kan dessa fungera?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dELIRiUM2009
    • September 2009
    • 33

    kan dessa fungera?

    Funderar på ledbelysning till mitt akvarie funderar på 4st sådana här http://shop.textalk.se/se/article.ph...63&art=1728646 kommer inte att växter i akvariet utom möjligtvis några anubias (tror jag de heter)
    kom med era åsikter och erfarenheter
    Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta...
  • travianplayer
    • October 2009
    • 1201

    #2
    det funkar nog ganska bra men du kan nog knappt ha domdära anuibas
    Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

    Kommentar

    • Storkas
      • August 2009
      • 33

      #3
      anubias eller cryptor kan du säkert ha, de kräver nästan inget, snarare omöjliga att få död på...

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Håller med storkas - anubias kräver väldigt lite ljus så det borde funka
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • travianplayer
          • October 2009
          • 1201

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Håller med storkas - anubias kräver väldigt lite ljus så det borde funka
          men mina dör ju jag har ganska kasst ljus!
          Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Det är omöjligt att säga hur bra växtljus dessa LEDs ger utan att se ett ljusspektra, men vad man däremot kan läsa utifrån länken är att 1st ger ~140lm
            4st ger således 560lm, vilket på ett ungefär, motsvarar en 60W glödlampa eller en 11W lågenergilampa.
            Följdfrågan blir då, hur stort är karet?
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • DaRe

              • June 2009
              • 2227

              #7
              LED brukar ha ett mycket brett ljusspektrum och bidra med ett rejält vitt ljus dvs alla frekvenser så på så sätt borde det vara bra som belysning antar jag. Sedan var det mängden som Heeke frågar efter.

              Anubias trrivs tom bättre i mörkare delar av akvariet då bladen blir gamla och med mycket ljus så växer alger fram på bladen och förstör utseendet (om man inte gillar alger vill säga)
              Checking out...

              Kommentar

              • dELIRiUM2009
                • September 2009
                • 33

                #8
                Tänkte ha det i 720 men förstår nu att det behövs ett par till....+ ett par till....finns det inga ledlampor som kan mäta sig med ljusrör eller i närheten?? utan att man behöver fylla en ramp med dem?
                Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta...

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Det beror hur man ser på det. LED har ungefär samma verkningsgrad som lysrör.
                  Dvs ungefär lika mycket ljus/watt.
                  Resultatet blir således att man måste ha väldigt många LEDs för att få lika mycket ljus som om man använde lysrör.
                  Det går väl åt minst 200st 1W Power LED's för att man ska få något ljus att ens tala om i ett 720 kar. Ska man köra ett växtkar så får man nog dubbla antalet.
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av dELIRiUM2009
                    Tänkte ha det i 720 men förstår nu att det behövs ett par till....+ ett par till....finns det inga ledlampor som kan mäta sig med ljusrör eller i närheten?? utan att man behöver fylla en ramp med dem?
                    Det finns idag några armaturer med LED avsedda för stora akvarier - dock så är de än så länge hiskeligt dyra. Skulle tippa att de går på uppåt 20.000 för att ha tillräcklig kapacitet för ett 720.
                    jag använder LED, men bara till mindre akvarier
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...