Eheims nya aquaball- och biopower-filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • myslas
    • February 2008
    • 672

    Eheims nya aquaball- och biopower-filter

    Eheim har kommit ut med en ny serie Aquaballs och något nytt innerfilter de kallar för Biopower (en liten länk med mer info om dem). Tänkte bara kolla om det finns någon som hunnit testa någon av dem och har något utlåtande?

    Jag har själv beställt en Aquaball 180 att ha som komplement till mitt Tetratec 1200 ex i mitt 420-liters akvarium. Har haft ett Aquaclear pumphuvud med quickfilter ett tag men det blir igensatt alldeles för snabbt. Beställde från PWSS (som verkar vara enda svenska onlinehandeln som har dessa nya filter) igår och det är skickat idag. Ska bli intressant att se om det gör någon skillnad.
  • travianplayer
    • October 2009
    • 1201

    #2
    Ursprungligen postat av myslas
    Eheim har kommit ut med en ny serie Aquaballs och något nytt innerfilter de kallar för Biopower (en liten länk med mer info om dem). Tänkte bara kolla om det finns någon som hunnit testa någon av dem och har något utlåtande?

    Jag har själv beställt en Aquaball 180 att ha som komplement till mitt Tetratec 1200 ex i mitt 420-liters akvarium. Har haft ett Aquaclear pumphuvud med quickfilter ett tag men det blir igensatt alldeles för snabbt. Beställde från PWSS (som verkar vara enda svenska onlinehandeln som har dessa nya filter) igår och det är skickat idag. Ska bli intressant att se om det gör någon skillnad.
    jag funderar på en ny aqaballs finns det någon som funkar i 90 liters?
    Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13136

      #3
      Ursprungligen postat av travianplayer
      jag funderar på en ny aqaballs finns det någon som funkar i 90 liters?
      kolla på pwss där finns alla tänkbara storlekar!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • travianplayer
        • October 2009
        • 1201

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        kolla på pwss där finns alla tänkbara storlekar!
        tack
        Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

        Kommentar

        • Markus1984
          • November 2008
          • 2606

          #5
          Det är i stort sett ingen skillnad på "nya" aquaball och den gamla. Så om ni kan köpa de gamla för mindre pengar funkar det lika bra. Förövrigt ett riktigt bra filter för Mindre akvarier och liknande.
          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

          Kommentar

          • DaRe

            • June 2009
            • 2227

            #6
            Jag har ett aquaball filter 2210 som ska ge upp till 550 liter per time men jämför jag det med fluval 2+ som ska ge 360 liter per timme så ger fluvalen samma flöde som eheimen. Mycket besviken med andra ord, jag hade förväntat mig något lite närmare fluval 3+ som ger 700 liter per minut men den forsar i jämförelse med eheimen.

            Jag föredrar fluval i den jämförelse jag gjort.
            Checking out...

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13136

              #7
              Ursprungligen postat av myslas
              Eheim har kommit ut med en ny serie Aquaballs och något nytt innerfilter de kallar för Biopower (en liten länk med mer info om dem). Tänkte bara kolla om det finns någon som hunnit testa någon av dem och har något utlåtande?

              Jag har själv beställt en Aquaball 180 att ha som komplement till mitt Tetratec 1200 ex i mitt 420-liters akvarium. Har haft ett Aquaclear pumphuvud med quickfilter ett tag men det blir igensatt alldeles för snabbt. Beställde från PWSS (som verkar vara enda svenska onlinehandeln som har dessa nya filter) igår och det är skickat idag. Ska bli intressant att se om det gör någon skillnad.
              Jag har kollat upp detta nya filter och det finns 2 olika modeller, en uppdaterad vanlig aquaball och sen aqaball biopower! Dessa 2 modeller skiljer sig en hel del vad gäller lösningen av filtreringen.

              Biopower suger bara in vatten genom den understa moulen genom en vanlig filterpatron (som den vanliga aquaball) men sen kommer den nya finessen, vattnet går underifrån och rakt upp genom de övriga modulerna och dessa innehåller substrat pro. och avslutas med en bit filtermatta!

              Den uppdaterade (vanliga) aquaball fungerar precis som förut, att den drar vattnet genom alla modulerna samtidigt och det försvinner därför lite filterutrymme i varje modul eftersom det finns ett filterrör i modulerna! Skillnaden på den nya aquaball är att insugsgallret på modulerna är vågräta istället för lodräta, vilket är bra då fisk löper mindre risk att åka in igenom vågräta springor sen är upphängningen ändrad!

              Jag ska starta ett nytt kar och ska testa biopower modellen för jag tycker om filterlösningen som ger mig möjligheten att stoppa vad jag vill i alla moduler förutom den understa som har ett rör i mitten och därför lämpar sig bäst för filterpatron!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • lillfrasse
                • February 2002
                • 2228

                #8
                Klämde på dem i duisburg verkade stabila kör ett vanligt aguaball i ett 110 liters har funkat i många år nu till skillnad mot den gammla modellen på fluval 2 som jag kasta häromdagen den lät som en ilsken skördetröska.
                Simma lungt..
                Lillfrasse..

