Akvastabilakvarier och belysning.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus23
    • April 2002
    • 46

    Akvastabilakvarier och belysning.

    Jag har lite funderingar kring akvarier från Akvastabil. Jag tycker att de är rätt snygga och verkar hålla en hög kvalitet men tyvärr har jag även upptäckt att de är rätt dyra. Suck!!! Tydligen har de ett akvarium på 325 liter där man även kan köpa passande möbel och belysningsramp. Den sistnämnda verkar vara gjord för två lysrör med vardera längden 120cm. När jag har tittat på lysrör med den längden verkar de ofta ha en effekt på 36 Watt, dvs totalt 72 Watt vilket jag tycker borde bli för lite om man vill att växterna ska trivas bra. I akvarielitteratur nämns ju ibland 0,5 Watt per liter vatten vilket innebär att man till ett akvarium på 325 liter, med relativt mycket växter i, borde ha 0,5 X 325 dvs ca 160 Watt.

    Hur stor betydelse har effekttalet hos ett lysrör för hur växterna
    trivs?

    Vad är viktigast och vad bör man tänka på vid valet av lysrör?Effekten(Watt)? Ljusflödet(lumen)? Ljusstyrkan(candela)? Belysningen(lux)? Färgtemperatur(kelvin)?

    Jag gick in på en dansk akvariesite där det stod att Akvastabil erbjöd utbyggnadsmöjligheter när det gällde antalet lysrör i deras belysningsramper men när jag nämnde det för en zoohandlare kände han inte till det och heller inte den Akvastabilgrossist som han ringde och frågade. Är det nån här som vet om man kan lägga till ett eller två lysrör till en Akvastabilramp?



  • Karon
    • January 2002
    • 3170

    #2
    Har du provat att mejla dit, direkt till Akvastabil menar jag ?
    De säljer förmodligen inte i minut, men kan kanske upplysa om var man som enskild kund kan få tag på det du frågade efter.



    Ändrat av - Karon den 2002/04/14 07:37:55
    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

    Kommentar

    • Micke
      • January 2002
      • 1718

      #3
      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
      Jag har lite funderingar kring akvarier från Akvastabil. Jag tycker att de är rätt snygga och verkar hålla en hög kvalitet men tyvärr har jag även upptäckt att de är rätt dyra. Suck!!!
      <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

      Om man har möjlighet att ta sig till Danmanrk så är de betydligt billagare där. Själv tjänade jag in broavgift, hyra av släpvagn och bensinpengar plus lite till när jag köte mitt Aquastabil-kar i Danmark.
      Kolla på www.cichlidecentret.dk för priser.

      Mvh Michael Persson



      Ändrat av - micke den 2002/04/14 10:53:42
      Mvh Michael Persson

      www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • bosse
        • January 2002
        • 16

        #4
        Hej Marcus23.
        Den lysrörsarmatur du förmodligen åsyftar på 36 Watt rör har beteckning
        AL7325 i Akvastabils brochyr "Effect-line", denna har i strandardutförande 2 st 36w rör men kan kompleteras med ytterligare 1 36w rör, tänk på att armaturen är som standard utrustad med reflektorer för rören vilket ökar ljusintensiteten en del.
        Du bor förmodligen inte i skåne men jag kan rekomendera dig att ringa "Lasse" i Stoby Akvarieaffär 0451-36173, han är bra påläst vad beträffar Akvastabils utbud.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Hej,
          Vill bara poängtera det Bosse skriver om Akva-Stabils reflektorer eftersom just dessa reflektorer hör till de allra bästa på marknaden. Hörde av någon som mätt upp styrkan att den ökar med drygt 150%.
          Akvarierna bör gå att hitta i Sverige idag eftersom det finns grossister som söljer dom.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell

          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Marcus23
            • April 2002
            • 46

            #6
            Tack för svaren. Räcker det med 2, eller möjligtvis 3,lysrör på vardera 36 Watt till ett 325 liters akvarium om man vill hålla växter som trivs och frodas hyfsat bra? Kan man köpa lysrör som är 120cm långa men som har större effekttal än 36 Watt eller räcker det med 36 x 2-3 dvs 72-108 Watt, plus reflektorer, till ett 325 liters akvarium?

            Kommentar

            • bosse
              • January 2002
              • 16

              #7
              Hej Markus23.
              Lysrörets wattal står i förhållande till dess längd, alltså 36w=120 cm
              det som eventuellt kan "öka" ljusstyrkan något är de rör som har en inbyggd reflektor. Men detta med reflektorer har vi omnämnt tidigare.
              Ett råd som kanske kan hjälpa dig är att kontakta gen.agenten för Akvastabil här i Sverige, denna kontakt har du kanske redan om inte så kommer deras e-adress här www.simontorp.com på deras hemsida kan du nå deras "akvarie-folk" via e-post.

              Kommentar

              Arbetssätt...