Tetratec EX 1200

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ThaBazZ
    • July 2009
    • 38

    Tetratec EX 1200

    Hittat massor om detta filter både negativt och positivt nu vill jag försöka bli klar med om jag ska köpa ett till mitt 480L kar.

    Hört att vissa har haft läckage på sina, är detta ett gammalt problem som man inte behöver oroa sig för numera eller är det samma skit som alla haft problem med?

    (Läst mig till att det numer kan vara så att man åtgärdat felet)

    Nypris på ett Tetratec Ex 1200 är ca.1000-1250kr.

    Om inte vad kan jag ha som alternativ?

    I karet kommer det att gå 10st Pygocentrus nattereri (Pirayor) så skitigt kommer det att bli.

    Som sagt, vad ska jag köpa?

    Billigt är inte bäst men Eheim och fluval Fx5 är väldigt dyra grejer...
  • åheim
    • April 2006
    • 13139

    #2
    Vill du inte lägga så mycket pengar så varför inte bygga ett filter i karet, ex. silicona fast en mörk plexiglasskiva eller vanligt glasskiva och trycka en matta emellan och en pump bakom, funkar klockrent och i stort sett underhållsfritt!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • myslas
      • February 2008
      • 672

      #3
      Jag har ett Tetratec 1200 EX i mitt 420-liters och har på ett år inte haft några problem med läckor eller annat och det är väldigt tyst. Men det jag kan säga är att det inte räcker till riktigt och jag har fått komplettera med ett innerfilter. Så småningom lär jag byta ut det mot just ett större Eheim eller Fluval FX5 så om du har råd är det nog att rekommendera.

      Kommentar

      • ThaBazZ
        • July 2009
        • 38

        #4
        Får se om jag kan sätta ca.2000kr på ett Eheim 2028 från www.akvarieshopen.se verkar ha bra pris.



        Tror ni det räcker för mitt 480L med ett mindre stim pirayor?

        Kommentar

        • Broddan
          • February 2007
          • 536

          #5
          Pirayor skitar ner mycket!

          Alltså behövs filtreringen överdrivas. Inte duktig på filter men satsa gärna på 2 ytterfilter. Får ju 2 Tetratec Ex 1200 för priset av 1 eheim (med samma kapacitet) ungefär.

          Då har du fördelen att alltid ha ett fullt fungerande filter om du rengör dem ett och ett.
          Hälsningar

          D

          Kommentar

          • ThaBazZ
            • July 2009
            • 38

            #6
            jo men har hört eller snarare läst om en hel del ägare till dessa filter som haft problem med läckage och undrar nu om någon kanske vet om man åtgärdat läckage-problemet?

            Men jo 2st Tetratec borde ju jobba bra mycket bättre än ett Eheim.

            Kommentar

            • mikey13
              • October 2007
              • 465

              #7
              Jag köpte mitt tetratec 1200 nytt för ca ett halvår sedan och det läckte, så jag bytte det mot ett fluval 405 som i mitt tycke är ett bättre filter, 1300L/timme mot tetratec som har 1200L/timme d.v.s nästan lika. det har fungerat klockrent i mitt 375L akvarium i 5 månader utan rengöring. har iofs kompletterat med ett innerfilter ett Eheim aquaball 2010, men det funkade även bra innan det. vet dock inte om det räcker till pirayor.
              Prismässigt är fluval bara ca 200:- dyrare än tetratec
              __________________________________________
              Mitt 720L projekt
              375L Inbyggt i väggen-projekt

              Kommentar

              • Broddan
                • February 2007
                • 536

                #8
                Här är en länk till en liten film av Discovery Channel om pirayor och några av deras offer. Bland annat får man se hur cichlasoma ciklider försvarar sig genom att bilda en klunga och skydda sig genom att bara deras hårda huvud och käftar är möjliga att nå.

                Hälsningar

                D

                Kommentar

                • ThaBazZ
                  • July 2009
                  • 38

                  #9
                  Kul att se lite "naturligt" beteende!

                  Va tvungen att lämna tebax 480L karet eftersom jag hittade ett gäng stora repor som jag kände mig mindre nöjd med.

                  Snackade med killarna nere på Akvarieleasing och det va inga problem alls om jag inte va nöjd skulle jag självklart få lämna tebax det =)

                  Så nu ligger prio på att hitta ett stort fint kar som jag kan flytta mina ciklider till så tänkte jag ha pirayorna i 275L karet till att börja med och sen när dom vuxit till sig får dom flytta in till cikliderna och där får vi se hur de trivs med varandra.

                  Kommentar

                  • ThaBazZ
                    • July 2009
                    • 38

                    #10
                    Det blidde ett Tetratec EX 1200 från Hornbach i Botkyrka/Fittja

                    Kostade 905:- !!

                    Förmodligen för att dom säljer dåligt eller att det är en utgående modell men vafan.

                    Kom hem, sköljde ur och följde anvisningarna som följde med samt några tips här ifrån om att ta ur kolet och det finaste filtermediet.

