30W lysrör i en 40W Glomat lysrörshållare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olivin
    • July 2006
    • 573

    30W lysrör i en 40W Glomat lysrörshållare

    Går det? Att det funkar kunde jag nyss konstatera när jag testade men kan det leda till något problem på sikt?

    Det är en beg lysrörshållare jag fått tag på som är märkt med 40W men jag har inte plats för så långa rör.

    Här är en länk till en liknande hållare. http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=879&page=1
    Medlem i VAAF www.vaaf.se
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #2
    Troligtvis kommer du att bränna ut ditt lysrör i förtid, vissa elektroniska tänddon kan hantera svagare lysrör men en vanlig reaktor och dom flesta elektriska don jobbar bara på fast effekt som bränner ut svagare (kortare) lysrör på kort tid så vore jag du skulle jag inte använda den kombinationen, däremot borde det inte va några problem att driva 4st 18-20w lysrör med den lysrörshållaren och det kanske du kan klämma in lite sicksack?

    Kommentar

    • Olivin
      • July 2006
      • 573

      #3
      Tack för svar! Lite vad jag kände på mig vad gäller att använda fel sorts rör ...

      Men, hur menar du med 4 st 20W rör? Glomaten har hållare för två st 40W rör, menar du att man skulle koppla ihop dom i serie på något sätt?
      Medlem i VAAF www.vaaf.se

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #4
        nu minns jag inte riktigt hur man drar sladdarna då men det brukar funka bra att just seriekoppla lysrör om drivingen är anpassad för detta (rätt styrka), men just glomat vet jag inte säkert hur dom är gjorda så jag vill inte lova att det funkar på dom, däremot blir det säkert billigare att köpa en ny drivning som passar dina 2 rör än att köpa 4 nya lysrör av bra kvalitet
        Finns det nån glimtändare i den historian? då brukar det funka med en seriekoppling om man bara har rätt glimtändare till, på elektriska tänddon så beror det på vad tillverkaren har satt för spec på drivningen om det går.

        Kommentar

        • Vandal
          • January 2006
          • 1655

          #5
          Jag hade ett 30w i en sådan i strax över ett år... märkte ingen värre utslitningstakt...
          over and out /Petter
          Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

          http://saltvattenvandal.blogspot.com/

          Kommentar

          • endymion
            • October 2006
            • 680

            #6
            I många 30 Watts ramper sitter det 40 Watts drosslar

            Kommentar

            • Olivin
              • July 2006
              • 573

              #7
              OK, då tar jag och monterar upp och kör med 30W i odlingsställningen jag håller på och fixar (se blogg för projekttråd)! Tack för hjälpen!
              Medlem i VAAF www.vaaf.se

              Kommentar

              Arbetssätt...