Hur få tyst på hang-on filter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fridas
    • September 2007
    • 629

    Hur få tyst på hang-on filter?

    För några månader sedan köpte jag ett akvariepaket som jag suktat efter länge: Aquatic Nature Cocoon 3, den kubformade varianten med tillhörande Hang-on filter. Problemet är att det låter så fruktansvärt illa att man knappt står ut med att vara i samma rum som det några längre stunder.

    Känns som om jag provat allt för att tysta ner det. Till en början kollade jag impellern och jag kan inte se att den vare sig glappar eller sitter/rör sig konstigt. Har provat att sänka/höja vattenflödet utan resultat. Har även satt möbeltassar på pumpen mot glaset för att undvika vibrationer mot glaset men inget funkar. Det skallrar, vibrerar och skorrar så jag blir tokig. Lyfter man pumpen så att den inte är i kontakt med akvariet blir det aningens tystare men pumpen skorrar i sig själv också så det har inte bara med vibrationerna mot glaset att göra.

    Så hur kan jag få tyst på pumpen? Är alla Hang-on/Ryggsäcksfilter lika ljudliga eller är detta någon B-variant? Någon som har tips på något annat märke och modell?

    Märket på denna är alltså Aquatic Nature och modellen heter FLOW 200.


    Tacksam för hjälp innan jag får psykbryt på pumpskrället
    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #2
    låter väldigt jobbigt. Har du testat med att stänga av och sätta på den igen??
    Skulle gå till tillbaka till affären med pumpen och be de lyssna på vad det kan vara förnågot.
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • Fridas
      • September 2007
      • 629

      #3
      Ja, jag har provat att starta om den ett par gånger men utan resultat. Misstänker att det är impellern på något sätt men frågan är om det lönar sig att byta.

      Problemet med att ta med det till zoobutiken är att karet då står utan pump då jag inte har någon annan att sätta i, samt att hela bakteriefloran går åt skogen helt i onödan om de inte bryr sig i att hjälpa till med det på butiken. Och då det är en bra bit dit så blir karet utan pump i ett halvt dygn innan man är hemma igen.

      Ingen pump är väl helt tyst men denna tar verkligen priset, trots sin ringa storlek
      ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        #4
        Vad trist!
        Kan du inte ringa butiken och fråga om du får komma in med filtret och fråga om det är impellern det är fel på?
        Bakteriefloran går inte helt åt helsike om karet går utan cirkulation ett halvt dygn.
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • Beta
          • August 2007
          • 4

          #5
          Hej, jag har en likadan och den e knäpptyst! Tror att det måste va något fel på din! Har du satt dit den svarta lilla pluppen på vänster undersida som ska sitta mot glaset?

          Kommentar

          • Fridas
            • September 2007
            • 629

            #6
            Ursprungligen postat av Nubi
            Vad trist!
            Kan du inte ringa butiken och fråga om du får komma in med filtret och fråga om det är impellern det är fel på?
            Bakteriefloran går inte helt åt helsike om karet går utan cirkulation ett halvt dygn.
            Det är det som är problemet att det kan göra när karet enbart är på 31L. Hade ett lika stort kar med CR för några år sedan, och efter ett strömavbrott mitt i natten hade inte pumpen startat igen och 12-14 timmar senare hade vattnet en oljig hinna och luktade illa, och efter det kom nitriten kom som ett brev på posten. Balansen rubbas så himla fort i mindre kar, speciellt när det bara varit igång någon månad och det inte hunnit bildas så mycket nyttobakterier.

            Nej jag försöker nog sikta på att hitta ett bättre Hang-on och sedan köra in det parallellt med detta. Tips på tyst märke mottages tacksamt.
            ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

            Kommentar

            • Fridas
              • September 2007
              • 629

              #7
              Ursprungligen postat av Beta
              Hej, jag har en likadan och den e knäpptyst! Tror att det måste va något fel på din! Har du satt dit den svarta lilla pluppen på vänster undersida som ska sitta mot glaset?
              På lådan till pumpen finns denna plupp med, men på mitt filter finns inget sådant ställe att fästa den på, och inte heller någon plupp med i lådan. Konstigt, det ska vara att det är det som saknas då. Eller så är det olika "årsmodeller".

              Ska i alla fall ringa zoobutiken och se vad de säger och om de har något tips eller hjälp att komma med utan att jag behöver lyfta ur pumpen ur karet.
              ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

              Kommentar

              • rockan04
                • March 2004
                • 86

                #8
                Jag hade samma problem med mitt filter, gick till affären och fick ett nytt men det lätt nästan sämre! Då köpte jag detta: http://www.pwss.se/product.php?produ...at=1350&page=1

                Mycket nöjd med det låter nästan inget

                Kommentar

                • hulkjohan
                  • September 2008
                  • 32

                  #9
                  Har också haft samma problem! och jag köpte också en Eheim Hangon 2040!

                  Är jätte nöjd med detta!

                  //Johan

                  Kommentar

                  • drd
                    • March 2004
                    • 5586

                    #10
                    Det är helt enkelt så att i princip alla jäkla filter låter mer eller mindre och man får leva med det.
                    I mindre kar kan det ju bli lite knepig resonans oxå med vibrationer med tunnare glas det har jag upplevt själv hemma och där i använder jag bara skumfilter med luftpump som driver dessa.
                    ________________________________________________

                    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                    Kommentar

                    Arbetssätt...