Lyse till 375 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guppen
    • June 2009
    • 41

    Lyse till 375 liter

    Hej jag har varit med här ett tag för jag funderat på att starta akvarium igen men det är mycket som ändrats sen jag hade akvarium sist. Jag tänkte köpa ett 375liters kar och ha sällskapsfiskar med mycke växter, något som jag inte lyckades med sist jag hade akvarium, vet nu att jag hade för lite ljus.

    Jag tänkte köpa en heltäckande ramp för fyra st 36w t8 lysrör men vet inte om det räcker? Jag har sett att man ska ha 0,5w per liter vatten och det blir det ju inte.
    Kanske bättre att köpa t5 men hur räknar man då? Är det 0,5watt per liter då med? Och räknar man annorlunda om man har reflektorer?

    Längre fram tänkte jag kanske skaffa co2, verkar väldigt bökigt så jag väntar med det, ska man ha ännu mera ljus då?

    Tack på förhand
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det räcker gott i de flesta fall med 4x36W till ett 375 liters kar, vill du öka utbytet på belysningen är reflektorer inte fel.
    Ska du senare köra med co2 så kommer du långt även med den befintliga belysningen.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Guppen
      • June 2009
      • 41

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Det räcker gott i de flesta fall med 4x36W till ett 375 liters kar, vill du öka utbytet på belysningen är reflektorer inte fel.
      Ska du senare köra med co2 så kommer du långt även med den befintliga belysningen.
      Ok tack!
      Om jag ändå köper ramp med 4st 54w t5, kan det bli för myckt ljus då? Måste man i så fall ha co2?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Nej det måste du inte, men det blir en lite svårare balansgång mellan ljus, alger och gödning.
        Sedan kan du säkert styra rören minst 2 och 2, och du behöver inte kräma på med allt samtidigt hela tiden utan kan dela upp ljuset så du kanske bara har fullt ös några timmar/dygn. Troligen inget dumt köp alls!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Guppen
          • June 2009
          • 41

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Nej det måste du inte, men det blir en lite svårare balansgång mellan ljus, alger och gödning.
          Sedan kan du säkert styra rören minst 2 och 2, och du behöver inte kräma på med allt samtidigt hela tiden utan kan dela upp ljuset så du kanske bara har fullt ös några timmar/dygn. Troligen inget dumt köp alls!
          Ok ska se vad det blir, Tack

          Kommentar

          • Danne_85
            • September 2009
            • 667

            #6
            Lånar tråden lite då jag e på jakt efter nyttljus också jag har hittat t5 ramper med 4x54W har googlat o letat på de flesta svenska akvarieshoppar jag hittat på nätet mitt kar e 150cm brett har bara hittat ramper som är 126cm breda nån som vet nån sida man kan beställa bredare ramper för 4 rör, måste man beställa från utlandet kanske?
            Mvh: Danne

            Foton:
            http://www.blackroomphotos.com

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Är det just T5 du ska ha?
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • pereli

                • March 2005
                • 269

                #8
                Ursprungligen postat av Danne_85
                Lånar tråden lite då jag e på jakt efter nyttljus också jag har hittat t5 ramper med 4x54W har googlat o letat på de flesta svenska akvarieshoppar jag hittat på nätet mitt kar e 150cm brett har bara hittat ramper som är 126cm breda nån som vet nån sida man kan beställa bredare ramper för 4 rör, måste man beställa från utlandet kanske?
                Jag köpte en snygg armatur på 150 cm från vattenliv.nu men den verkar inte finnas kvar i deras sortiment. Nackdelen med en 150 cm armatur är det verkar svårt att hitta lysrör till den. Jag var tvungen att beställa rör till den när de gick sönder, men utbudet av olika rörtyper verkar begränsat till skillnad från kortare rör . /Per
                Min fotoblogg

                http://whiteeaglephoto.blogspot.se/

                Kommentar

                • Guppen
                  • June 2009
                  • 41

                  #9
                  Ursprungligen postat av Danne_85
                  Lånar tråden lite då jag e på jakt efter nyttljus också jag har hittat t5 ramper med 4x54W har googlat o letat på de flesta svenska akvarieshoppar jag hittat på nätet mitt kar e 150cm brett har bara hittat ramper som är 126cm breda nån som vet nån sida man kan beställa bredare ramper för 4 rör, måste man beställa från utlandet kanske?
                  Jag har pratat med akvarieaffären här o dom hade någon leverantör som skulle tillverka ramp med 4st t5 54w 50 x 150 cm för ca 2700, dom visste inte exakt.

                  Kommentar

                  • Danne_85
                    • September 2009
                    • 667

                    #10
                    okej tack för dom svaren men ja funderar på att kanske köpe en 4x126,5 cm o sen hänga den ovanför karet borde väll endå ge tillräckligt med ljus i hela karet tycker man eller har jag fel?
                    Mvh: Danne

                    Foton:
                    http://www.blackroomphotos.com

                    Kommentar

                    Arbetssätt...