Yngelakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jost
    • April 2009
    • 114

    Yngelakvarium

    Jag vill skaffa mig ett yngelakvarium för malawi. Alltså ett akvarium som man kan lägga ner honan i när hon tuggar och sedan har ynglen i. Så till min fråga. Vad är minimum i liter för denna typ akvarium?
  • zoomi
    • August 2004
    • 829

    #2
    Beror på hur länge ynglen ska stanna där, vilka fiskar du har i andra karet..
    Om honan bara ska spotta räcker ju 20L typ men om ynglen ska vara där ett tag beror ju på hur mkt yngel du har men runt 70L

    Kommentar

    • Jost
      • April 2009
      • 114

      #3
      okej. Tanken är väl att ynglen ska få lite storlek iaf så dom klarar sig bra med större firrar:P

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        #4
        Jag skulle rekomendera ett 70L så du har lite utrymme och honan inte känner sig för trängd i karet.
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • Jost
          • April 2009
          • 114

          #5
          Vad för filar skulle vara bra..kan man köra ett vanligt innerfilter?

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            #6
            Är detta mer som ett yngelakvarium så skulle jag inte ha andra fiskar i det karet förutom mamma fisk och yngel.
            Varför vill du ha fiskar tillsammans med ynglerna i det karet?
            Enheims har bra innerfilter skulle jag köra på.
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • Jost
              • April 2009
              • 114

              #7
              måste blivit ett missförstånd..asså det ska bara vara yngel i karet, och mamman en liten stund såklart:P

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                #8
                Ahaa =) minst ett 50l men varför vill du ha andra fiskar i det karet? vill du inte att dina yngel ska klara sig?
                tar inte fisk mamma hand om sina yngel??

                om du bara ska ha yngel så skulle jag köra med luftpump till karet. På så sätt är man 100 på att de inte sugs in i filtret
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                • Jost
                  • April 2009
                  • 114

                  #9
                  går inte så bra detta. Såhär är idén:P Jag ska ha ett 720 l kar och ett litet yngelakvarium för yngel.

                  Kommentar

                  • Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

                    #10
                    du med! Jag har samma planer.
                    Mitt 60l som står i sovrummet i den har jag en innerfilter Enheim powerball filter. Där går nu kakaduor med yngel. 720L ska fiskarna gå.
                    Yngelkaret ska bara vara igång när man får yngel. Är det så du har tänkt med?

                    Undrar, de ynglerna du vill odla upp, tar mamma fisk hand om de bra, eller äter hon upp ynglerna efter någon vecka... och därför vill du ha ett yngel kar??
                    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                    Fiskbloggen

                    Kommentar

                    • Jost
                      • April 2009
                      • 114

                      #11
                      Jag hade tänkt köra malawi i karet så yngelakvariet får nog stå igång hela tiden Jag hade tänkt ha mamman med ynglen i typ 4 dagar då jag tror att de lär sig lite om hur man fostrar yngel så man inte avlar sönder dem. Men det är bara en liten teori Anledningen till yngelakvariet är mest att jag inte inte haft yngel som vuxit upp då de gott i det större akvariet.

                      Kommentar

                      • Nubi
                        • March 2009
                        • 9026

                        #12
                        Ursprungligen postat av Jost
                        Jag hade tänkt köra malawi i karet så yngelakvariet får nog stå igång hela tiden Jag hade tänkt ha mamman med ynglen i typ 4 dagar då jag tror att de lär sig lite om hur man fostrar yngel så man inte avlar sönder dem. Men det är bara en liten teori Anledningen till yngelakvariet är mest att jag inte inte haft yngel som vuxit upp då de gott i det större akvariet.
                        Är den sortens fiskmamma känd för att äta upp sina yngel?

                        T.ex. min rödjuvel ciklid (vet att det är långt ifrån din fisksort) flyttade jag till ett eget kar med yngel, för att inga fiskar skulle ta de och att föräldrarna skulle få en chans att ha föäldrarrollen
                        Det går super bra!

                        ser du att ynglerna försvinner så vet du vem som äter de -> fiskmamman.

                        Om du vill att karet hela tiden ska vara igång så kan du alltid ha äppelsnäckor i det eller mindre snäckor, kanske odling på A. Helenor tillsammans med Körsbärsräkor.
                        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                        Fiskbloggen

                        Kommentar

                        Arbetssätt...