Tjutande strilrör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andrém
    • October 2009
    • 1247

    Tjutande strilrör

    Halloj!

    Nyligen (1 vecka max) så har mitt strilrör börjat ge av ett tjutande aktigt ljud när det är monterat. Det är relativt störande då akvariet står i rummet och att somna till ett tjutande ljud i bakgrunden är inte så trevligt. Jag har kollat igenom det efter smuts, gjort rent you name it men det tjuter fortfarande.

    Undrar ifall någon har en lösning på problemet? Verkar som det kommer luft ur någon springa fast allt är ihopsatt relativt tätt.

    Tack på förhand.
  • legis
    • November 2009
    • 95

    #2
    Det hade jag med ett litet tag. Har du testat höja trycket (genomflödet av vatten) alternativt sänka. Är röret helt under vattenytan, plus hur är strålarna riktade?

    Kommentar

    • Andrém
      • October 2009
      • 1247

      #3
      Ursprungligen postat av legis
      Det hade jag med ett litet tag. Har du testat höja trycket (genomflödet av vatten) alternativt sänka. Är röret helt under vattenytan, plus hur är strålarna riktade?
      Röret är under ytan just nu med strålarna riktat diagonalt uppåt så att strålarna bryter vatten ytan.

      Det slutar tjuta när jag höjer trycket till fullt, tyvärr så klarar mina fiskar inte av att simma någonstans i akvariet, förutom på botten när trycket är så högt.

      Tjutet är detsamma oavsett om det är ovan eller under ytan för mig.

      Tack Legis

      Kommentar

      • Elice
        • September 2008
        • 55

        #4
        Det är säkert luft i filtret, prova att vicka och luta filtret.

        Kommentar

        • Andrém
          • October 2009
          • 1247

          #5
          Ursprungligen postat av Elice
          Det är säkert luft i filtret, prova att vicka och luta filtret.
          Redan gjort flera gånger, filtret har aldrig varit avstängt och jag har använt strilröret ett antal gånger innan utan detta tjutande

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            #6
            Som jag förstår dig har det fungerat utan ljud? Är det luft som kommer hela tiden så tar den säkert tjuvluft någonstans.

            Annars borde lösningen vara att öka lite på diametern på strilrörens hål. Då kan då köra mer flöde utan att öka utströmshastigheten, då blir det lugnare i karet.
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • Andrém
              • October 2009
              • 1247

              #7
              Ursprungligen postat av flygrc
              Som jag förstår dig har det fungerat utan ljud? Är det luft som kommer hela tiden så tar den säkert tjuvluft någonstans.

              Annars borde lösningen vara att öka lite på diametern på strilrörens hål. Då kan då köra mer flöde utan att öka utströmshastigheten, då blir det lugnare i karet.
              Ja, exakt, den har fungerat utan ljud, började tjuta runt 1 vecka sedan. Jo, jag tänkte också det men jag har satt fast allting ordentligt, hårdare än det var förr men ändå kommer det ljud. Slangarna och allt sitter bra på plats också.

              Hm, jo det skulle jag nog kunna ta och göra. Tur att jag har 2 rör, ett får vara trial and error röret

              Tack

              Kommentar

              • drd
                • March 2004
                • 5586

                #8
                Borra lite större hål i strilröret så kan du höja farten i pumpen utan att det märks så mycket bland fiskarna oxå
                Eller se om det försvinner helt om du borrar upp hålen nån mm på varje.
                ________________________________________________

                Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                Kommentar

                • Andrém
                  • October 2009
                  • 1247

                  #9
                  Ursprungligen postat av drd
                  Borra lite större hål i strilröret så kan du höja farten i pumpen utan att det märks så mycket bland fiskarna oxå
                  Eller se om det försvinner helt om du borrar upp hålen nån mm på varje.
                  Gjorde större hål med en syl jag hade hemma, verkar ha fixat problemet Kanske var för mycket tryck för dom små hålen får hoppas att det inte är temporärt som det har varit innan

                  Kommentar

                  • Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

                    #10
                    skönt att du har fått ordning på skitet
                    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                    Fiskbloggen

                    Kommentar

                    Arbetssätt...