Juwel Filter! Byta alla filter på en gång??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • candra
    • January 2010
    • 455

    Juwel Filter! Byta alla filter på en gång??

    Hej!

    Har ju ett Rio 240 l, som jag inköpte augusti -09, och som Pliina här på forumet sa, så fick jag med en CD skiva, som jag ej läst förräns igår..

    Och mina filter ska ju bytas oftare än vad jag trodde..har ju sköjlt igenom dom.

    Då jag inte bytt ut nåt filter sen aug, så undrar jag om jag tycker jag ska köpra nya och byta ut alla filter på en gång, har 6 st. Dom blå filtren är inte längre blåa..

    Men det står såhär:

    - Genom att rengöra eller byta de blå svamparna eller Cirax filtermedium påverkar du bakteriekulturens effekt.
    Därför rekommenderas att inte rengöra eller byta de blå svamparna och Cirax filtermedium samtidigt, utan växelvis efter varandra.

    Men då det var så länge sen jag gjorde det, så tänkte jag byta ut allt, men då kanske jag rubbar bakteriekulturen..?

    Har även fått en hinna med bubblor på ytan...kan det vara:

    -BYT KOLSVAMPEN var 3:e till 4:e vecka. Oftare om akvariet är fullbelagt eller hyser stora fiskar. Aktivt kol binder endast lukt- och giftämnen vid ytan. Om det lämnas kvar för lång tid i akvariet avger det åter ämnena till vattnet.

    Fat jag tycker detta problem kom efter att jag haft i happy life "kristalklart vatten"

    Jag bytte vatten igår fm, och detta på ytan kom på kvällen.
    Men kan jag byta alla på en gång..? Känns lite bättre..
    // Candra


    240l sällskap 20l Nano


  • Sleaper

    • September 2008
    • 2894

    #2
    Du behöver nog inte känna någon stress med att byta "dom blå svamparna". Byt en i taget ifall du tycker att det är dags att byta. Jag hade nog mina svampar i flera år utan att byta, och kunde inte se att dom blev märkbart sämre även om färgen ändrades. Men naturligtvis så vill ju Juwel sälja filtermedium så dom föreskriver regelbundna byten av filtermatr.
    När det gäller aktivt kol så är det inget som man behöver använda ständigt utan möjligen bara efter medicinering osv. för att få bort medicinrester. Har dock själv aldrig använt aktivt kol i sötvattensakvarie.

    Kommentar

    • Grottbert
      • November 2009
      • 340

      #3
      Hej

      Jag skulle inte rekommendera att byta alla samtidigt, jag vet inte ens om det är nödvändigt att byta dom. Jag byter bara mina om jag pajat dom på något sätt(bakteriedödande medel, pumpen stått still för länge mm). Man kan lukta sig till dåliga filter. Bra filter luktar lite jordaktig med lite sjö i medans dåliga luktar illa helt enkelt.
      Kolsvampen har dom rätt om dock, kolet håller inte hur länge som helst och börjar släppa tillbaka gifterna den lakade ut efter ett tag.
      Varje vattenbyte tar jag dock bort överflödigt grums och rester som täpper till filtrerna, så kolla dom bör man. Tror dom skriver att man ska byta för att dom ska tjäna pengar helt enkelt. Har aldrig varit med om att andra filter behöver byta med så många intervall som juwel vill att man skall.

      hinnan på ytan vet jag inte vad det beror på, kanske någon annan vet dock

      /Mikael

      Kommentar

      • candra
        • January 2010
        • 455

        #4
        Tjena! Tack för svar!

        Jag bröt strålen, innan så gick det till höger mot glaset, nu går det ut till mitten, men så blir cirkulationen lite omvänd, men skiten kommer säkert in ändå. Hinnan är borta, blev "rädd" att det var lukt- och giftämnen som kom tillbaka i vattnet pg a gammal kolfilter..luktar inte så gått i akvariet..

        Ja, att dom vill att man ska köpa filter, det vet man ju, men det känns ju alltid tryggare att man har nåt som inte är "utslitet".

        Från Juwel:
        "Genom att regelbundet byta kolsvamparna ser du till att dessa partiklar avlägsnas och förhindrar att de blå filtersvamparna förorenas. Detta skonar de blå svamparnas värdefulla biokultur.

        /Candra
        // Candra


        240l sällskap 20l Nano


        Kommentar

        • rödtoppen
          • June 2006
          • 3148

          #5
          Jag bytte aldrig mina svampar när jag hade mitt juwel (hade karet i ca 3 år).
          Iofs så slängde jag den tunna vita efter ca 2år (köpte aldrig någon ny)
          Den svarta användes aldrig.

          Är svamparna hela så behåll dem.

          Om du absolut "måste" byta alla så byt dem inte samtidigt.
          / dtoppen /

          Kommentar

          • candra
            • January 2010
            • 455

            #6
            Nä, jag misstänkte det...blir väl en chock då att byta alla samtidigt. Kom på nu att, för ett tag sen så slutade vår pump att fungera, och det stod stilla ett bra tag, och det ska ju inte vara bra för filterna eller bakterierna..men jag byter nåt i taget i sådana fall.

            Tack!
            // Candra


            240l sällskap 20l Nano


            Kommentar

            • lofstrog
              • November 2009
              • 989

              #7
              Jag har ett Juwel Delta 270L där samma filtermattor har suttit i i fyra år utan byte. Det enda som jag gör når hag märker att det blir för dåligt drag i filltret är att skjölja ur dem. Det brukar behövas ca en gång i halvåret.

              Att byta filtermatrialet för ofta är ju som att kasta de nyttiga bakterierna i soptunnan.

              Det som behöver bytas då och då är det översta tunna filterpadsen om man använder dom.

              //Roger
              Discus for life

              Kommentar

              • candra
                • January 2010
                • 455

                #8
                Bra, då behöver jag inte tänka på det, har nog löst mitt problem...

                ...varför jag tyckte mitt filter var så dåligt tryck i, det var ju förmodligen för att dom låg i fel ordning...då jag tappade dom sist, och inte hade läst bruksen =)Rättade till det idag.

                Så det kanske förklarar ett och ett annat =)
                // Candra


                240l sällskap 20l Nano


                Kommentar

                Arbetssätt...