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13136

                  #9
                  Ursprungligen postat av myslas
                  Eheim har kommit ut med en ny serie Aquaballs och något nytt innerfilter de kallar för Biopower (en liten länk med mer info om dem). Tänkte bara kolla om det finns någon som hunnit testa någon av dem och har något utlåtande?

                  Jag har själv beställt en Aquaball 180 att ha som komplement till mitt Tetratec 1200 ex i mitt 420-liters akvarium. Har haft ett Aquaclear pumphuvud med quickfilter ett tag men det blir igensatt alldeles för snabbt. Beställde från PWSS (som verkar vara enda svenska onlinehandeln som har dessa nya filter) igår och det är skickat idag. Ska bli intressant att se om det gör någon skillnad.
                  Sorry myslas men du beställde den vanlga aquaballen http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=620&page=1

                  Här är biopower http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=620&page=1
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • myslas
                    • February 2008
                    • 672

                    #10
                    Japp, det är den jag köpte och det funkar betydligt bättre än quickfiltret jag använde och framför allt är det väldigt mycket tystare. Har ingen erfarenhet av de gamla aquaball-filtren men som du påpekat verkar det bara vara små kosmetiska skillnader. Kanske borde jag valt ett biopower-filter istället men det här är bara menat som en tillfällig lösning, någon gång nästa år ska jag skaffa ett större ytterfilter istället sedan kan jag använda det här i ett annat kar istället.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13136

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Jag har kollat upp detta nya filter och det finns 2 olika modeller, en uppdaterad vanlig aquaball och sen aqaball biopower! Dessa 2 modeller skiljer sig en hel del vad gäller lösningen av filtreringen.

                      Biopower suger bara in vatten genom den understa moulen genom en vanlig filterpatron (som den vanliga aquaball) men sen kommer den nya finessen, vattnet går underifrån och rakt upp genom de övriga modulerna och dessa innehåller substrat pro. och avslutas med en bit filtermatta!

                      Den uppdaterade aquaball fungerar precis som förut, att den drar vattnet genom alla modulerna samtidigt och det försvinner därför lite filterutrymme i varje modul eftersom det finns ett filterrör i modulerna! Skillnaden på den nya aquaball är att insugsgallret på modulerna är vågräta istället för lodräta, vilket är bra då fisk löper mindre risk att åka in igenom vågräta springor sen är upphängningen ändrad!

                      Jag ska starta ett nytt kar och ska testa biopower modellen för jag tycker om filterlösningen som ger mig möjligheten att stoppa vad jag vill i alla moduler förutom den understa som har ett rör i mitten och därför lämpar sig bäst för filterpatron!
                      Nu har jag installerat den nya eheim biopower!! Mitt första intryck av filtret är väldigt bra, eheim har plockat full pott tycker jag! Filtret är oerhört tyst och ger inga vibrationer som min gamla variant av aquaball gör! Lösningen med att den drar vatten endast från understa behållaren och upp igenom de övriga behållarna som är fyllda med "eheim substrat pro" är suverän och ger en riktigt bra filtervolym! Det följer med ett strilrör som är väldigt bra utformat som jag gillar skarpt! Behållarna är lätta att lossa genom ett knapptryck och man behöver inte ta ur hela filtret när man ska rengöra något av filtermaterialen! Jag kan inte se några brister på detta filter så jag är väldigt nöjd med köpet jag ger detta filter fem tummar upp
                      Senast redigerad av åheim; 10 November 2009, 15:36.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • myslas
                        • February 2008
                        • 672

                        #12
                        Min nya Aquaball är också oerhört tyst, hörs knappt. Samma funktion där behållarna lossnar med ett lätt tryck och strilrör ingick också. Efter en vecka har jag inga klagomål alls, fast jag ångrar lite att jag inte köpte biopowerfiltret nu.

                        Kommentar

                        • mrtux
                          • November 2009
                          • 39

                          #13
                          Ursprungligen postat av åheim
                          Nu har jag installerat den nya eheim biopower!! Mitt första intryck av filtret är väldigt bra, eheim har plockat full pott tycker jag! Filtret är oerhört tyst och ger inga vibrationer som min gamla variant av aquaball gör! Lösningen med att den drar vatten endast från understa behållaren och upp igenom de övriga behållarna som är fyllda med "eheim substrat pro" är suverän och ger en riktigt bra filtervolym! Det följer med ett strilrör som är väldigt bra utformat som jag gillar skarpt! Behållarna är lätta att lossa genom ett knapptryck och man behöver inte ta ur hela filtret när man ska rengöra något av filtermaterialen! Jag kan inte se några brister på detta filter så jag är väldigt nöjd med köpet jag ger detta filter fem tummar upp

                          Tack för att du tog dig tid att recensera. Nu blev jag påverkad av detta då jag ska välja filter.

                          /mrtux

                          Kommentar

                          • dirdib
                            • March 2009
                            • 73

                            #14
                            länkar fungerar inte.. jag ville titta och se hur de ser ut

                            Kommentar

                            Arbetssätt...