Stenig flodbädd och passande fiskar till det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • redrobjem
    • November 2009
    • 304

    Stenig flodbädd och passande fiskar till det?

    Jag sitter och funderar på om man skulle göra ett akvarie som simulerar en stening flodbädd med stark ström vad för fiskar passar till det jag är ute efter små fiskar jag vet att många malar kanske passar och ni får gärna föreslå sådana men jag undrar om det finns andra sorter än malar som oxå passar?
    350 liter Sydamerika
    250 liter sydostasien
    30 liter sydamerika
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Ursprungligen postat av redrobjem
    Jag sitter och funderar på om man skulle göra ett akvarie som simulerar en stening flodbädd med stark ström vad för fiskar passar till det jag är ute efter små fiskar jag vet att många malar kanske passar och ni får gärna föreslå sådana men jag undrar om det finns andra sorter än malar som oxå passar?
    Om jag hade startat upp ett bäck/fors-kar, hade jag nog satsat på nån lejonhuvudciklid tex. Steatocranus tinanti eller nån reofil crenicichla (Teleocichla) tex. T. proselytus eller T. sp. "xingu 1". När det gäller stimfisk som uppehåller sig lite längre upp så finns det andra som är mer lämpade att svara på den frågan.
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • suzanne.h
      • March 2005
      • 223

      #3
      Personligen skulle jag ha sewellia lineolata och danio choprae.

      Kommentar

      • Flaxss
        • November 2008
        • 1718

        #4
        som stimfiskar vid ytan borde dessa funka - Rasbora-, Trigonostigma-, Brachydanio-, Danio-, Devario-, Tanichthys- arter. på botten kan du ju ha ''sugfiskare'' (heter det så?) som äter alger och är på stenar och som är vana vid forsar.

        här kan man ju hitta en del roliga

        Kommentar

        • Rooster
          • March 2006
          • 1468

          #5
          Ursprungligen postat av Flaxss
          som stimfiskar vid ytan borde dessa funka - Rasbora-, Trigonostigma-, Brachydanio-, Danio-, Devario-, Tanichthys- arter. på botten kan du ju ha ''sugfiskare'' (heter det så?) som äter alger och är på stenar och som är vana vid forsar.

          här kan man ju hitta en del roliga
          http://www.loaches.com/species-index/species-index
          "Sugmalar" brukar man väl kalla dem, men mer vanligt är Loricariider eller L-malar.
          Fish for Life!!!

          Kommentar

          Arbetssätt...