Sätta en lysrör till (54 liters)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dirdib
    • March 2009
    • 73

    #16
    Ursprungligen postat av Fuzzop
    då lär du kunna få betydligt bättre ljus av att byta lysrör och sen en reflektor till så har du dubbelt så bra som idag
    Min personliga favorit är power-glo röret, ger snyggast ljus enligt min smak.
    vilket företag gör power-glo?

    Kommentar

    • Fuzzop
      • July 2007
      • 2380

      #17
      Ursprungligen postat av dirdib
      vilket företag gör power-glo?
      Hagen, dessa finns i alla större djuraffärer så det är nog oxå det lättaste röret att hitta av dom jag listade.

      Kommentar

      • dirdib
        • March 2009
        • 73

        #18
        Ursprungligen postat av Fuzzop
        Hagen, dessa finns i alla större djuraffärer så det är nog oxå det lättaste röret att hitta av dom jag listade.
        men jag läste att power-glo passar bättre till saltakvarium.

        Jag tror jag ska titta på sylvania aquastar eller philps aquarelle

        Kommentar

        • dhuron

          • March 2007
          • 119

          #19
          sida med biler på akvarium med olika rör http://saurama.aqua-web.org/

          lista på rör med pur värden http://www.defblog.se/permalink/1402.html

          Kommentar

          • dirdib
            • March 2009
            • 73

            #20
            Ursprungligen postat av dhuron
            sida med biler på akvarium med olika rör http://saurama.aqua-web.org/

            lista på rör med pur värden http://www.defblog.se/permalink/1402.html
            Tack, jag ska titta!

            Kommentar

            • Svetsaren
              • July 2009
              • 193

              #21
              Det kanske går att modda Biltemas armaturer till din svarta huv?

              Biltema erbjuder ett brett sortiment för hela familjen inom bilreservdelar, mc, verktyg, kemi, bygg, båt, fritid, hem och teknik. Välkommen till hela familjen varuhus!

              Kommentar

              • dirdib
                • March 2009
                • 73

                #22
                Ursprungligen postat av Svetsaren
                Det kanske går att modda Biltemas armaturer till din svarta huv?

                http://www.biltema.se/products/produ...iItemId=152879
                Jag ska ta en titta när jag kommer från skolan

                Kommentar

                • Fuzzop
                  • July 2007
                  • 2380

                  #23
                  Ursprungligen postat av dirdib
                  men jag läste att power-glo passar bättre till saltakvarium.

                  Jag tror jag ska titta på sylvania aquastar eller philps aquarelle
                  Det är nog inte många som säger så, detta rör är riktigt bra till sötvatten vilket betyder att det kan va användbart för saltvattensakvarium då dessa kräver massor med ljus men det gör det knappast dåligt till sötvatten utan tvärt om ett av dom absolut bästa

                  Kommentar

                  • Fuzzop
                    • July 2007
                    • 2380

                    #24
                    Ursprungligen postat av Svetsaren
                    Det kanske går att modda Biltemas armaturer till din svarta huv?

                    http://www.biltema.se/products/produ...iItemId=152879
                    på vilket sätt är det en bra ide att modda en sån armatur? tar du bort glaset (plasten) är dessa fuktkänsliga och direkt olämpliga.

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #25
                      Ursprungligen postat av Fuzzop
                      på vilket sätt är det en bra ide att modda en sån armatur? tar du bort glaset (plasten) är dessa fuktkänsliga och direkt olämpliga.

                      håller med,,,,samt att alla försäkringsvillkor flyger ut genom fönstret
                      om en olycka är framme.......




                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • Svetsaren
                        • July 2009
                        • 193

                        #26
                        Min tanke var att det var ett utgångsämne, jämfört med att köpa lösa komponenter.

                        Och hur fuktsäker är en genomsnittlig belysningsarmatur som ligger över akvariet, oavsett täckglas? Speciellt om det är en huv som täcker akvariet? Kondens är ju ett problem, så fort det finns vatten i närheten.
                        Jordat uttag, kanske även en jordfelsbrytare och i Biltemas modell, dessutom en termisk säkring mot överhettning. Och givetvis får en släkting med elektrikerbehörighet utföra installationen, så vi håller oss inom lagarnas, förordningarnas och restriktionernas råmärken.

                        Kommentar

                        • Lilla Damen
                          • February 2008
                          • 2649

                          #27
                          Hur gammalt är det befintliga röret (har oxå ett 54liters med ett rör, och det akvariumet har finast växter av mina akvarium)? Är det mer än 8-10 månader är det hög tid att köpa nytt rör...

                          Kommentar

                          • Fuzzop
                            • July 2007
                            • 2380

                            #28
                            Ursprungligen postat av Svetsaren
                            Min tanke var att det var ett utgångsämne, jämfört med att köpa lösa komponenter.

                            Och hur fuktsäker är en genomsnittlig belysningsarmatur som ligger över akvariet, oavsett täckglas? Speciellt om det är en huv som täcker akvariet? Kondens är ju ett problem, så fort det finns vatten i närheten.
                            Jordat uttag, kanske även en jordfelsbrytare och i Biltemas modell, dessutom en termisk säkring mot överhettning. Och givetvis får en släkting med elektrikerbehörighet utföra installationen, så vi håller oss inom lagarnas, förordningarnas och restriktionernas råmärken.
                            Tanken är god men hur fukttåliga är komponenterna i den armaturen?
                            visst har du massa kondens i en vanlig akvariearmatur men komponenterna är anpassade för det, bästa lösningen isåfall är att montera drivningen en bit ifrån själva rampen i en vattensäker låda och byta ut lysrörshållarna mot vattensäkra så funkar det bra.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...