Resun ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jim_J
    • October 2009
    • 254

    Resun ytterfilter

    Då jag med minst sagt ansträngd ekonomi håller på att ska starta upp ett 350L kar, så har jag börjat kolla runt efter billiga ytterfilter. Nu undrar jag eftersom dessa filter funnits på marknaden ett tag, om det finns någon erfarenhet av dessa? Har sökt, men inte hittat något matnyttigt.

    Modellen jag är sugen på är denna: http://kpaquaria.123ehandel.se/produ...&category_id=8

    Så ni som vågat testa detta filter och haft det ett tag, få höra era erfarenheter! Det är ju en minst sagt imponerande filtervolym på ca 20L för 1200 spänn....
    160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
    350L Diskus
    160L Vattenskalle (lejonhuvud)
  • åheim
    • April 2006
    • 13142

    #2
    Tja det är nog en chansning och filtren verkar se olika ut från månad till månad...
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • joker73
      • August 2008
      • 27

      #3
      Jeg ville nok heller lagt til litt penger og kjøpt et fx5. Kan fort bli dyrt vist ikke filteret holder tett. Også greit at det er lett og få tak i deler. Fx5 får man vel for under 2000.
      55L -- 170L -- 200L -- 375L -- 660L -- 720L

      Kommentar

      • Marnat
        • November 2009
        • 2012

        #4
        Ursprungligen postat av joker73
        Jeg ville nok heller lagt til litt penger og kjøpt et fx5. Kan fort bli dyrt vist ikke filteret holder tett. Også greit at det er lett og få tak i deler. Fx5 får man vel for under 2000.

        rätta mig om jag har fel men är inte FX5 Fluvals herrejösses filter? känns som lite overkill med 3500l/h för ett kar i hans storlek
        \\54L Apistos//
        \\234L SA//
        MVH Marcus

        Kommentar

        • Jim_J
          • October 2009
          • 254

          #5
          Ursprungligen postat av Marnat
          rätta mig om jag har fel men är inte FX5 Fluvals herrejösses filter? känns som lite overkill med 3500l/h för ett kar i hans storlek
          Precis samma tanke som slagit mig Har sett att det finns billiga begagnade, men det känns som alldeles för tufft flöde för mitt lilla kar.. Och om man stryper flödet via kranarna, hur blir det då med syresättning till nitrifikationsbakterierna?
          160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
          350L Diskus
          160L Vattenskalle (lejonhuvud)

          Kommentar

          • Fanbyalperna

            • September 2005
            • 752

            #6
            Vad som anges av tillverkarna som max genomströmning stämmer aldrig i verkligheten. Det är många faktorer som begränsar den i verkligheten i ett akvarium.
            Fabrikanterna siffror är under de allra mest gynnsamma förhållanden som tänkas kan.
            Till mitt 540-liters kar har jag ett fx-5 och ett JBl-1500 och det är ungefär lagom. Det är dock inrett så att det finns lugnare platser för fiskar som vill ha så.
            Har inte alltid rätt, men fel ibland

            Kommentar

            • Svetsaren
              • July 2009
              • 193

              #7
              Nä, för att vara tjatig från tidigare trådar: Jag upplever en rejäl skillnad i sprut mellan ett Eheim 2252 innerfilter och ett Am Top 3338 ytterfilter, även om båda har 1200l/h på pappret. Långa slangar och tätt filtermedia begränsar ytterfiltrens flöde mer än vad man tror för dessa siffror på pappret.

              Kommentar

              • joker73
                • August 2008
                • 27

                #8
                Ursprungligen postat av Marnat
                rätta mig om jag har fel men är inte FX5 Fluvals herrejösses filter? känns som lite overkill med 3500l/h för ett kar i hans storlek
                Kommer så klart an på hva man har i akvariumet. Jeg brukte mitt fx5 i 370L en kort stund mens jeg fikset i 720L og syns ikke det var farligt mye strøm. ciklidene mine så ut til og like det . Det er vel heller ikke 3500L.. det er 2300L.
                55L -- 170L -- 200L -- 375L -- 660L -- 720L

                Kommentar

                • vaim
                  • April 2009
                  • 116

                  #9
                  Jag har två fx-5 i mitt 720 och jag tror inte det blir för strömt det är väldigt lätt att rikta utblåsen. Ett prisvärt filter enl mig.
                  http://vaim.se
                  http://twitter.com/vaim

                  Kommentar

                  • Jim_J
                    • October 2009
                    • 254

                    #10
                    Tanken är att det ska gå diskus i detta karet någon gång i framtiden, och då får det inte vara för strömt. Hagen uppger att flödet genom filtret utan medium är 2300L/h och blir inte det lite kraftigt? Finns det möjlighet att använda strilrör till FX5?

                    Men tillbaka till det tråden handlade om, någon som testat resun och har något utlåtande?
                    160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
                    350L Diskus
                    160L Vattenskalle (lejonhuvud)

                    Kommentar

                    Arbetssätt...