Storlek på innefilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Albert_m
    • November 2009
    • 1

    Storlek på innefilter

    Hej,

    Jag har ett 375 liters akvarium med ca 20 st malawi.

    Eheim 2252 med 3 filter kasseter, 1200l/tim.

    Men jag får mycket skit i gruset, tycker inte filtret suger in så bra.
    Jag slamsuger gruset 1 gång/månad och byter då ca 70% av vattnet.

    måste man kanske ha 2 filter, eller är ett ytterfilter mer effektivt och'
    suger in bajs och matreser ?

    Mvh
    Albert
  • kaj.p
    • June 2002
    • 2952

    #2
    Ett ytterfilter har mycket större filtervolym. Hur mycket beror på vilket man väljer. Men ett ytterfilter med bra kapacitet är det mycket mindre jobb med, även om det kanske tar lite längre tid när det är dax för filterrengöring.
    Nordiska Diskus Sällskapet
    Hallandsakvaristerna
    BAK Gcg Maf NCS

    Kommentar

    • DJonsson
      • November 2008
      • 20

      #3
      Du kan ju sätt in en powerhead med filtermatta.
      Ett rättså billigt alternativ med lite större filtervolym än ett vanligt innerfilter. Kanske inte det snyggaste men det går kanske att gömma bakom något.

      Kommentar

      • Utvandraren
        • February 2008
        • 7

        #4
        Ett 2252 i ett 37 lit med Malawi är för lite cirkulation, har du nån cirkulationspump utöver det? Om inte så bör du nog lägga till ytterligare 1000l/h åtminstone.. Bätter syresättning och mer fart som malawisarna gillar. När det gäller filtrering så är ju alltid ett ytterfilter fint att ha. Men om man inte gillar att ha nånting utanför akvariet så är ju en cirkulationspump med filtermatta ett väldigt bra alternativ som DJonsson skriver.

        Kommentar

        • Svetsaren
          • July 2009
          • 193

          #5
          Körde innan precis som du: en 2252 med tre filterkassetter i 375 men jag hade dessutom ett gammalt ytterfilter (2015) på andra kortsidan, och upplevde ändå samma sak; För mycket goja på botten. Men en förklaring för mig är att jag nu sätter insugen på ytterfiltren ungefär i mitten på akvariet, för att slippa få in mycket goja (längre underhållsintervall) och slamsuger det grövre (krukväxterna blir så fina). Men vill du bli av med bottengojan utan slamsugning, så får du nog ha turbulens i hela karet (inte bara ytan) och insug i bottennivå. Men visst håller jag med: 2252:an verkar blåsa mer än vad den suger... Men mer filterkapacitet behöver du också.

          Kommentar

          Arbetssätt...