Vad gör ni om det blir strömavbrott idag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GöranE
    • November 2008
    • 735

    #16
    Jag har ingen backup. Skulle nog försöka klä in karet med filtar och annat för att karet skall hålla värmen. Sedan be till högre makter att det inte blir långvarigt.
    Jordätare................ inget kommer i närheten!!

    Quidquid latine dictum sit, altum videtur

    Kommentar

    • Racerman
      • January 2010
      • 80

      #17
      Men filtret då....
      Dör inte "de goda" bakterierna i filtret när strömmen går en längre period .... nu är jag förvirrad. Läste nånstans här på forumet att man bara har typ 1 timma på sig.... sen är filtret "kokt i skit"......
      240liter Tetror, Co2, PMDD
      110liter Äppelsnäckor... thats it

      Wow. That's amazing. I'm, like, totally green with jealous rage right now.

      Kommentar

      • emmol
        • January 2010
        • 26

        #18
        Det finns lösningar, säher min lärare!

        Ursprungligen postat av redrobjem
        Nej nu blev jag mer nervös när svd skriver om det oxå som några påpekat ab är en sak dom överdriver ofta med svd?
        http://www.svd.se/naringsliv/nyheter...al_4054853.svd
        Detta pratade min lärare om på universitetet idag. Om det av någon anledning inte finns ström att importera, dvs all ström är slut i Sverige, så finns det en lösning ( enligt honom) att större industrier stänger av elen, skulle inte detta vara tillräckligt så stänger man av elen i 1 timme i tex Norrköping, efter en 1 timme slå man på strömmen igen i Norrköping men då stänger man av all el i Linköping, ja ni fattar ( eller inte). Han påpeka dock att detta har aldrig behövts göras någon gång ( det sist nämnda! i verige)
        Så lugn alla akvarieälskare ( om ni tror på detta).

        Kommentar

        • Ouscazz

          • February 2009
          • 910

          #19
          Om det blir strömavbrott? Då går jag ut och drar igång det bensindrivna elverket i vedbo'n.. =)
          www.diskusforum.se
          www.loricariidae.se

          Kommentar

          • redrobjem
            • November 2009
            • 304

            #20
            Ursprungligen postat av emmol
            Detta pratade min lärare om på universitetet idag. Om det av någon anledning inte finns ström att importera, dvs all ström är slut i Sverige, så finns det en lösning ( enligt honom) att större industrier stänger av elen, skulle inte detta vara tillräckligt så stänger man av elen i 1 timme i tex Norrköping, efter en 1 timme slå man på strömmen igen i Norrköping men då stänger man av all el i Linköping, ja ni fattar ( eller inte). Han påpeka dock att detta har aldrig behövts göras någon gång ( det sist nämnda! i verige)
            Så lugn alla akvarieälskare ( om ni tror på detta).
            Vad är han lärare i?
            350 liter Sydamerika
            250 liter sydostasien
            30 liter sydamerika

            Kommentar

            • emmol
              • January 2010
              • 26

              #21
              Ursprungligen postat av redrobjem
              Vad är han lärare i?
              I Fysik.

              Kommentar

              • Vimsa
                • November 2008
                • 768

                #22
                Vi hade en rad strömavbrott på 3-5 timmar i december. Lagom kul att alla filterbakterierna dör typ fyra gånger *suck* Värmen är nog annars inget större problem för oss.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #23
                  Ursprungligen postat av Racerman
                  Men filtret då....
                  Dör inte "de goda" bakterierna i filtret när strömmen går en längre period .... nu är jag förvirrad. Läste nånstans här på forumet att man bara har typ 1 timma på sig.... sen är filtret "kokt i skit"......
                  Jag funderar just på samma sak eftersom vi nu har "strömavbrottsväder" häruppe. Vad gör man med filtret efter ett längre avbrott.
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • doppingen
                    • April 2008
                    • 1079

                    #24
                    vid stormen Gudrun som gav avbrott i 2 VECKOR skaffade vi en sk omkopplare, körde pumpen och kunde se nyheter på tv med hjälp av ett bilbatteri. man har någon slags omkopplare man sätter sladden i som sen kopplas med batteriet men nu är kablarna nergrävda men då var det tufft i 2 veckor inte bara med akvariet utan allt, men nåra timmar måste ju pumpen klara, det är väl värre om man tar upp pumpen för förflyttningar antar jag
                    MammaMia

                    Kommentar

                    Arbetssätt...