Tillbehör till Aquael Fan 3 plus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Tillbehör till Aquael Fan 3 plus

    Kommer det med några tillbehör när man köper ett nytt eller om det finns att köpa till?
    Tänkte på strilrör eller liknande, ifall det blir för strömt i akvariet.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!
  • åheim
    • April 2006
    • 13142

    #2
    diffusor följer med om du vill ha bubbel sen att det blir strömmt behöver du inte oroa dig för, den har ett grovt utblås och en väldigt bra flödesregulator!
    OBS! Bara så att du inte tror att det är fel på filtret så har de konstruerat 3+ (endast 3.an) på det viset att när du stryper flödet så svämmar filtret över i toppen av filtret och detta är väldigt smart, du får på detta sätt samma genomflöde i filtret men ett lungt vatten
    Senast redigerad av åheim; 23 December 2009, 18:29.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Fuzzop
      • July 2007
      • 2380

      #3
      diffusorn gör det mera strömt så använd inga av tillbehören som följer med utan om det känns för strömt är det bara att vrida ner flödet på ratten

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        diffusor följer med om du vill ha bubbel sen att det blir strömmt behöver du inte oroa dig för, den har ett grovt utblås och en väldigt bra flödesregulator!
        OBS! Bara så att du inte tror att det är fel på filtret så har de konstruerat 3+ (endast 3.an) på det viset att när du stryper flödet så svämmar filtret över i toppen av filtret och detta är väldigt smart, du får på detta sätt samma genomflöde i filtret men ett lungt vatten

        Tack, då behöver jag inte oroa mig för att filtret är trasigt, hade garanterat gjort det annars.
        Diffusor brukar jag inte köra med så det blir inte denna gången heller.
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          #5
          Nu har jag kört filtret i ca 1 månad, har det på max men det är nästan ingen rörelse på ytan, har flyttat upp filtret så mycket det går men det har inte hjälpt, har jag gjort fel eller nåt?

          Det är inte igensatt inte vad jag kan se men det ser inte ut så iallafall, har inte kåpan på.

          Är det nåt annat jag kan göra?

          PS. har ett 105 liters kar.
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Fuzzop
            • July 2007
            • 2380

            #6
            Ta och rengör filtret så får du se om det är skitigt, brukar inte synas så tydligt när man kör utan kåpa, har du fiskar som gillar att gräva så det stänker upp sand kan det bli rätt igensatt, dessutom ser du så pumpen snurrar ordentligt när du tar bort filtmattan, blåser den inte samma vågor som när filtret va nytt utan filtermattan har det nog kommit in nån skit i själva pumphuset så det måste rengöras, ibland lyckas min suga in nåt blad där så flödet går ner mot hälften.

            Kommentar

            • Fuzzop
              • July 2007
              • 2380

              #7
              för du har väl inte lyckats komma åt flödesreglaget vid pillande i karet?

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                #8
                joo, men det var när jag vred upp "ratten" till max
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  #9
                  Ursprungligen postat av Fuzzop
                  Ta och rengör filtret så får du se om det är skitigt, brukar inte synas så tydligt när man kör utan kåpa, har du fiskar som gillar att gräva så det stänker upp sand kan det bli rätt igensatt, dessutom ser du så pumpen snurrar ordentligt när du tar bort filtmattan, blåser den inte samma vågor som när filtret va nytt utan filtermattan har det nog kommit in nån skit i själva pumphuset så det måste rengöras, ibland lyckas min suga in nåt blad där så flödet går ner mot hälften.
                  Tack, då kollar jag detta.
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Fuzzop
                    • July 2007
                    • 2380

                    #10
                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    joo, men det var när jag vred upp "ratten" till max
                    lika bra att fråga, ibland har man problem med en löjligt enkel förklaring

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      #11
                      Ja, det är lika bra att fråga för man vet ju aldrig.
                      Jag tackar för svaren.
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        #12
                        Fuzzop: Jag fick iordning på filtret, det hade slammat igen fast det syntes inte, för det satt mer inuti än vad det gjorde på mitt gamla filter.
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Fuzzop
                          • July 2007
                          • 2380

                          #13
                          kanske inte hunnit bli rätt mängd bakterier innan det fylldes upp med slam för normalt om det funkar för fullt så borde du inte behöva rengöra så ofta, men annars brukar det bli just så utan kåpa att skiten dras in lite mer i filtret men om det inte är överbelastat borde det fixa att bryta ner skiten, kör mitt i ett 100liters och det rengjordes i mars senast

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            #14
                            Jag har ett 105 liters, med iof sig kanske lite mycket fisk men inte alldeles för mycket.

                            Tror nog inte att det har fått tillräckligt mycket bakterier än som du säger, det har varit igång 1,5 månader. Jag ha vart och grejat mycket i karet också så det kan ju kanske ha en bidragande orsak.
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...