Belysning på "ovanliga" tider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rasmus_agren
    • January 2010
    • 198

    Belysning på "ovanliga" tider

    Jag har (snart) en 240 liters tank som ska bli ett high tech växtakvarium.

    Jag jobbar rätt ovanliga tider så att ha på belysning just då solen är uppe kommer resultera i att jag knappt kommer få se de små liven. Det bästa vore om jag kunde ha på ljuset mellan 15-03 eller så. Om akvariet hade stått i en källare så vore det ju inga problem, men saken är den att rummet är ganska ljust.

    Min fråga är alltså om ni tror det kommer leda till problem med växternas dygnsrytm. De hade då först fått några timmar halvljust pga solen, sen intensivt ljus i 10-12 timmar (kanske mindre för att kompensera). Det lämnar endast 4-5 timmar eller så i totalt mörker.
  • Sophia_
    • January 2009
    • 454

    #2
    Dygnsrytmen blir det nog inget problem med, däremot är det lätt att få alger om akvariet står i direkt solljus. Du kan inte ställa det så att solen inte skiner direkt in?
    www.devons.se

    Kommentar

    • rasmus_agren
      • January 2010
      • 198

      #3
      Jag bor inte så stort så jag har inget direkt val. Men som jag förstått det så är direkt solljus egentligen inget problem, kanske snarare bra, om man har mycket växter, CO2, mycket ljus, gödning osv.

      Kommentar

      • Sophia_
        • January 2009
        • 454

        #4
        Du får rapportera hur det går i sommar då! Det kanske blir skitbra, hoppas det!
        www.devons.se

        Kommentar

        Arbetssätt...