                    Tre pumptag o sen i med strömmen och poff sa det så pumpa den storm i karet!
                    Den sög ju i sig ca 12-13L vilket sänkte vatten nivån i karet nog för att mina Fluval +4 och Aquael fan 3 skulle spruta vatten över ytan =)

                    Fyllde på med vatten o nu står den o pumpar jäms med de andra under natten.

                    Kanske blir lite mycket men det ska dom nog klara av. Fiskarna ser inte ut att bry sig men växterna gjorde ett ordentligt skutt så jag får ner o plantera lite imorn =)

                    Håller er uppdaterade om hur jag tycker det fungerar om några dagar.

                    Men måste poängtera att det är väldigt tyst! Hör det bara om jag kryper in under karet och lyssnar 10-20cm från det.

                    Kan tipsa om att det stod 3-4st kvar och till det priset tror jag det blir svårslaget.

                    Kommentar

                    • Sleep
                      • December 2008
                      • 246

                      #11
                      jag har haft mitt Tetratec i över 2år utan några som helst problem. Bytte nyligen packning på den. För att vara på säkra sidan. Har hört att den kan torka ut lite efter några år. Men annars så har jag inte haft några problem.
                      Funkar Kanon och det är tyst.
                      Tror nog att dom som har haft problem med sina Tetratec har nog bara haft otur. Hade säkert kunnat hända vilket märke som helst.
                      //Sleep
                      Mvh Glenn.

                      Kommentar

                      • Martin_Blomberg
                        • January 2008
                        • 256

                        #12
                        Ursprungligen postat av ThaBazZ
                        Det blidde ett Tetratec EX 1200 från Hornbach i Botkyrka/Fittja

                        Kostade 905:- !!

                        Förmodligen för att dom säljer dåligt eller att det är en utgående modell men vafan.

                        Kom hem, sköljde ur och följde anvisningarna som följde med samt några tips här ifrån om att ta ur kolet och det finaste filtermediet.

                        Tre pumptag o sen i med strömmen och poff sa det så pumpa den storm i karet!
                        Den sög ju i sig ca 12-13L vilket sänkte vatten nivån i karet nog för att mina Fluval +4 och Aquael fan 3 skulle spruta vatten över ytan =)

                        Fyllde på med vatten o nu står den o pumpar jäms med de andra under natten.

                        Kanske blir lite mycket men det ska dom nog klara av. Fiskarna ser inte ut att bry sig men växterna gjorde ett ordentligt skutt så jag får ner o plantera lite imorn =)

                        Håller er uppdaterade om hur jag tycker det fungerar om några dagar.

                        Men måste poängtera att det är väldigt tyst! Hör det bara om jag kryper in under karet och lyssnar 10-20cm från det.

                        Kan tipsa om att det stod 3-4st kvar och till det priset tror jag det blir svårslaget.
                        Ungefär vad jag kände när jag köpte min Tetratec 1200. Vilket förbyttes till helt andra känslor när jag efter ca ett år skulle rensa filtret och var tvungen att öppna snabbkopplingen. Då började läckaget och när jag dessutom kom på att det var ett känd fel (sök på "leaking tetratec" på google) så blev jag less. Men jag önskar dig lycka till och hoppas att det kända felet med snabbkopplingen som leder till att det läcker vatten mellan kanistern och pumphuvudet äntligen är åtgärdat. Om inte leta här efter en tråd om läckande tetratec där det finns foton och förklaringar av vilka gummipackningar du skall skaffa, .... de packningarna som ibland inte sattes dit i fabriken....

                        Kommentar

                        • Martin_Blomberg
                          • January 2008
                          • 256

                          #13
                          Glömde att säga att jag fortfarande kör med mitt Tetratec 1200. Dock har jag köpt ett vattenlarm på Clas Ohlson och lagt bredvid. Kan förresten rekkomendera ett sådan vattenlarm till alla med ytterfilter (med snabbkopplingar).

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13139

                            #14
                            Jag har haft ett tetratec och varför jag tycker att man ska välja något annat märke är främst läckagerisken vid snabbkopplingen och att det är lögn i helsike att få tag på nya delar (tex snabbkopplingen)! flödesstoppen (kulan inuti) i snabbkopplingen börjar ganska snabbt kärva och på mitt gick det inte att öppna upp riktigt så det blev bara typ halvt flöde... Fluval är mer av en solskenshistoria för mig, har flera stycken och aldrig några problem med dem och man kan sova gott utan att oroa sig att man ska bli blöt om fötterna när man går upp ur sängen på morgonen och skulle nån del behöva bytas ut så är det väldigt lätt att få tag på
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • ThaBazZ
                              • July 2009
                              • 38

                              #15
                              Ja, skräm skiten ur mig bara, gör det...

                              Nej men jag är medveten om läckagerisken och ska absolut kika på larmet du nämnde samt att filtret står i ett 98L kar under det stora utifall att.

                              Funderar även på att göra som tipsades om här på Zoopet att man borrar ett hål precis under vattenytan så att man stör häverteffekten om vattennivån sjunker.

                              Som sagt, återkommer om ett par dagar med uppdate =)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...