Antal fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Togo
    • November 2009
    • 4

    Antal fiskar

    Kan man egentligen säga hur mycket fisk man kan ha i ett akvarium på ett visst antal liter?

    Anledningen till att jag frågar är att jag har startat upp ett nytt 20-liters och frågade i butiken vilka fiskar som är lämpliga att ha i det. Till svar fick jag: tio neontetror, ett par malar och 5-6 platy, vilket jag tycker låter väldigt mycket.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det tycker jag med.
    Ett 20 liters bör inte ha någon av de sorternas fisk överhuvudtaget utan max ett litet gäng små rasboror om du inte vill köra på räkor.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Togo
      • November 2009
      • 4

      #3
      Flyttade över fyra guppy-yngel och en liten ancistrus från vårt andra akvarium, vilket jag tycker räcker gott och väl.

      När du säger det så, räkor ja! Tänkte ha det i det andra akvariet men blev avrådd då dom tydligen mest ses som mat av fiskarna. Men kanske skulle ha det där istället. Antal i så fall?:o)

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        När du låtit karet gå in sig någon månad med de fiskar du har där nu kan du flytta tillbaka dem och byta mot räkor. Skaffar du ett 10-tal räkor så löser de snart saken själv, och du får efter en tid ganska många om de trivs.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Togo
          • November 2009
          • 4

          #5
          Tack för svaren! Ska nog göra som du sa och vänta ett tag och sen byta gäster, men kanske är det lämpligt att ha en algätare där i i alla fall, för dom äter väl ändå inte levande räkor?

          Hehe.. Akvariet står på köksbänken så det är ju passande att ha räkor i det... För svälttider menar jag!;o)

          Kommentar

          • Fredrik1
            • February 2009
            • 305

            #6
            Jag ska själv starta upp ett 36L akvarium och ha räkor i. Vilken fisk passar ihop förutom guppys?
            Min Zoon

            Kommentar

            • Yoink
              • September 2009
              • 234

              #7
              Ursprungligen postat av Fredrik1
              Jag ska själv starta upp ett 36L akvarium och ha räkor i. Vilken fisk passar ihop förutom guppys?
              I mitt stora akvarium går det körsbärsräkor tillsammans med fengäddor och öronålar, men det kanske blir lite trångt i 36 liter

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Olika sorters mindre Rasboror funkar för det mesta bra, och även Endlers funkar men det kanske försvinner en och annan räkling med.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                Arbetssätt...