Hur länge måste jag vänta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jerry_ciklid
    • January 2008
    • 476

    Hur länge måste jag vänta?

    Limmade om mitt 450 l i Tisdags eftermiddag efter konstens alla regler.
    Undrar nu hur länge jag bör vänta innan jag kan fylla det?

    Tack på förhand!
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    1-2 veckor skulle silikonet härda stod det på min tub. så jag väntade 1,5 innan jag fyllde upp.

    Släng inte i sand första gången. utan bara vatten..så ser du om det är tätt o så.

    Kommentar

    • Jerry_ciklid
      • January 2008
      • 476

      #3
      Ursprungligen postat av hannesc
      1-2 veckor skulle silikonet härda stod det på min tub. så jag väntade 1,5 innan jag fyllde upp.

      Släng inte i sand första gången. utan bara vatten..så ser du om det är tätt o så.
      Det står inget på min tub men vad jag minns så bör man vänta ca 3 dagar? Det du säger låter väldigt mycket??
      Och sanden har jag tänkt på

      Kommentar

      • Jerry_ciklid
        • January 2008
        • 476

        #4
        Glömde tillägga att jag använder märket Bostik. Har ca 20 grader där jag är och limmar. Inga akvarium i rummet så det är torrt i luften.
        Senast redigerad av Jerry_ciklid; 14 January 2010, 15:30.

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          Har de akvariesilikon? jag hade mycket hellre väntat för länge än för kort.. riiiiktigt surt om det inte är tätt o du får slanga ur all vatten..torka rent...o silikona om...

          Kommentar

          • Jerry_ciklid
            • January 2008
            • 476

            #6
            Ursprungligen postat av hannesc
            Har de akvariesilikon? jag hade mycket hellre väntat för länge än för kort.. riiiiktigt surt om det inte är tätt o du får slanga ur all vatten..torka rent...o silikona om...
            Japp, det är akvariesilikon. Det är t.o.m ett akvarium på tuben.
            Har just kännt på det och det är helt torrt, men visst, hellre vänta för länge...

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              a det ska ju härda så. vänta över helgen eller nått. vet att det kliar i fingrarna nått vansinnigt, men som sagt...inse olyckligheten om det skiter sig.
              jag väntade som sagt ca 1,5 v. men det var ju över jul o nyår så det var ju inte såå farlig väntan.

              Kommentar

              • Jerry_ciklid
                • January 2008
                • 476

                #8
                Ganska intressant ämne det här. Eftersom jag inte limmat om ett kar på ca 12 år så ville jag uppdatera mig lite, därför denna tråd. Kollade runt lite på forumet och hittade en kille som mycket utförligt beskrev hela processen hur man limmar om ett kar. Enligt honom så kan man fylla efter två dagar. Jag har t.o.m fått bud på ett dygn. Medans vissa säger två veckor. Sicken djungel

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  aja. haha ! då kanske det var jag som körde overkill! kör du på vad som känns bäst.

                  Kommentar

                  • Jerry_ciklid
                    • January 2008
                    • 476

                    #10
                    Ursprungligen postat av hannesc
                    aja. haha ! då kanske det var jag som körde overkill! kör du på vad som känns bäst.
                    Men jag håller fullständigt med dig, bättre att vänta för länge

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      jo det är ju det. kanske kan fylla i helgen?

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13139

                        #12
                        Ursprungligen postat av Jerry_ciklid
                        Men jag håller fullständigt med dig, bättre att vänta för länge
                        Ja som hannes säger, fyll till helgen
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          hehe! anar en viss dubbelmening här åheim

                          Kommentar

                          • cirs
                            • May 2009
                            • 48

                            #14
                            Har för mig torktiden beror mycket på tjockleken av silikonet, vill minnas 3mm dygnet i härdningstid. Så det kan kännas tort för den yttersta delen härdar först sedan härdar den sakta inåt då oftast ättikan (i sikasil - E som jag använt) har dunstat bort.

                            För ett 100 liters väntade jag två dygn med rätt tjocka fogar och då luktade inte heller silkonet längre.

                            Kommentar

                            • Svetsaren
                              • July 2009
                              • 193

                              #15
                              Jag skar ur rätt mycket silkon ur mitt gamla 375 som jag köpte på blocket förra sommaren. Någon glad amatör hade tidigare försökt kompletteringstäta det med våtrumssilikon (det grå med antimögelmedel), och det hade släppt lite här och var. Skar bort allt gammalt silkon som släppt och lade rätt tjocka skarvar på sina ställen (gick åt två tuber Bostik totalt). Det stod ute i somras och torkade i tre dagar. När jag kände att ättiklukten var borta, så provfyllde jag utan problem.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...