Beg akvarium som luktar illa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocke_999
    • February 2009
    • 101

    Beg akvarium som luktar illa

    Har köpt ett begagnat akvarium som luktar mycket illa. 500L med BTN moduler som ej går att ta bort. Har skrubbat BTN modulerna med diskborste och sköljt ur akvariumet flera gånger. Allt grus är urplockat. Hittade bla en död mal på ca 10 cm när jag rengjorde. Det var riktigt skitigt när jag köpte det och jag har gjort rent det så gott det går men det luktar alltså fortfarande illa.

    Vad mer kan man göra? Kommer det kanske bli bättre när det kommer i vatten? Tips på sätt att göra rent mottages gärna.
  • Ouscazz

    • February 2009
    • 910

    #2
    Tvätta ur det med klorin, tar bort det mesta. Skölj ordentligt efteråt, många gånger.
    www.diskusforum.se
    www.loricariidae.se

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Klorin eller toarent. Skölj noga som sagt.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • _VeMvEt_
        • March 2006
        • 7

        #4
        på vad sätt går ej modulerna att ta bort för?.. Vill man ha bort dom brukar det ej vara några större problem?

        Kommentar

        • jocke_999
          • February 2009
          • 101

          #5
          Tack för svaren!

          BTN modulerna är mycket omsorgsfullt fastsatta med silikon. Vet inte vad som blir mest jobb, att försöka få bort dom och göra rent eller att låta dem sitta kvar och göra rent med nåt stark rengöringsmedel och sen skölja 100 ggr.

          Akvariumet går tyvärr inte att ta in i duschen för att göra rent då det är för stort annars kanske det hade varit en bra idé.

          Är ni säkra på att klorin eller annat stark rengöringsmedel (typ mr muscle) går att använda. Så att det inte lämnar spår som sedan går över i vattnet eller förstör silikonen?

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13136

            #6
            Ursprungligen postat av jocke_999
            Har köpt ett begagnat akvarium som luktar mycket illa. 500L med BTN moduler som ej går att ta bort. Har skrubbat BTN modulerna med diskborste och sköljt ur akvariumet flera gånger. Allt grus är urplockat. Hittade bla en död mal på ca 10 cm när jag rengjorde. Det var riktigt skitigt när jag köpte det och jag har gjort rent det så gott det går men det luktar alltså fortfarande illa.

            Vad mer kan man göra? Kommer det kanske bli bättre när det kommer i vatten? Tips på sätt att göra rent mottages gärna.
            inred karet och fyll upp och starta! Den obehafliga doften kommer snart ersättas av en frisk jordig doft, allt detta kommer de nya huserande microorganismerna fixa toarent och klorin används inte i dessa sammanhang!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • jocke_999
              • February 2009
              • 101

              #7
              Jag vill gärna ha fler synpunkter på vilken av de två ovanstående metoderna man bör välja.

              Kommentar

              • vaim
                • April 2009
                • 116

                #8
                Jag hade nog kört på åheims metod.
                Känns lite fel att använda klorin mm. Och förmodligen kommer doften att försvinna med vatten i.
                http://vaim.se
                http://twitter.com/vaim

                Kommentar

                Arbetssätt...