Innermått akvarium...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dELIRiUM2009
    • September 2009
    • 33

    Innermått akvarium...

    är det någon i detta avlånga land som kan hjälpa mig med innermåttet på ett på ett 720 liters akvastabil måttet 2000x60x60 är väl som jag misstänker yttermått eller?
    Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta...
  • Bateman
    • July 2008
    • 32

    #2
    Ursprungligen postat av dELIRiUM2009
    är det någon i detta avlånga land som kan hjälpa mig med innermåttet på ett på ett 720 liters akvastabil måttet 2000x60x60 är väl som jag misstänker yttermått eller?
    Räkna bort glas tjockleken så e du hemma..
    Lycka till!

    Kommentar

    • drd
      • March 2004
      • 5586

      #3
      Ta bort 10 eller 12 mm på alla mått så e de klart men vet man inte hur man räknar ut det så är det ju inte så lätt ändå

      Och jag har helt glömt bort vilken formel man använder

      Ta 1990*590*590 för att räkna på 10 mm glas och det är då 692,719 liter när man tagit bort 3 nollor oxå
      ________________________________________________

      Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

      Kommentar

      • jenmad
        • March 2009
        • 579

        #4
        Ursprungligen postat av drd
        Ta bort 10 eller 12 mm på alla mått så e de klart men vet man inte hur man räknar ut det så är det ju inte så lätt ändå

        Och jag har helt glömt bort vilken formel man använder

        Ta 1990*590*590 för att räkna på 10 mm glas och det är då 692,719 liter när man tagit bort 3 nollor oxå
        Hm, de flesta akvarier jag har sett har glas både fram och bak och till höger och vänster så jag skulle nog ta bort 2 * 10 på längden och bredden, alltså 1980 * 580 * 590 (eftersom botten troligen bara finns nertill) Och sen är ju frågan hur högt upp man fyller akvariet - ända upp till allra översta kanten är ju rätt ovanligt.
        Fast sen återstår ju frågan varför Delirium vill veta detta - kanske inte alls för att få reda på exakt antal liter utan för något helt annat?

        Hälsningar
        Jennifer

        Kommentar

        • drd
          • March 2004
          • 5586

          #5
          Ursprungligen postat av jenmad
          Hm, de flesta akvarier jag har sett har glas både fram och bak och till höger och vänster så jag skulle nog ta bort 2 * 10 på längden och bredden, alltså 1980 * 580 * 590 (eftersom botten troligen bara finns nertill) Och sen är ju frågan hur högt upp man fyller akvariet - ända upp till allra översta kanten är ju rätt ovanligt.
          Fast sen återstår ju frågan varför Delirium vill veta detta - kanske inte alls för att få reda på exakt antal liter utan för något helt annat?

          Hälsningar
          Jennifer

          Du har så rätt ju

          My mistake helt enkelt , glömde ju att ta väck 10 mm på andra sidan oxå

          Alltså 1980 * 580 * 580 mm = 666 liter efter borttag av decimaler.

          Wtf mitt 720 har krymp oxå nu ju
          ________________________________________________

          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

          Kommentar

          • CuRSeD
            • April 2009
            • 186

            #6
            Åsen kanske man har nån tjusig btn bakgrund också så försvinner typ 200 liter till ;P

            Kommentar

            • SimonSaysBaka
              • August 2009
              • 788

              #7
              Trodde de flesta akvarium mättes med inner måttet, för mitt 205L är 122 cm långt och insidan är 120, fabriks måttet står det 120L 30B 50H och D40 eller vad det heter mitten måttet för det är välvt.

              ett tidsfördrivande test om man vill veta exakta liter så häller man i en liter åt gången och räknar , jag hade att 150X45x45 på 303 liter, jag testade och hälla i en liter i taget och fick det till 293 liter när det var fullt.
              Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

              Kommentar

              • Johanski
                • February 2007
                • 3044

                #8
                Ursprungligen postat av simonsaysbaka
                ett tidsfördrivande test om man vill veta exakta liter så häller man i en liter åt gången och räknar , jag hade att 150x45x45 på 303 liter, jag testade och hälla i en liter i taget och fick det till 293 liter när det var fullt.
                ...

                Kommentar

                • SimonSaysBaka
                  • August 2009
                  • 788

                  #9
                  Ursprungligen postat av Johanski
                  ...
                  Jepp, vet inte hur jag orkade Tog sjukt länge, det är alltid kul att veta exakta liter, fast om jag varit smartare så hade jag kunnat använda en tio liters hink och räkna 10 liter åt gången
                  Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                  Kommentar

                  • dELIRiUM2009
                    • September 2009
                    • 33

                    #10
                    Var ju inte hur många liter jag var ute efter utan tänkte kapa till min bakgrund och lacka innan jag får hem akvariet, har ju gått efter tillverkarens yttermått då antagligen, men det lär bli jobbigt att trycka ner den då men 1980x590 bör alltså stämma?
                    Senast redigerad av dELIRiUM2009; 22 October 2009, 05:44.
                    Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta...

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Ursprungligen postat av dELIRiUM2009
                      tänkte kapa till min bakgrund och lacka innan jag får hem akvariet
                      Ett litet tips, gör inte det...skulle det vara fel så kommer du att få en glipa som blir svår att fixa till, och vad spelar det för roll om du kapar till den idag eller om ett par dagar när du är säker på måttet?
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • dELIRiUM2009
                        • September 2009
                        • 33

                        #12
                        jo jag vet ville bara vara klar så det bara var att köra igång men visst du har rätt, men vad tusan skall man göra medans man väntar? kanske ta och pilla naveludd och sticka en tröja med fisk motiv
                        Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta...

                        Kommentar

                        • heeke
                          • April 2003
                          • 5033

                          #13
                          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                          Jepp, vet inte hur jag orkade Tog sjukt länge, det är alltid kul att veta exakta liter, fast om jag varit smartare så hade jag kunnat använda en tio liters hink och räkna 10 liter åt gången
                          Ett tips, använd en tumstock eller annat lämpligt mätverktyg nästa gång.
                          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                          Kommentar

                          • dELIRiUM2009
                            • September 2009
                            • 33

                            #14
                            Hade inte hjälpt då jag inte fått hem akvariet och några andra intressanta saker i hemmet har jag inte att mäta (gjordes redan vid 15års ålder)
                            Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta...

                            Kommentar

                            • SimonSaysBaka
                              • August 2009
                              • 788

                              #15
                              Ursprungligen postat av heeke
                              Ett tips, använd en tumstock eller annat lämpligt mätverktyg nästa gång.
                              Jo jag gjorde det och fick det till 150x45x45 jag mäter alltid inner måttet men det slutade ändå med 293 liter
                              Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                              Kommentar

                              Arbetssätt...