Metallhalogen till sötvattenakvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Ursprungligen postat av Stoffe.B
    Det är 70 högt :P Men 150w räcker alltså?
    Oj, såg bara att det stod 70x60x60 och man skriver alltid LXBXH men du hade valt en egen turordning.

    150 räcker om du inte skall ha mycket ljuskrävande växter vid botten. Jag har 150 watt och ett 85 cm högt akvarium
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Stoffe.B
      • November 2007
      • 459

      #17
      Ursprungligen postat av flygrc
      12 h är för mycket , nu har jag har lite erfarenhet men tycker det ser ut att fungera bättre med mer ljus under kortare tid än tvärtom
      Jasså? Menar du att jag bör sänka min belysningstid, även fast växterna frodas och livet leker för fiskarna så att säga?

      Ursprungligen postat av Sultanen
      Jag hade kört på den belysningen och ca 10h belysningstid. Du har ju redan armaturen och det är inte billigt att byta. Tänk på att du får väldigt starkt ljus så algerna kommer frodas till en början innan det är balans i karet, motverak detta genom att ha mycket snabbväxande växter, göda med PMDD och ha fisk/snäckor som käkar alger.
      Ok.. Ska se om jag vill ha det. Har nyligen haft och sålt ett kubakvarium, men pmdd och EC har jag iaf Snäckor å sånt går ju alltid att köpa :P

      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Oj, såg bara att det stod 70x60x60 och man skriver alltid LXBXH men du hade valt en egen turordning.

      150 räcker om du inte skall ha mycket ljuskrävande växter vid botten. Jag har 150 watt och ett 85 cm högt akvarium
      Aha, ursäkta. Är inte så insatt i systemen :P Ok, men det låter bra.
      54L ---------
      222L

      Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

      Kommentar

      Arbetssätt...