FilterfrÅga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawifisken
    • August 2008
    • 969

    FilterfrÅga

    Jag har byggt ett filter fack som skall funka som förfilter till mitt yttefilter.
    filtermatrialet jag har är: Biobollar, lavakross, makaroner och filtermatta.
    Men vad skall jag ha vart?

    Tacksam för snabba svar då jag håller på med det nu i skrivande stund.

    MVH
    Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89
  • pello
    • May 2008
    • 109

    #2
    Hur ser filtret ut. Hur är det uppbyggt?
    Är det olika fack så tror jag, om ingen rättar mig, det grövsta först.

    Kommentar

    • malawifisken
      • August 2008
      • 969

      #3
      kolla min projekttråd: http://www.zoopet.com/forum/showthre...=135872&page=4 så ser du hur filtret ser ut. svårt att förklara.
      Men vad skall jag ha i förfiltret (filterfacket) och vad skall jag ha i yttefiltret?
      Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13139

        #4
        jag skulle fylla hörnfiltret med mattkuber (3x3cm) och ev. nån liter små biobollar och sen behövs inte ytterfiltret!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • malawifisken
          • August 2008
          • 969

          #5
          nu tänker ju inte jag gå o köpa nytt pumphuvud när jag ett yttefilter.
          Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13139

            #6
            Det kan jag förstå, kör i vind
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • malawifisken
              • August 2008
              • 969

              #7
              I yttefiltret: makaroner i botten, sen biobollar sen filtermatta.
              I filterfacket: Biobollar sen filtermatta.

              Skulle detta funka?
              Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Jag skulle bara ha använt biobollar och filtermatta. Bollarna först - men allra först hade jag använt en filtermattebit.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

                  #9
                  Risken är att det blir en väldans massa motstånd och till syvende och sist kommer impellern att börja skrammla vilket då kan vara en indikation på blockerat flöde till ytterfiltret.

                  En filterkammare med endast biobollar samt en avrinningskam om du har ytvattenavrinning.
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

                  Kommentar

                  • malawifisken
                    • August 2008
                    • 969

                    #10
                    Ursprungligen postat av Gaffel
                    Risken är att det blir en väldans massa motstånd och till syvende och sist kommer impellern att börja skrammla vilket då kan vara en indikation på blockerat flöde till ytterfiltret.

                    En filterkammare med endast biobollar samt en avrinningskam om du har ytvattenavrinning.

                    Det fick bli biobollar-filtermatta i filterfacket och makaroner-biobollar-filtermatta i yttefiltret. Har ej ytavrinning så någon kam blir det inte.

                    får se så småningom om det blir för mycket motstånd eller om det klarar sej, har ett extra pumphuvud liggande så det är inte hela världen om det skulle skita sej. O då vet jag ju vad det beror på iallafall o då är det bara att ta bort makaroner i yttefiltret och filtermattan i filterfacket
                    Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

                    Kommentar

                    Arbetssätt...