Fiskar i strömakvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • timpz
    • November 2009
    • 96

    Fiskar i strömakvarium?

    Vill ha lite tips om vilka fiskar jag ska i mitt strömakvarium? Har själv tänkt mig leopard danior som jag har hemma, lite olika malar, vet inte exakt vilka än å sen några red-lined torpedo barb. Nån som vet andra fiskar som trivs i riktigt strömmande vatten?
    Senast redigerad av timpz; 01 December 2009, 00:23.
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Ursprungligen postat av timpz
    Vill ha lite tips om vilka fiskar jag ska i mitt strömakvarium? Har själv tänkt mig leopard danior som jag har hemma, lite olika malar, vet inte exakt vilka än å sen några red-lined torpedo barb. Nån som vet andra fiskar som trivs i riktigt strömmande vatten?
    Jag kommer iaf direkt att tänka på olika lejonhuvudciklider och de reofiliska crenicichlorna, men jag är som sagt lite av en ciklidist oxå, men kolla gärna först upp artens "krav" på akvarievolym, sällskap, vattenkemi etc. så att de matchar med de andra fiskarna.
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • timpz
      • November 2009
      • 96

      #3
      Lejonhuvudcikliden har jag faktiskt kollat lite på, var ju en rätt cool fisk Får ta å kolla den andra också. Gillar dom riktigt strömt vatten?

      Kommentar

      • timpz
        • November 2009
        • 96

        #4
        Får nog ta mig en ordentlig funderare på båda 2 Verkar vara riktigt roliga fiskar Tack för hjälpen. Fler tips tas gärna emot också

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #5
          Diverse L-malar, givetvis. Även grönlingar såsom Sewellia lineolata och "borneo sucker" som den kallas. Danios gillar även starkt strömmande vatten.

          Kommentar

          • Markus1984
            • November 2008
            • 2606

            #6
            Botior
            Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

            Kommentar

            • timpz
              • November 2009
              • 96

              #7
              Botior har jag också funderat på Finns det nån art som är någorlunda lättodlad?

              Kommentar

              • Markus1984
                • November 2008
                • 2606

                #8
                Ursprungligen postat av timpz
                Botior har jag också funderat på Finns det nån art som är någorlunda lättodlad?
                Nej. Inte utan att fiffla med hormon-sprutor och liknande har jag läst..
                Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                Kommentar

                • timpz
                  • November 2009
                  • 96

                  #9
                  ok, det är ju lite synd

                  Kommentar

                  • Markus1984
                    • November 2008
                    • 2606

                    #10
                    Du kanske kan bli den första i sverige att odla dom?
                    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                    Kommentar

                    • timpz
                      • November 2009
                      • 96

                      #11
                      Kändes inte som det var nån större chans för det Åsså är man ju bara nybliven akvarist Började med ett kar men nu står det 3 hemma Strömakvariet har jag nu limmat ihop själv, ska bara fixa bakgrunden nu sen ska det fyllas upp Ska bli roligt att se om det blir som jag tänkt.

                      Kommentar

                      • Markus1984
                        • November 2008
                        • 2606

                        #12
                        Alla är vi nybörjare i början Har alltid haft ett akvarie hemma men tog upp hobbyn igen för c:a 2-3 år sedan....Började med 1 akvarium och nu har jag sammanlagt runt 20 st
                        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                        Kommentar

                        • timpz
                          • November 2009
                          • 96

                          #13
                          Har aldrig haft förut å är väl inte ens en månad sen vi köpte första Har du nått bra förslag på vad jag ska lägga i botten på karet för att skydda lite? Har som sagt hört att man kan ha frigolit, men tror du det skulle finka med lite tunt liggunderlag, eller vad ska man ta? Ska ju ha rätt mycket stenar i då det ska liknas vid en bäck.

                          Kommentar

                          • DaRe

                            • June 2009
                            • 2227

                            #14
                            Låter jättespännande, hur stort är karet?

                            liggunderlag går bra om du kan få det att ligga platt mot botten annars har det ju en förmåga att böja sig och det ser kanske inte så snyggt ut.

                            l-Malar är sjukt vackra och nästan utomjordiska, många av de tycker om strömt vatten.
                            Crencichla regani, Vimpelpiraya, bilbukar, canaras pärlciklid (sjukt snygg i verkligheten), några ormhuvudfiskar, dario dario,...
                            Ingen bra kombination ovan dock


                            Gå in i artregistret och sök på "ström" så får du upp 117 arter och jag tror att de flesta av dessa gillar strömmande vatten.
                            Checking out...

                            Kommentar

                            Arbetssätt...