Eheim doppvärmare 150w kalibrering..?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • candra
    • January 2010
    • 455

    Eheim doppvärmare 150w kalibrering..?!

    Hej!

    Nån som har en Eheim doppvärmare 150w, (förmodligen en hel del), jag har 240 l akv.
    Köpte den igår och ställde den blå ringen på 28 grader, imorse var tempen på 27,1 i släckt. Sen vad jag förstått ska man ställa in den röda pilen på uppmätta temperaturen, alltså på 27 grader..då man ska kalibrera den.

    Så den röda pilen på andra sidan ska stå på 27 och den blåa värmeinställaren ska stå på 28 grader...

    Nu står den röda pilen på 19 och den blå på 28...?
    // Candra


    240l sällskap 20l Nano


  • åheim
    • April 2006
    • 13136

    #2
    När doppvärmaren värmt upp vattnet färdigt (i ditt fall 27,1) så drar upp den lilla "knoppen" som sitter på toppen av doppvärmaren, den sitter ganska hårt så du behöver en tång eller kniv som du sätter i skåran, sen ställer du vredet på den temperatur du mätt upp i karet och trycker sen ner "knoppen igen, klart
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • candra
      • January 2010
      • 455

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      När doppvärmaren värmt upp vattnet färdigt (i ditt fall 27,1) så drar upp den lilla "knoppen" som sitter på toppen av doppvärmaren, den sitter ganska hårt så du behöver en tång eller kniv som du sätter i skåran, sen ställer du vredet på den temperatur du mätt upp i karet och trycker sen ner "knoppen igen, klart
      Okej, jag tände ju lyset imorse , och nu står den på 27,4, men det är väl lysröret antar jag som värmt. men då ska alltså den röda stå på 27.1, jag har en rund grå knopp på min, ingen pigg uppåt. men jag kan reglera den röda lite ändå, men man måste alltså dra upp toppen för att reglera den röda.
      Okej, ag kollar det, vill ju inte ha sönder den. Det står bara i bruksen att jag ska vrida på den röda, och inte ta upp nåt lock.

      "Mät vattentemperaturen med en korrekt termometer. VRID markeringspilen (röd) till uppnått temperatur. Ställ in önskad temperatur i behållaren med inställningskalan (blå)"

      Kan man bara kalibrera 1 gång, eller kan man göra det flera gånger, eller blir doppen "galen" då? =) Ledsen att jag ställer frågor även om jag har en bruks, men ville veta hur andra gjorde i verkligenheten, så jag inte gör fel.

      Men då testar jag det att ta upp det gråa locket...

      Tack
      // Candra


      240l sällskap 20l Nano


      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13136

        #4
        Det låter som de gjort om doppvärmaren lite, min modell är ett par år gammal...! Du kan kalibrera den hur många ggr som helst iallafall
        Här är bild på nya och den äldre http://www.eheim.de/eheim/inhalte/in...ail_34030_ehen Busenkelt att kalibrera den nya, bara vrida den röda pilen till det det gradantal som du mätt upp i akvariet!
        Senast redigerad av åheim; 23 January 2010, 12:48.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • candra
          • January 2010
          • 455

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Det låter som de gjort om doppvärmaren lite, min modell är ett par år gammal...! Du kan kalibrera den hur många ggr som helst iallafall
          Här är bild på nya och den äldre http://www.eheim.de/eheim/inhalte/in...ail_34030_ehen Busenkelt att kalibrera den nya, bara vrida den röda pilen till det det gradantal som du mätt upp i akvariet!
          Ja, jag har den nya, tur att jag inte började mecka med den, var väl det jag kände på mig. Ja, då är det busenkelt, tack så jättemycket för hjälpen! Så hörs vi
          // Candra


          240l sällskap 20l Nano


          Kommentar

          • candra
            • January 2010
            • 455

            #6
            Ursprungligen postat av candra
            Ja, jag har den nya, tur att jag inte började mecka med den, var väl det jag kände på mig. Ja, då är det busenkelt, tack så jättemycket för hjälpen! Så hörs vi

