Fråga om belysning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tjugoettnollnoll
    • August 2008
    • 72

    Fråga om belysning

    Hej. Jag har ett 250 liters akvarium och ska köpa belysning till det. Jag var inne på en djuraffär igår och snackade med personalen igår. Han jag pratade med sa att jag skulle ha fyra stycken 39 watts t5 rör som belysning. Sen började jag fråga om armaturer och lysrörshållare. De som dom hade var hagen glomat 2x39 lysrörshållare och dom kostade runt 700. Jag behöver ju i så fall två sådana och det blir lite saftigt om man sedan ska köpa lysrör till ett pris av 800. Dom hade även hela armaturer för 2x39, dom kostade 1200 styck.

    Att bygga en ljusramp är ju inte så svårt, det som jag vill ha lite hjälp med är elektroniken. Om man skulle köpa 4 par t5 lysrörshållare och två st reaktor passande till dessa kan man då sätta in alla sorters t5 rör som är 39 watt, även akvariumrör?

    Sen har jag hört talas om nån skala/guide om hur mycket lumen och vilken färgtemp man skall ha till sitt akvarium. Alltså hur man räknar ut vad man ska ha för lumen och färgtemp till ett 250 liters akvarium för att växter ska trivas osv.

    Tacksam för svar.
  • Per/Haninge
    • January 2007
    • 285

    #2
    Det går att använda alla typer av T5-rör även i en akvarieramp också, så länge som rören är av rätt effekt.
    Den stora kostnaden ligger trots allt i "drosslarna" och om du ska koppla dessa själv så måste du ha elbehörighet ( alltså annars anlita en elektriker ) om det skulle hända något med ett "hemmabygge" så gäller inte försäkringarna.
    Den totalkostnaden gör att en ramp inte är så dyr trots allt.
    Per/Haninge

    Kommentar

    • NiXoN
      • December 2003
      • 2068

      #3
      Hyffsade drosslar går på minst 350st från tyskland, sen skall du ha en reflektor till varje rör det går på en 100kr st. Därpå tillkommer lämpliga hållare för fuktiga utrymmen som varierar i kostnad.

      Skall du få maximal utnytjande o livslängd på rören så skall du även bygga in en fläkt i rampen. Den skall sitta på den sidan som rörens textmärkning finns dvs. den kalla punkten på rören.

      Själva kabeldragningen finns det bilder på drosslen för, kom bara ihåg att drosslen inte får bli för varma och instängda.
      Jag har provat lite olika lågbudjet T5 ramper och det är deffinitivt inte värt att snåla.
      Skall man bygga själv så gäller det att lägga lite tid och tanke bakom bygget, samt så finns vissa juridiska aspekter.

      //NiXoN

      Kommentar

      Arbetssätt...