Lysrörsramp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Lysrörsramp

    Jag skall köpa en ny lysrörsramp till mitt nya akvarium, 98L med måtten längd 80 cm, djup 35 cm och höjd 35 cm.

    Min fråga är om jag skall köpa en med två lysrör eller om det räcker med ett lysrör?

    Vad har man för fördelar med att ha två rör, förutom att det blir mer ljus. Kan man köra olika sorters rör eller behöver man ha samma sort?

    Idag har jag en ramp för glödlampor så jag behöver hjälp, hoppas ni kan hjälpa mig.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!
  • micket
    • February 2008
    • 256

    #2
    Ursprungligen postat av PiaJo
    Jag skall köpa en ny lysrörsramp till mitt nya akvarium, 98L med måtten längd 80 cm, djup 35 cm och höjd 35 cm.

    Min fråga är om jag skall köpa en med två lysrör eller om det räcker med ett lysrör?

    Vad har man för fördelar med att ha två rör, förutom att det blir mer ljus. Kan man köra olika sorters rör eller behöver man ha samma sort?

    Idag har jag en ramp för glödlampor så jag behöver hjälp, hoppas ni kan hjälpa mig.
    Köp en med två rör. Då kan du ha ett växtrör och ett annat så du får den "färg" som passar ditt akvarium/fiskar! Men sak du inte ha några växter alls och fiskar som inte vill ha för ljust så räcker det ju bra med ett rör. Men jag skulle ändå köpa en dubbelramp, för du kanske kommer vilja ha växter i framtiden och då är det ju bara att sätta i ett rör till.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      #3
      jag har växter och fiskar mest från sydamerika som sorgmanteltetror, platys, bågfensciklider.

      Vilket sorts "ljus"/rör skulle ni rekomendera?
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • micket
        • February 2008
        • 256

        #4
        Jag skulle rekomendera typ en sån här http://www.cyberzoo.se/T-5/Hagen-Glo...r-2-x-24-W.htm Kör med ett (eller två) rör för växterna (grolux) och sen ett vitare ljus (marine wite), det har jag och tycker det funkar bra och är snyggt.

        Kommentar

        • Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

          #5
          Ursprungligen postat av PiaJo
          jag har växter och fiskar mest från sydamerika som sorgmanteltetror, platys, bågfensciklider.

          Vilket sorts "ljus"/rör skulle ni rekomendera?
          Val av rör, om pengar inte är ett problem sä kör hagen power-glo, i min mening det bästa på marknaden, snyggt starkt ljus som är bland det bästa som finns för växterna, aqua-glo är lika snyggt men svagare ljus och duger om man bara har några få enklare växter och det är lite billigare.
          philips aquarelle och sylvania aquastar är 2 andra super rör för växterna och dom liknar power-glo men lite mera blå-lila ljus.

          Kommentar

          Arbetssätt...