tjock grov matta som du skär till så att du precis kan skjuta ner den i filtret där kassetten med de fyra mattorna tidigare satt, kollade just måttet på den och till 305.an ska den vara 5x24x15.5cm!
    Detta kommer öka prestandan på filtret avsevärt!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • lucille1
      • October 2006
      • 169

      #17
      Ursprungligen postat av åheim
      Du tar en lagom bit grov matta och klipper ett tillräckligt stort hål så du kan trä på den på insuget, då har du fått ett förfilter och slipper att kulan sätter igen! De fyra mattorna som sitter före korgarna kan du ersätta med en 5cm tjock grov matta som du skär till så att du precis kan skjuta ner den i filtret där kassetten med de fyra mattorna tidigare satt, kollade just måttet på den och till 305.an ska den vara 5x24x15.5cm!
      Detta kommer öka prestandan på filtret avsevärt!
      ja nu har jag kört tomt i där för den slammar igen på en gång annars!! men man tappar ju väldigt mycket filteryta då så de är ju inte direkt optimalt. men har måsta gjort det så de snurrar över huvud taget!! men har tänkt sätta dit grov matta länge för bevisligen så är den fina för fin och täpper igen!

      det blir nog skitbra med två filter så detta får avlastning! mina fiskar skitar bevisligen ner för mycket.

      tack för måtten!!

      Kommentar

      • lucille1
        • October 2006
        • 169

        #18
        Ursprungligen postat av Jim_J
        Ja, precis! Ta bort hela den korgen och ersätt med en bit 5cm tjock filtermatta.

        Jag är inte heller särskilt bevandrad i filtermaterialens olika egenskaper heller, men jag har kört grovporigt hela vägen, och det funkar kanonbra för mig!

        Bifogar en bild på "förfiltret"
        tack för bilden!! nu förstår jag!!detta ska jag genast göra!! för insuget måste jag ta lös var 4de dag och spola rent. jävligt drygt!! men detta var en sjukt bra idé!!

        Kommentar

        Arbetssätt...