Nytt ljus till 540 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yoink
    • September 2009
    • 234

    Nytt ljus till 540 liter

    Jag har velat ha bättre ljus sen jag skaffade mitt 540liters akvarium (150x60x60cm) så att det kan växa ordentligt där i. För tillfälligt har jag 2x36w T8-rör av okänt märke utan reflektorer, och vallisneria växer redan en del. Men jag vill kunna ha lite mer ljuskrävande växter så nu ska jag skaffa en ny ljusramp, men vet inte vad ska jag ha.

    Det som begränsar mig är (som alltid) pengar, det får inte kosta mer än 2000-2500 kronor (ljusrör, mh-lampor och eventuellt andra tillbehör inräknat). Jag tittar ofta på begagnat-marknaden, men har inte hittat något än.

    Jag vill uppnå en ljusmängd motsvarande minst 3 på zoopetskalan, högre är ett +. Den viktigaste frågan är då, går det? Det hoppas jag
    Är det någon som har något förslag, någon idé eller egen erfarenhet så säg. Jag är inte främmande för att bygga något själv eller att beställa från utlandet (Får dock gärna va en sida där man förstår vad det står). Har tex tittat på heekes hemmabyggda ramp http://henrik.eketjall.se/page/16/ .

    Tack på förhand för alla svar
    mvh Tim
  • Rickard p
    • November 2009
    • 115

    #2
    Jag har skälv ett 540 med 4*36 tycker det blir lite svagt .
    Jag ska bytta ut ett eller två av dom T8 36 w till T5 80w så man når längre ner på botten .
    Har set att man kan köpa HF-donet (reaktorn ) för 800kr plus fästen och kablar 100kr.
    Sen kommer lysrören 250-600kr st .
    Men vad jag förstör räcker rören längre man behöver inte bytta så ofta med T5 .
    T5 80w rören är 1450mm långa ett plus till .

    Kommentar

    Arbetssätt...