Storlek på ny pump till Juwelfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • UnderYtan
    • October 2008
    • 61

    Storlek på ny pump till Juwelfilter

    Tror att jag borde byta ut pumpen till filtret i mitt Juwel Vision 260l, den har börjat låta konstigt och surra högt på ett sätt den inte gjort förr.

    Nu undrar jag om någon vet om jag kan köpa en pump på 1500l/h istället för den på 1000 som sitter i nu? Jag har Malawiciklider och de gillar ju mycket fart på vattnet, så det kanske skulle vara bättre för dem med starkare pump tänkte jag.
    260 l malawiciklider
    180 l sällskapsakvarium
    35 l guppy och räkor
  • åheim
    • April 2006
    • 13142

    #2
    Nä det ska tydligen inte funka med 1500 modellen, det är bara 400,600 och 1000 man kan byta inbördes!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • M-L
      • September 2009
      • 183

      #3
      Jag spinner vidare på denna tråden. De pumpar som ingår i juwel möbelkar brukar de annars räcka om man har malawi? eller bör man ytterligare pump?? Tacksam svar, Lizz.

      Kommentar

      • drd
        • March 2004
        • 5586

        #4
        Men du kanske kan ersätta hela filtret med nåt annat typ eheims 2048 eller vad det nu heter, i folkmun kallad "kraftpaketet" som pumpar galet mycket vatten oxå
        ________________________________________________

        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13142

          #5
          2048 600L/tim (lilla kraftpaketet)
          2252 1200L/tim (stora kraftpaketet)
          Det sistnämda är nog lagom till ett 260L malawi!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • UnderYtan
            • October 2008
            • 61

            #6
            Synd att inte 1500l pumpen passar. Kanske ska sätta in ett filter till då. Det blir ju inte så snyggt, men det är ju viktigare att fiskarna trivs ändå.
            260 l malawiciklider
            180 l sällskapsakvarium
            35 l guppy och räkor

            Kommentar

            • M-L
              • September 2009
              • 183

              #7
              Ursprungligen postat av Lizz
              Jag spinner vidare på denna tråden. De pumpar som ingår i juwel möbelkar brukar de annars räcka om man har malawi? eller bör man ytterligare pump?? Tacksam svar, Lizz.
              Ok, jag svarar väl själv då, kan någon rätta mig om jag har fel. I de flesta som ingår är det lite snålt tilltaget. Även i det jag har, men i dessa nyare Biflow är det stor filtermassa i relativt liten pump, så det borde räcka??? .

              Kommentar

              Arbetssätt...