Innerfilter med UV

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Innerfilter med UV

    Jag tänkte köpa ett Aquael Fan 3 plus men så kom jag att tänka på att säljaren på frågade om jag hade tänkt på att köpa ett filter med uvljus , ett Aquael UNI filter UV, är detta bra att ha uv inbyggt eller behöver jag det?
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Personligen skulle jag hellre köpa ett separat UV-filter som du kan koppla på när du behöver det och dessa UV-lampor är ganska dyra, de som är inbyggda har oftast ingen separat styrning så det går 24/7...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      #3
      Ok, bra då vet jag. Då blir det ett utan, tack!
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det är min åsikt, det finns säkert andra som har annorlunda funderingar än vad jag har...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Ouscazz

          • February 2009
          • 910

          #5
          Jag delar Ansjos åsikt.
          Vill tillägga att jag har riktigt dålig erfarenhet av Aqauels filter, ingen bra kvalitet. Man får vad man betalar för.
          www.diskusforum.se
          www.loricariidae.se

          Kommentar

          • Guy Palm
            • March 2002
            • 5720

            #6
            Jag har aldrig haft några problem med Aquaels filter. Däremot så tycker jag att du skall skippa den inbygda UV-lampan.
            Guy
            ,Poecilia,SKS,GOC,

            Kommentar

            • Mrjohn
              • September 2009
              • 23

              #7
              Jag har ett sånt, det är dioder och du kan välja om du vill ha uv igång eller inte eftersom den delen kräver ett separat kontaktuttag . Du får även med en vanlig del att sätta där (flödeskontroll ..grejen) ^^.

              För övrigt tycker jag det är rätt ok kvalitét på sakerna de gör.

              Kommentar

              • plozzaa
                • November 2008
                • 54

                #8
                Finns det någon tabell hur ofta/länge UV ljuset ska gå??
                Jag har ca 500l vatten och en pump på 2000l/h eheim compact 2000( http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=288&page=1 ) och ett laguna pressure-flo ( http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=338&page=1 )

                Ber om ursäkt för kapningen av tråden.

                Mwh Peter

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2894

                  #9
                  Ursprungligen postat av plozzaa
                  Finns det någon tabell hur ofta/länge UV ljuset ska gå??
                  Jag har ca 500l vatten och en pump på 2000l/h eheim compact 2000( http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=288&page=1 ) och ett laguna pressure-flo ( http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=338&page=1 )

                  Ber om ursäkt för kapningen av tråden.

                  Mwh Peter
                  Normalt vill man nog inte köra med UVC eftersom det inte gör någon skillnad mellan "onda eller goda" bakterier. Vad jag vet så använder man UVC när man har problem med t.ex. infusorier, algblommning, mm.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mrjohn
                    Jag har ett sånt, det är dioder och du kan välja om du vill ha uv igång eller inte eftersom den delen kräver ett separat kontaktuttag . Du får även med en vanlig del att sätta där (flödeskontroll ..grejen) ^^.

                    För övrigt tycker jag det är rätt ok kvalitét på sakerna de gör.
                    Dioder som UV, hmmmm....

                    Ursprungligen postat av plozzaa
                    Finns det någon tabell hur ofta/länge UV ljuset ska gå??
                    Jag har ca 500l vatten och en pump på 2000l/h eheim compact 2000( http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=288&page=1 ) och ett laguna pressure-flo ( http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=338&page=1 )

                    Ber om ursäkt för kapningen av tråden.

                    Mwh Peter
                    Något generellt finns mig veterligt inte, utan du får mer känna dig fram vad som funkar för just ditt kar.
                    Med en pump på 2000 liter blir det lite svårare, det bästa är att ha ett ytterfilter som du sätter UV-filtret på utblåsslangen och ju högre flöde/storlek på kar desta större UV-filter behöver du.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Mrjohn
                      • September 2009
                      • 23

                      #11
                      Bakterierna sitter väl (mestadels) i gruset och i filtermedian, och även med "bara" dioder funkar det om du inte har ett kar stort nog för att rymma en val i :P.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13140

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mrjohn
                        Bakterierna sitter väl (mestadels) i gruset och i filtermedian, och även med "bara" dioder funkar det om du inte har ett kar stort nog för att rymma en val i :P.
                        Jag har en unifilter med dioder och jag har inte märkt någon effekt från uv-dioderna överhuvudtaget, sen är det ingen separat kontakt utan de lyser när filtret är igång alltså 24/7!
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Mrjohn
                          • September 2009
                          • 23

                          #13
                          Ursprungligen postat av åheim
                          Jag har en unifilter med dioder och jag har inte märkt någon effekt från uv-dioderna överhuvudtaget, sen är det ingen separat kontakt utan de lyser när filtret är igång alltså 24/7!
                          Eh nej, ska jag behöva ta en bild? :P

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13140

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mrjohn
                            Eh nej, ska jag behöva ta en bild? :P
                            Gissar att du sitter med en unimax ytterfilter eller? Sen har inte ytterfiltret dioder utan ett uv-rör!
                            Senast redigerad av åheim; 27 December 2009, 23:16.
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Jenny_E
                              • July 2004
                              • 661

                              #15
                              Ursprungligen postat av åheim
                              Jag har en unifilter med dioder och jag har inte märkt någon effekt från uv-dioderna överhuvudtaget, sen är det ingen separat kontakt utan de lyser när filtret är igång alltså 24/7!
                              Så är mitt också. Som jag har förstått det så är uv-ljuset i vattnet strax innan det sprutar ut, det är inte i själva filtermediet så de "goda bakterierna" skadas inte där de ska vara.

                              Har glömt vad mitt heter dock, kan ta reda på det imorgon.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...