            Ser nu att jag bara kan vrida min till 22 grader på den röda delen, se blir det stopp..., men jag får testa mig fram...=)
            // Candra


            240l sällskap 20l Nano


            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13136

              #7
              Ursprungligen postat av candra
              Ser nu att jag bara kan vrida min till 22 grader på den röda delen, se blir det stopp..., men jag får testa mig fram...=)
              Du ska ju ställa den röda pilen på den aktuella tempen som du har i ditt kar och det var väl 27gr! 22gr motsvarar 17gr eftersom doppvärmaren är 27gr redan och den kan bara värma mellan 18-34gr!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • candra
                • January 2010
                • 455

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                Du ska ju ställa den röda pilen på den aktuella tempen som du har i ditt kar och det var väl 27gr! 22gr motsvarar 17gr eftersom doppvärmaren är 27gr redan och den kan bara värma mellan 18-34gr!
                Jaaaa, nu är jag med, jag höll på med den på andra sidan, men nu har poletten trillat ner nymoderniheter! TACK SÅ MYCKET!
                // Candra


                240l sällskap 20l Nano


                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13136

                  #9
                  Ursprungligen postat av candra
                  Jaaaa, nu är jag med, jag höll på med den på andra sidan, men nu har poletten trillat ner nymoderniheter! TACK SÅ MYCKET!
                  Ja härligt o det var så lite så
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Plurret
                    • March 2015
                    • 23

                    #10
                    "Mät vattentemperaturen med en korrekt termometer. VRID markeringspilen (röd) till uppnått temperatur. Ställ in önskad temperatur i behållaren med inställningskalan (blå)"

                    Men här är den stora frågan :
                    Om jag har 20 grader i nyuppstartat akvarium, men vill ha 25 grader.
                    Jag ställer den röda pilen på 25 grader och pluggar i den.
                    Doppvärmaren värmer upp till 28 grader förinställt.

                    Menas det då alltså att jag skulle ha passat på temperaturen med digitaltermometern och när gradantalet visade önskade 25 grader, så skulle jag ha dragit upp locket och ställt in den.........hur?

                    Den röda pilen står ju redan på önskade 25 grader, så hur kan jag då "ändra" den?
                    Och den blåa ringen står ju redan på 25 grader, så hur kan jag då "ändra" den också till något den redan står på?

                    Mycket tacksam för mer vägledning med denna Eheim/Jäger 50W.
                    Enligt bruksanvisningen så står "justering".

                    "Efter 1-2 dagar kan du göra så här för att ställa in värmen på nytt:
                    * Drag ur nätkabeln (gjort det)
                    * Mät vattentemperaturen med en exakt termometer (gjort det)
                    * Vrid markeringspilen (röd) till uppmätt vattentemperatur (gjort det, alltså i detta fall 28 grader!)
                    * Ställ in önskad temperatur med inställningsskalan (blå) och stoppa i kontakten. (Gjort det, vilket menas att man vrider på den röda pilen tillbaka till önskade 25 grader, vilket INTE sänker temperaturen till 25 grader alls, utan den står kvar på 28 grader även efter 3 dagar och även på morgonen efter att lyset varit släckt).
                    Senast redigerad av Plurret; 17 July 2015, 11:25.

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      #11
                      Den lilla pilen går att snurra på också, typ 3 grader åt båda hållen.

                      Sätter du det stora hjulet så pilen står på 25 grader, sen väntar tills dne fått värma vattnet. Och om då värmen i vattnet är 28 grader, då skruvar du på den lilla pilen tills den pekar på 28 på den stora snurran. Då är den kalibrerad sen, och då kan du vrida den stora snurran tillbaka till 25 om du vill ha 25.

                      Vet inte om det gjorde det tydligare.
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      Arbetssätt...