smuts trots att filtret är igång

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • loppi
    • November 2009
    • 7

    smuts trots att filtret är igång

    Hej alla zoopetare.
    Vi har ett problem. Vi har nyligen skaffat ett begagnat 540 liters akvarium och har fått igång allt bra. Alla tillbehör som behövdes, fanns med i paketet. Nu har vi haft igång akvariet med ca 35 Malawiciklider i ett par tre eckor och idag blir vattnet plötsligt fullt med "skit". Det ser ut som tunna "flagor" liksom tunnt papper, slangarna till filtret är alldeles skitiga (det har de varit ett tag). Det verkar som om reningen inte funkar alls. Någon som vet vad som är fel? Eller nån som varit med om något liknande? Tacksamma för svar.
    Filtret är ett eheim 2026 utan termostat.
    mvh
    Heléne o Thomas

    helene98@hotmail.com
  • Mrs Peel
    • October 2009
    • 115

    #2
    Hej!

    Om man googlar eheim 2026 står det att det är för akvarier upp till 400 liter... voilá!

    rekommenderar att ni kompletterar med ytterligare filter eller byter upp er några snäpp ni kommer säkert få goda råd av någon mer kunnig här på zoopet, men det här var vad jag kunde bidra med iaf
    240 l blubb blubb

    Kommentar

    • loppi
      • November 2009
      • 7

      #3
      svar

      Ja, glömde tala om att vi har ett innerfilter också som ska ta 1200 l /timme. Som komplement.

      Kommentar

      • gustinger
        • October 2009
        • 215

        #4
        tvättades karet och pumpen noga innan det drogs igång, vet att jag fick lite sådan pappers tjofräs i mitt 240 liters när jag stoppade i en sten som jag glömde tvätta, stenen hade den förra ägaren haft i karet innan men hade tagit ur den och låtit den ligga och torka, antar att det va typ gamla bakerierester kvar på stenen, lärde mig därefter att alltid tvätta allt begagnat man köper minst 2 gånger för att vara säker.
        Senast redigerad av gustinger; 07 November 2009, 22:14.
        56l Agassazii Fire Red
        80l Nigerian Yellow
        112l Transvestitus
        240l Vejita II + scalar

        Kommentar

        • travianplayer
          • October 2009
          • 1201

          #5
          Ursprungligen postat av gustinger
          tvättades karet och pumpen noga innan det drogs igång, vet att jag fick lite sådan pappers tjofräs i mitt 240 liters när jag stoppade i en sten som jag glömde tvätta, stenen hade den förra ägaren haft i karet innan men hade tagit ur den och låtit den ligga och torka, antar att det va typ gamla bakerierester kvar på stenen, lärde mig därefter att alltid tvätta allt begagnat man köper minst 2 gånger för att vara säker.

          en av rötterna som följde med till mitt lilla gavifråns något som såg ut som papper men det sögsin i filtret
          Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

          Kommentar

          • Svetsaren
            • July 2009
            • 193

            #6
            Ibland sitter det avlagringar i slangarna- det är väl bakterier och jox, så när jag flyttar om slangar eller liknande, kan det komma ut vad som liknar pappersflagor ibland. Pappersflagor fastnar ju garanterat i filtermaterialet, så det kan ju inte vara papper som kommer ut från utblåset. Fiskarna brukar dock smaka på geggan.

            Kommentar

            • loppi
              • November 2009
              • 7

              #7
              Tack för alla svar

              Vi har rengjort filtret ännu en gång, och det fanns kanske en del bakterieavlagringar kvar faktiskt. Sen har vi fått tips om att det kan vara brunalger och att det kan bero på att lysrören förlorat kraft eller är på för lite. Slangarna är helt nya, de bytte vi ut.
              Sedan bytte vi ut en hel del vatten och nu ser det bra ut igen. Vi får hoppas att det räckte. Idag köpte vi nya delar till filtret för säkerhets skull.

              hälsningar
              Heléne o Thomas

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13142

                #8
                Se upp för nitrit om karet är nystartat och filtermaterialet i pumpen är bytt och du öser i mat åt 35 malawi
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • drd
                  • March 2004
                  • 5586

                  #9
                  Tipset är att skaffa både nitrivec och så finns det filterbakterier på tablett från tetra som jag använder vid nystart av ytterfilter så får du igång nyttobakterierna fort igen.

                  Och ändå mata lite sparsamt dom första veckorna
                  ________________________________________________

                  Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                  Kommentar

                  • loppi
                    • November 2009
                    • 7

                    #10
                    Filterbakterier ??

                    OK, det visste vi inte att det kunde vara så känsligt med nytt filter. Nitrivec hällde vi i när vi fyllde akvariet första gången. Då stod det utan fiskar i tre dagar med pumparna på. Behövs det mer nu när vi bytte ut en del vatten?

                    "filterbakterier på tablett" Det ska vi kolla upp. Vet alla djuraffärer vad detta är? Är det dyra grejer?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...