Risk med limmat akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snagge
    • September 2009
    • 101

    Risk med limmat akvarium?

    Kom över ett 1 år gammalt 112 liters akvarium bokstavligen gratis, märket är Aqua Pro och modellen Compact Set 80. Det är en sådan här svart historia med plastram och -ramp, med limmat kar som man liksom ställer ned i ramen. Grejen är att jag upptäckte att denna plastbotten skulle med i leken först efter att jag fyllt på med grus, vatten, inredning, fiskar - rubbet var klart. Nära till hjärnblödningen i det läget... Frågan är: hur stor funktion fyller den här separata plastramen som ska ligga underst? (Tilläggas kan att jag ställt akvariet på en matta av ett gammalt liggunderlag för stabilitet och isolering.) Jag bedömer att det är snyggare utan. Men riskerar jag att åka på ett sprucket kar och 112 liter vatten på vardagsrumsgolvet?
  • SimonSaysBaka
    • August 2009
    • 788

    #2
    Vad menar du med att det är limmat, är det med silikon eller vad, för jag har aldrig hört talas om något annat än silikon det finns dock helgjutna kar.

    Jag skulle lägga under ett liggunderlag eller en frigolit skiva, skulle aldrig våga att vara utan det.
    Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

    Kommentar

    • snagge
      • September 2009
      • 101

      #3
      Har ett liggunderlag under. Akvariet är "limmat" med silikon. Frågan lyder dock: är det ett problem att själva "plastramen" som skall ligga underst inte gör det? Den ser alltså inte stabil ut, utan verkar mest fylla funktion genom att den skapar en luftspalt mellan akvariet och bänken.

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #4
        Ursprungligen postat av snagge
        Har ett liggunderlag under. Akvariet är "limmat" med silikon. Frågan lyder dock: är det ett problem att själva "plastramen" som skall ligga underst inte gör det? Den ser alltså inte stabil ut, utan verkar mest fylla funktion genom att den skapar en luftspalt mellan akvariet och bänken.
        eftersom du har ett liggunderlag är det inget problem, ramen gör väl mera så du kan skippa frigolit/liggunderlag om du skulle vilja men står karet på ett liggunderlag är det troligen mera stabilt än ramen så du har absolut inget att oroa dig över

        Kommentar

        • snagge
          • September 2009
          • 101

          #5
          Ursprungligen postat av Fuzzop
          eftersom du har ett liggunderlag är det inget problem, ramen gör väl mera så du kan skippa frigolit/liggunderlag om du skulle vilja men står karet på ett liggunderlag är det troligen mera stabilt än ramen så du har absolut inget att oroa dig över
          Härligt att höra. Det hade varit så jäkla tråkigt om vi hade fått tömma allt och börja om, såhär klockan 00.45 en fredagkväll

          Kommentar

          • SimonSaysBaka
            • August 2009
            • 788

            #6
            ha ha, ah nu förstår jag, det nog bra
            Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

            Kommentar

            Arbetssätt...