Hjälp/tips om montering av ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ullisbaby
    • September 2009
    • 92

    Hjälp/tips om montering av ytterfilter

    Har precis fått hem mitt nya ytterfilter. Ett Eheim 2075 som jag tänkte montera i mitt Juwel Vision.

    Jag behöver er hjälp. Nu har jag kommit så långt att jag ska i med rören i karet och upptäcker då att jag inte vet hur jag ska sätta dem. För att flödet ska bli rätt i karet så vill jag ju sätta insuget och utblåset i samma ände som det befintliga innerfiltret.

    Men hur fasiken ska jag få till det med rören?! Jag vill ju inte att bakre "flärpen" på locket ska stå halvöppen bara för att dem böjda rören ska kunna komma ner i karet. Tanken var då ifall jag kunde gå via de urtag som är gjorda för sladdar men då är ju innerfiltret ivägen. Kan man värma upp plaströren och böja om dem?

    Hjälp mig snälla med tips. Vad göra?

    2 Diskus "Brilliant Turquoise", 2 Diskus "Snake skin red", 1 st L046, 3 st L134, 1 L183, 1 st L333, 11 st Kardinaltetra, 3 st Amanoräkor
  • åheim
    • April 2006
    • 13139

    #2
    Då¨blir det till att sätta rören på den andra sidan där det finns en öppning, å det spelar väl ingen roll eller? Tycker inte du ska ge dig på att smälta och böja rören!
    Finns det bara 1 st öppning så kan du såga ut ett, och det är ju på baksidan så det kommer ändå inte att synas
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Ullisbaby
      • September 2009
      • 92

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Då¨blir det till att sätta rören på den andra sidan där det finns en öppning, å det spelar väl ingen roll eller? Tycker inte du ska ge dig på att smälta och böja rören!
      Finns det bara 1 st öppning så kan du såga ut ett, och det är ju på baksidan så det kommer ändå inte att synas
      Funderade på det för precis som du säger så är det öppningar i båda ändar av karet mot baksidan. Men om jag sätter rören där så hamnar dem i ena ändan och innerfiltret i andra. Innebär inte det att vattnet kommer röra sig in mot mitten och "krocka" där? Dvs skiten samlar sig i mitten av karet istället för att komma in i filtret. Har för mig jag läste det i någon bok.

      2 Diskus "Brilliant Turquoise", 2 Diskus "Snake skin red", 1 st L046, 3 st L134, 1 L183, 1 st L333, 11 st Kardinaltetra, 3 st Amanoräkor

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Nej, det är inget somkommer att bli ett bekymmer, snarare att du får rörelse på vattnet så det inte blir några "döda" områden i karet.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Ullisbaby
          • September 2009
          • 92

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Nej, det är inget somkommer att bli ett bekymmer, snarare att du får rörelse på vattnet så det inte blir några "döda" områden i karet.
          Det var det där med "döda områden" som jag försökte förklara men då tolkar jag det som att det inte ska vara något problem? Då ska jag alltså köra på att sätta den i andra änden, dvs mitt emot inner filtret och så ska det fungera bra.

          2 Diskus "Brilliant Turquoise", 2 Diskus "Snake skin red", 1 st L046, 3 st L134, 1 L183, 1 st L333, 11 st Kardinaltetra, 3 st Amanoräkor

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Japp, jag hade på det viset i mitt Rio 240 och det funkade alldeles utmärkt!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Ullisbaby
              • September 2009
              • 92

              #7
              Tack Ansjo för hjälpen. Blev lite panikslagen när jag insåg att jag kanske inte skulle kunna använda det jag köpt.

              Mannen är borta så det får bli mitt fredagsnöje

              2 Diskus "Brilliant Turquoise", 2 Diskus "Snake skin red", 1 st L046, 3 st L134, 1 L183, 1 st L333, 11 st Kardinaltetra, 3 st Amanoräkor

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Jaja, kanske ett lika kul fredagsnöje som något annat....
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Ullisbaby
                  • September 2009
                  • 92

                  #9
                  Nu är det på plats. Kanske inte blev så snyggt direkt med de där extrarören i karet. Får allt fundera ut hur jag ska kamoflera dem. Inser att jag varit bortskämd med Juwels lösning med den "svarta lådan". Även om den tar plats så är den mer diskret än gröna plaströr...

                  Jag tycker ytterfiltret låter en hel del. Är det normalt tro? Det kanske ska vara så i början innan det har "kört in sig"?

                  Fart blev det i varje fall på vattnet. Ja jäklar i det. Känns som om Kardinaltetrorn yr runt som yra hönor. Hoppas zebrorna gillar det. Dem vill ju ha strömt.

                  Nu är önskan att vakna imorgon och se att vattnet är helt klart och att fiskarna har vant sig vid den nya "forsen" dem nu bor i

                  2 Diskus "Brilliant Turquoise", 2 Diskus "Snake skin red", 1 st L046, 3 st L134, 1 L183, 1 st L333, 11 st Kardinaltetra, 3 st Amanoräkor

                  Kommentar

                  • drd
                    • March 2004
                    • 5586

                    #10
                    Vad är det för filtermaterial i filtret ?
                    Det finns speciella tabletter från tetra som man kan låta sugas in i ytterfiltret för snabbare igångsättning av nyttobakterier som jag brukar använda mig av oxå.
                    Dom heter tetra bactozym har jag för mig.
                    Blå/lila piller

                    Hoppas karet klarnar upp efter starten av filtret iaf
                    ________________________________________________

                    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                    Kommentar

                    • Ullisbaby
                      • September 2009
                      • 92

                      #11
                      Tack för tipset. Var och köpte Bactozym idag. Får se hur det går. Vad jag såg så är det ganska stora kapslar. Har inte kikat närmare än men ska jag bara ner med dem i vattnet och vänta på att dem löses upp och sugs in?

                      Vattnet är betydligt klarare idag förresten. Efter lite omplantering för att dölja rören lite med växter så yrde det dock upp mycket igen så jag hävde i det sista klarningsmedlet jag hade också.

                      Blir säkert bra till imorgon

                      2 Diskus "Brilliant Turquoise", 2 Diskus "Snake skin red", 1 st L046, 3 st L134, 1 L183, 1 st L333, 11 st Kardinaltetra, 3 st Amanoräkor

                      Kommentar

                      Arbetssätt...