silikona om mitt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malawi1
    • February 2009
    • 583

    silikona om mitt akvarium

    jag köpte mitt 375 l beg för 2 år sedan. och nu undrar jag om det skulle behöva ny silikon för att den nuvarande börjar släppa i kanterna (på alla kanter i akvariumet) hur ska man gå till väga om jag ska göra det. ska man göra det själv elr lämnar man in det till en glasmästare? hur mycker kommer det att gå åt, hur tjocka fogar ska man ha och hur mycket kommer det att kosta.
    375 liter malawi / tanganyika.

    96 liter SA
  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

    #2
    Till 375L går det nog åt 2st tuber silikon och kanske 10rakblad Tuberna kostar 50kr st på Clas Ohlson och ett paket rakblad kanske kostar 20kr? En flaska T-Röd också...!

    Sen behöver du vara lite noggrann och ha tålamod.

    Börja med att skära bort all invändig silikon, när du tror att du skurit bort allting tar du en tvättsvamp med grön yta och gnor med t-röd, sen kör du ett varv till med ett nytt fräscht rakblad. Känn överallt så att du är säker på att du fått bort all silikon. Torka med T-röd+trasa.

    Därefter är det dags att sova..( )

    Dag 2:

    Kontrollera så det inte flugit in nå skräp i karet. Om så fallet, såå torka med t-röd igen.

    Hämta en 'burk' med ljummet vatten och 2 droppar Yes diskmedel.

    Sen kan du lägga på c:a 1cm i diameter tjocka silikon-strängar och jämna ut med pekfingret som du doppat i det varma vattnet med diskmedel i.(ungefär som en vanlig penna i tjocklek)

    Ta minst 1 hel fog i taget.

    Låt torka minst 2 dygn.

    Och lycka till!


    P.S Det är inte svårt att göra detta men om man inte är van att jobba med händerna på detta sätt kanske man behöver göra 5-10 akvarier innan det blir riktigt snyggt.
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Ursprungligen postat av Malawi1
      jag köpte mitt 375 l beg för 2 år sedan. och nu undrar jag om det skulle behöva ny silikon för att den nuvarande börjar släppa i kanterna (på alla kanter i akvariumet) hur ska man gå till väga om jag ska göra det. ska man göra det själv elr lämnar man in det till en glasmästare? hur mycker kommer det att gå åt, hur tjocka fogar ska man ha och hur mycket kommer det att kosta.
      Hur långt in på silikonet har det släppt?
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Malawi1
        • February 2009
        • 583

        #4
        hmm bra fråga vet inte exakt men kanske 2,5-3 mm på båda sidorna av strängen
        375 liter malawi / tanganyika.

        96 liter SA

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ok, då är det nog läge att ta fram rakbladet...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Malawi1
            • February 2009
            • 583

            #6
            men det får ta och bli efter jul
            375 liter malawi / tanganyika.

            96 liter SA

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Konstigt, inte på julafton då?
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Malawi1
                • February 2009
                • 583

                #8
                nja tror inte det blir så kul/lätt för jag bor i södermanland och ska fira jul i skåne.
                375 liter malawi / tanganyika.

                96 liter SA

                Kommentar

                • Lellel2
                  • September 2009
                  • 199

                  #9
                  Lånar lite tråd, för mig har det krypit in gröna alger ca 2 mm under de vertikala främre sidokanterna (vertikala kanten mellan framruta och sidoruta), det är så på båda sidor. Karet är 6 år gammalt och silikonen känns i övrigt fint, 540 liter stort. Karet står torrt nu. Är det läge att ta det värsta, dra bort den silikonen som inte sitter fast eller ska jag ta och göra om hela karet, även där jag tycker det ser bra ut och det inte är något grönt? eller om jag låter det vara, borde det vara ett orosmoment, kanten är ca 2 cm tjock uppskattar jag och det är bara 2 mm per sida som är grön, så totalt 4 av 20 mm.
                  "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
                  Work smart, not hard

                  Kommentar

                  • Markus1984
                    • November 2008
                    • 2606

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lellel2
                    Lånar lite tråd, för mig har det krypit in gröna alger ca 2 mm under de vertikala främre sidokanterna (vertikala kanten mellan framruta och sidoruta), det är så på båda sidor. Karet är 6 år gammalt och silikonen känns i övrigt fint, 540 liter stort. Karet står torrt nu. Är det läge att ta det värsta, dra bort den silikonen som inte sitter fast eller ska jag ta och göra om hela karet, även där jag tycker det ser bra ut och det inte är något grönt? eller om jag låter det vara, borde det vara ett orosmoment, kanten är ca 2 cm tjock uppskattar jag och det är bara 2 mm per sida som är grön, så totalt 4 av 20 mm.
                    Det är ganska svårt att svara på såna här frågor! Händer det en olycka blir man inte poppis om man skrivit "Det är inga problem, bara köra på".

                    Om jag hade haft akvariet i min ägo hade jag inte fyllt upp det och låtsas som ingenting. Speciellt inte nu när det redan är tomt...

                    Jag hade silikonat om allting och sovit gött sen.

                    Kanske håller akvariet i 10 år till, eller så brakar det dagen efter dy fyllt upp det.

                    /M
                    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Jag har haft ett antal kar med det problemet utan några problem i många år. Fördelen är att du vet hur gammalt karet är och sislikon som är 5 år är det lugnt med.
                      Men som Markus skriver är det ändå i sista änden upp till dig hur du gör, men vore karet mitt skulle jag inte göra något annat än köra på.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Markus1984
                        • November 2008
                        • 2606

                        #12
                        Jag har 1 akvarium igång som limmades för över 20 år sen, funkar utmärkt Det är dessutom delad bottenruta med en tunn aluminium remsa under. Bättre grejer förr?

                        Det har inte släppt i fogarna!
                        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                        Kommentar

                        • Malawi1
                          • February 2009
                          • 583

                          #13
                          jag har alldrig i hela mitt liv limmat ett akvaium så jag ska nog i så fall skicka iväg det till någon som vet vad den gör.
                          375 liter malawi / tanganyika.

                          96 liter SA

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Visst kan du göra det, men då är det kanske billigare att kolla efter ett nytt kar på Blocket istället.
                            Är det ett ramakvarium så är det inget du behöver vara rädd för att göra. Skär bort den invändiga silikonen, tvätta rent med aceton och om du är rädd att kladda maskerar du med maskeringstape.
                            Sedan är det bara att ta en fog i taget, tryck ut lagom mängd utmed fogen och stryk efter med fingret som du först doppar i en kopp med 50/50 vatten diskmedel.
                            Låt det torka några dagar och provfyll det sedn i badrummet ett par dagar.
                            Låter kanske enkelt, och det är det faktiskt med om du inte har tummen helt inborrad i armhålan.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • benno
                              • August 2009
                              • 125

                              #15
                              Är det aluminiumram runt och jag var osäker så skulle jag göra som i inlägg "2# och sedan lämna in det till en akvarievan glasmästare som lägger dit siliconet och be att få kvitto på utfört arbete. Största tiden går åt till siliconränsning så gör du detta momentet själv så blir det inte så dyrt.

                              Är det ett helglasakvarium skulle jag inte rensa det själv och sedan våga flytta det av den anl. att om du råkat skära mellan glasen kan hela karet falla ihop.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...