Akvarium igen.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Temeraire
    • January 2008
    • 385

    #16
    Ursprungligen postat av Fuzzop
    Skulle just säga kommunens hemsida men du hittade dit själv, mjukt vatten med ett ganska normalt ph så inget att direkt fundera över.
    Tycker att 8,2 i pH låter lite för högt? men kanske inte är så petnoga om man inte ska ha så känsliga arter? hårdheten är väll dock inget att oroa sig för?
    " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

    Kommentar

    • Fuzzop
      • July 2007
      • 2380

      #17
      Ursprungligen postat av Temeraire
      Tycker att 8,2 i pH låter lite för högt? men kanske inte är så petnoga om man inte ska ha så känsliga arter? hårdheten är väll dock inget att oroa sig för?
      8,2 i ph är ganska vanligt över hela landet och tror det är väldigt få arter som inte skulle trivas i det och dom som inte har det som idealt ph anpassar sig oftast utan bekymmer (dom sista kan dock va svåra att få yngel från). Hårdheten är även den väldigt bra, få arter vill ha annat vatten, undantaget är tex malawiciklider som vill ha hårdare vatten men till ett vanligt sällskapskar är det idealt

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2894

        #18
        Ursprungligen postat av Temeraire
        Måste fråga också, har tyvärr förlorat en del kunskap sedan jag senast hade akvarium. Vad är det man ska mäta på vattnet? pH, nitrit/nitrat och..? har för mig det var en tredje sak också.. hårdhet?
        Är knappast nödvändigt att mäta något annat än temperaturen på vattnet. Allt annat kan anstå till den dagen man eventuellt skulle få "problem" som man kan misstänka hänger samman med vattnets kvalitet.

        Kommentar

        • Super_Star_Angel
          • February 2007
          • 51

          #19
          Ursprungligen postat av Temeraire
          Haft koll på Blocket länge, men de flesta ska ju ha sådana överdrivna priser här i Värmland :O det lägsta priset jag sett var 1200:- för ett komplett paket med kar, ljusramp och pump. Visserligen var det på 96L, men ändå. Gav endast 300:- när jag bodde i Kalmar, och då var det ett kar på 100L med ljusramp, pump och annat
          Är värmlänningar pengagiriga tro?
          Jo värmlänningar är nog lite giriga. Jag köpte mitt akvarium där, 110 liter fullt utrustat för 2600. Fick förvisso med en bänk men det var ju ändå rätt dyrt. Det kom jag på i efterhand...
          Le babi, bedou
          Juwel Rekord 110 liter.

          Kommentar

          Arbetssätt...