Vad göra åt hålrummen i innerfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathce
    • April 2009
    • 239

    Vad göra åt hålrummen i innerfilter

    Jag har ett innerfilter och har nu märkt att mina nya fiskar har dragits in i filtret. Två praktbotior hade fastnat i ett hålrum och den tredje hade dragits in till filtermassan. Nu undrar ja vad man kan göra för att detta inte ska ske, de botiorna ja köpte tyckte ja ändå var ganska stora.
    Jag kommer ju ha ännu mindre fiskar sen, typ guppy och svärdbärare plus yngel.
    Funderar på om man kan dra en strumpa eller nått över filtret.
    Jag önksar nu att jag hade gjort ett ritkigt filter som bakgrund (såå som ja blev rekomenderad) och nu kan ja inte göra de då måste ja göra om hela karet.

    En annan fråga är att de hade åkt in lite sand i hålrummet också, de var ju inte lika alvarligt förståss.
    Jag har råda sand, (tror ja de heter) funderar på hur ja ska göra med de ?
    Växterna verkar trivas väldigt bra i det i alla fall.
  • åheim
    • April 2006
    • 13137

    #2
    vilket filter har du....
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Mathce
      • April 2009
      • 239

      #3
      Ja du.... Det var en mycket bra fråga.
      Jag har faktiskt ingen aning.
      Den är svart, ganska liten tycker jag.
      En grön skiva fram som man kan reglera lufttrycket med, en grön pip längst upp som man också kan reglera något med.

      Kommentar

      • janson
        • July 2009
        • 300

        #4
        Blir nog inte så lätt att hitta vilken pump det är med den beskrivningen. Står det inget märke på den? Det gör det ju oftas.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13137

          #5
          ganska säker på att det är en tetratec http://www.aquakoiaquatics.com/ebayp...ratecin800.jpg
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • eckick1
            • November 2009
            • 121

            #6
            jag har ett sådant filter och har samm problem. Om man kör ner öppningen i bottengruset ca 1 cm så stoppar det fisken. Men nu har du ju sand som botten, så jag skulle rekomendera att lä nden av filtrer i aluminumnät eller liknande, så att nätet inte ligger tätt intill insuget.
            Bara för att jag har rent mjöl i påsen betyder inte det att jag vill ha dina skitiga fingrar i det!

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Köp en svart eller transparent tub sikasil-e samt ett flak 30 mm tjock filtermatta på Hornback, klipp till och limma ihop ändarna till en tub av rätt dimension, klipp även ett lock av filtermatta att limma fast i botten av tuben, dra ett varv glad-pack runt skapelsen, fukta genom att doppa i vatten och låt härda i 2 dygn, därefter trycker du ner innerfiltret i tuben, gummiplupparna kan du enklast ta upp små hål och fästa i filtret genom filtermattetuben, ids du och om skapelsen ska vara helt nersänkt så klipper du till ett lock som du drycker ner uppifrån och på så sätt försluter tuben.
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • Mathce
                • April 2009
                • 239

                #8
                Japp en tetra tec är de

                Gaffel, vill du förklara lite lttare hur ja ska göra de dära. Fattade inte så mycket.

                Kommentar

                Arbetssätt...