Filterhörn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guppen
    • June 2009
    • 41

    Filterhörn

    Hej jag har ett par frågor om hur man bygger ett sådant hörn. Hur högt ovanför vattenytan ska mattan vara? Om man har dubbla 5cm tjocka mattor blir det för tjockt för att vattnet ska kunna strömma igenom ordentligt? Mellanrummet bakom kan man fylla det med bitar av matta? Hur stora ska mattbitarna vara i så fall? Hur många liter matta ska man ha? Jag tänkte köpa en pump på 1200 eller 1700 l/h. Jag ska ha sällskapsfisk med mycke växter. Akvariet jag väntar på är 375liter och kommer på fredag
    Tacksam för svar
  • åheim
    • April 2006
    • 13139

    #2
    Det räcker om mattan går nån cm över vattennivån och Visst kan du ha 2st mattor på 5cm men det tar väldigt stor plats, det är ett HMF du menar va? Jag kör med biobollar bakom ett HMF eftersom jag har mycket fisk i det karet och det funkar bra men ska du använda kuber så bör de vara ganska stora så det blir mycket mellanrum för att inte hindra flödet bakom mattan!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Rohme
      • November 2009
      • 16

      #3
      Gör det enkelt, kör heller med en 10cm matta. Jag har i mina Malawi-akvarier byggd filterhörnor med BTN Slimline var jag använt Filtermatta, 10ppi, 10cm till förfiltret (med Powerhead /m filterpatron bakom)... ju mera filter(material) desto bättre.


      Bifogade filer

      Kommentar

      • Guppen
        • June 2009
        • 41

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        Det räcker om mattan går nån cm över vattennivån och Visst kan du ha 2st mattor på 5cm men det tar väldigt stor plats, det är ett HMF du menar va? Jag kör med biobollar bakom ett HMF eftersom jag har mycket fisk i det karet och det funkar bra men ska du använda kuber så bör de vara ganska stora så det blir mycket mellanrum för att inte hindra flödet bakom mattan!
        Ursäkta en korkad fråga men vad är HMF? Vad blir det för skillnad med biobollar jämfört med kuber?

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13139

          #5
          Ursprungligen postat av Guppen
          Ursäkta en korkad fråga men vad är HMF? Vad blir det för skillnad med biobollar jämfört med kuber?
          Hamburger mattenfilter http://images.google.se/images?sourc...-8&sa=N&tab=wi
          kuber stoppar upp flödet medans biobollar låter vattnet flöda lättare och i ett HMF kan det leda till att inte hela filterytan på HMF utnyttjas effektivt...
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Guppen
            • June 2009
            • 41

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            Hamburger mattenfilter http://images.google.se/images?sourc...-8&sa=N&tab=wi
            kuber stoppar upp flödet medans biobollar låter vattnet flöda lättare och i ett HMF kan det leda till att inte hela filterytan på HMF utnyttjas effektivt...
            Ja det är sån matta jag menar Fungerar biobollar likadant eller har det någon annan funktion? Har läst här någonstans att dom flyter hur löser du det? Tack för snabbt svar!

            Kommentar

            • Guppen
              • June 2009
              • 41

              #7
              [QUOTE=Rohme;1365883]Gör det enkelt, kör heller med en 10cm matta. Jag har i mina Malawi-akvarier byggd filterhörnor med BTN Slimline var jag använt Filtermatta, 10ppi, 10cm till förfiltret (med Powerhead /m filterpatron bakom)... ju mera filter(material) desto bättre.



              Det är så svårt att böja 10cm mattan i hörnet så därför tänkte jag ta två 5cm mattor det borde väl bli samma sak?

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13139

                #8
                Ursprungligen postat av Guppen
                Ja det är sån matta jag menar Fungerar biobollar likadant eller har det någon annan funktion? Har läst här någonstans att dom flyter hur löser du det? Tack för snabbt svar!
                Biobollar fångar inte så mycket partiklar utan är mest en boplats för massa nitrifieringsbakterier och jag har även provat filterkuber men tycker bollarna fungerar bättre! Så här har jag löst det http://i32.photobucket.com/albums/d47/sukan1234/010.jpg
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Guppen
                  • June 2009
                  • 41

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Biobollar fångar inte så mycket partiklar utan är mest en boplats för massa nitrifieringsbakterier och jag har även provat filterkuber men tycker bollarna fungerar bättre! Så här har jag löst det http://i32.photobucket.com/albums/d47/sukan1234/010.jpg
                  Ok hur gör du med pumpen när du byter vatten? Den kommer ju ovanför ytan då, stänger du av den under tiden?

                  Har du fäst mattan med silikonerade glaslister? (jag tänker på att det kanske blir en repa på framsidan så man vill vända akvariet, går det att få bort silikonet då?)

                  Hur länge klarar sig bakterierna? (Tänkte höra med akvarieaffären om dom kunde krama ur ett filter till mig)

                  Verkligen kanon med så snabba svar, tack!

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13139

                    #10
                    Ursprungligen postat av Guppen
                    Ok hur gör du med pumpen när du byter vatten? Den kommer ju ovanför ytan då, stänger du av den under tiden?
                    Ja men det är inga problem tycker jag, har tidigare haft pumpen vid botten men det var bökigt om jag ville ta upp pumpen och var tvungen att plocka upp alla biobollar också!
                    Ursprungligen postat av Guppen
                    Har du fäst mattan med silikonerade glaslister? (jag tänker på att det kanske blir en repa på framsidan så man vill vända akvariet, går det att få bort silikonet då?)
                    Jag har bara tagit plaströr (strilrör) som sitter med sugkoppar och det funkar kanon!
                    Ursprungligen postat av Guppen
                    Hur länge klarar sig bakterierna? (Tänkte höra med akvarieaffären om dom kunde krama ur ett filter till mig)Ett par timmar är nog inga problem!
                    Verkligen kanon med så snabba svar, tack![/QUOTE]Varsågod
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Guppen
                      • June 2009
                      • 41

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Biobollar fångar inte så mycket partiklar utan är mest en boplats för massa nitrifieringsbakterier och jag har även provat filterkuber men tycker bollarna fungerar bättre! Så här har jag löst det http://i32.photobucket.com/albums/d47/sukan1234/010.jpg

                      Spelar det någon roll vilken typ av bioboller man använder? Jag antar att det finns många olika sorter och fabrikat

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13139

                        #12
                        försök hitta bollar som vattnet kan passera rakt igenom, en del har nämligen en stoppande vägg i mitten och det stoppar flödet igenom bollen! Dessa tror jag sjunker om du inte vill ha flytande http://www.dammbutiken.se/index.php?...products_id=47
                        Senast redigerad av åheim; 10 January 2010, 17:04.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        Arbetssätt...