!!! fråga om lysrör !!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bille
    • April 2003
    • 43

    !!! fråga om lysrör !!!

    hej jag har ett kar på 540l med en heltäkande lysrörs ram jag undrar vad jag ska ha för lysrör i jag ska bara ha ett lysrör har malawi,ciklider i + lite växter vad ska de vara för lysrör som både lyser snyggt å är bra eller måste man ha 2st lysrör? jag kör med utan täckglas vad för watt ska de va på lysröret ? mvh
  • bbjr
    • March 2003
    • 6

    #2
    Når det gjelder valg av lysstoffrør, så ønsker man i utgangspunktet rør som gir mest mulig lys fra den røde og blå delen av spekteret, da absorpsjonsmaksima for de ulike plante-klorofyllene (klorofyll A og B)ligger i disse områdene. Den grønne delen er man ikke så interessert i,da dette stort sett bare gir lys som kan utnyttes av en del alger - noe man vanligvis ønsker å unngå. Noe grønt lys er likevel ønskelig for å fremheve fiskens farger. Man ønsker derfor en spektralkurve med en tydelig M-form.

    Vedlagte link kan være verdt å titte på:

    http://www.hereinspaziert.com/Sehlicht/wuchslicht3.htm

    Den grønne kurven indikerer klorofyllets absorbsjonsmaksima. Den/de
    andre viser hvilke bølgelengder ulike lyskilder sender ut.
    Ut fra dette bør Sylvania Gro-Lux være et bra valg for plantene. Philips Aquarelle kommer også godt ut. Dette gir imidlertid ikke alltid det beste utbyttet vår det gjelder å fremheve fiskens farger. Et alternativ kan derfor være å bruke et Gro-Lux og et annet akvarie-rør.

    Overvekt av blått lys gir buskete, lave planter, mens overvekt fra den røde delen av spekteret tenderer til å gjøre at plantene vokser mer i høyden.

    I første omgang ville jeg nok heller satset på for eksempel et gro-lux i kombinasjon med et annet akvarierør.<font size=3></font id=size3>

    BBJR
    BBJR

    Kommentar

    • Dr. Strange
      • March 2003
      • 995

      #3
      jag skulle satsa på minst 3 rör eller 4, 150 långa 58watt

      philips tld 950 är jag nöjd med, sen kan du blanda med Aquarelle om du vill få blåare ljus, eller Philips tld 840 om du vill ha gulare.

      //marcus
      " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

      Kommentar

      • jarinen
        • February 2003
        • 801

        #4
        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
        jag skulle satsa på minst 3 rör eller 4, 150 långa 58watt

        philips tld 950 är jag nöjd med, sen kan du blanda med Aquarelle om du vill få blåare ljus, eller Philips tld 840 om du vill ha gulare.

        //marcus
        <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

        Hej !

        Eftersom det rör sig om 540 akvarium så är det väl 120 cm och 36 watt som gäller?

        Då förutsätter jag standard 540. 150x60x60

        Mvh Jarinen

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=72032

        Kommentar

        • bille
          • April 2003
          • 43

          #5
          oki tack för svaren. de är 150.60.60 är det någon fara för fiskarna att bara använda ett lysrör tills jag ordnat någon annan ramp? isåfall vilket rör är bäst att ha om man nu bara ha ett? + va för watt? jag har inget täck,glas under rampen de måste väll man inte ha va? kanska någon har någon lysrörsramp att sälga med - 2-4 rör i ? Mvh Bille


          bille65@hotmail.com

          Kommentar

          • Dr. Strange
            • March 2003
            • 995

            #6
            glömde att ett 540 "bara" är 150cm......

            fiskarna bryr sig inte så hårt om lyset, och om du är händig eller känner någon elektriker så kan han säkert fixa ett begagnat lysrörs armatur och koppla en sladd till det, jag har två begagnade armaturer som jag köpte på returmarknaden här i umeå, och dom funkar kanon....

            tänk bara på att vatten och el inte lirar så bra ihop, så vet du inte hur du ska koppla så be någon som kan.

            //Marcus
            " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

            Kommentar

            • Dr. Strange
              • March 2003
              • 995

              #7
              vart bor du Bille? och att inte ha täckglas har lite nackdelar, vattnet dunstar rätt fort och det dunstar på lysröret som blir smutsigt istället för täckglaset, sen är meningarna delade, jag brukar köra utan täckglas och ha ett fint nät över istället så inte fiskar kan hoppa ut.....en smaksak

              /Marcus
              " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

              Kommentar

              • jarinen
                • February 2003
                • 801

                #8
                Hej!

                Nån större fara för fisken är det väl inte om du tillfälligt kör med ett rör, men det blir ju inte mycket lys i ett 540 med ett rör.

                Jag tycker Philips Aquarelle är bra och liksom neutrala åt vithållet,inte så gul o inte så blå.

                Jag är inte säker men tror 36 watt är max vad gäller 120 rör.

                Det blir kraftig avdunstning utan lock.

                Mvh Jarinen

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=72032

                Kommentar

                • jonathan larsen
                  • March 2003
                  • 80

                  #9
                  apropå vatten och el... häromdagen när jag höll på att pilla med innerpumpen nere i karet och min kompis skulle hålla lysrörsrampen så tappade han den ner i vattnet. det var en upplevelse även om jag inte fick e stöt konstigt nog.

                  100L svenskt saltvatten. nu med massa anemoner i alla färger.
                  540L tre små räkor och två små malar
                  500L svamp

                  Kommentar

                  • bille
                    • April 2003
                    • 43

                    #10
                    oki tack för svaren. jag bor i 0371 området A-torp

                    Kommentar

                    Arbetssätt...