Lysröret är trasigt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    Lysröret är trasigt

    Egentligen är det två saker.

    För det första så har jag ett lysrör som fungerar alldeles utmärkt, men det håller på att smulas sönder. Det har liksom ett yttersta skikt som håller på att förvandlas till mjöl. Och jag har en heltäckande ramp som runt lysröret har börjat tappa ett yttersta skikt den med. Det jag undrar är om det är lysröret som gör det eller om det kan vara så att det har med min syrepump att göra, jag har inte kvar den nu, men när den var igång stänkte den upp små vattendroppar på lysröret och rampen. Jag tror att skalförlusterna började ungefär samtidigt som jag satte i pumpen, men jag tycker det skulle vara konstigt att en akvarieramp inte tål vatten. Hur som helst så undrar jag om lysröret blir defekt nu så att jag borde byta ut detta med (men jag vill inte göra det för min ekonomi är urkass just nu och jag vill inte köpa ett nytt lysrör om jag inte absolut måste).

    Sen så har jag ett lysrör som har gått sönder, och jag undrar om jag kan köpa ett vanligt lysrör i stället för att köpa ett i djuraffären. Jag köpte där sist men jag tyckte att deras lysrör ger ett jättekonstigt ljus, och de hade bara en sort. För växternas skull är det sak samma, jag har bara hornsärv och den verkar vara odödlig. Men jag funderar på om akvarielysrör är vattenanpassade och vanliga inte är det?
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.
  • endymion
    • October 2006
    • 680

    #2
    Tycker du att akvarieaffärens rör gav konstigt ljus kommer du nog tycka att ett vanligt varmvitt ger ännu konstigare ljus.

    Många akvarielysramper tål inte vatten eftersom de är byggda för att ligga ovanpå täckglas.

    Kommentar

    • maria_
      • March 2007
      • 2867

      #3
      Men det var inte svaret på min fråga.

      Heltäckande ramper ska ju inte ligga på glas.
      Med vänlig hälsning,
      hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

      Kommentar

      • alg_oa1
        • May 2007
        • 473

        #4
        Kan det kanske vara kalk?

        Om du vill ha bra lysrör för växterna så är det nog bäst att köpa det i zooaffärn då deras lysrör är anpassade för växter, ett vanligt "kontorslysrör" är inte
        "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

        Kommentar

        • maria_
          • March 2007
          • 2867

          #5
          Nu blir jag lite tokig.

          "För växternas skull är det sak samma, jag har bara hornsärv och den verkar vara odödlig."
          Med vänlig hälsning,
          hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

          Kommentar

          • alg_oa1
            • May 2007
            • 473

            #6
            Haha jaha, då spelar det ingen roll vilket lysrör du väljer!
            "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

            Kommentar

            • flygrc
              • June 2006
              • 2755

              #7
              Tror stenhårt på att det är kalk ,lysrör är gjorda av glas och det smular aldrig.
              Har du luftbubblor/luftsten/utströmning(från filter som drar luft från ytan) i karet?
              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

              Kommentar

              • maria_
                • March 2007
                • 2867

                #8
                Men jag lovar, lysröret fjällar.

                Jag hade som sagt en syrepump mitt i karet innan och det stänktes upp vatten mot rampen och lysröret då när luftbubblorna kom till ytan. Och då så började både lysröret och rampen att tappa ett yttersta skikt.
                Med vänlig hälsning,
                hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                Kommentar

                • flygrc
                  • June 2006
                  • 2755

                  #9
                  Ursprungligen postat av maria_
                  Men jag lovar, lysröret fjällar.

                  Jag hade som sagt en syrepump mitt i karet innan och det stänktes upp vatten mot rampen och lysröret då när luftbubblorna kom till ytan. Och då så började både lysröret och rampen att tappa ett yttersta skikt.
                  Ja och fjällen är kalk
                  https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                  Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                  Kommentar

                  • Lasse
                    • October 2002
                    • 1965

                    #10
                    Det måste som flygrc säger vara kalk som fällt ut på både lysröret och rampen. Ta ur lysröret och ta en trasa med citronsyra och gnid över så skall du se att det lossnar. Det finns inget på ett lysrör som kan "fjälla" utan det är vattenbubblor som stänkt upp och så har värmen gjort att vattnet dunstat och kalken (som det är gott om i vattnet nere där du bor) fällt ut. Lite försiktig tvättning med citronsyra eller ättika kommer att återställa både ramp och lysrör.

                    MVH Lasse
                    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                    Kommentar

                    • maria_
                      • March 2007
                      • 2867

                      #11
                      Men det på lysröret sitter inte fast utan lossnar av sig själv vid beröring. Och kalk brukar ju sitta fast. Rampen har faktiskt blivit skadad, det är plast som lossnar.
                      Med vänlig hälsning,
                      hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                      Kommentar

                      • Lasse
                        • October 2002
                        • 1965

                        #12
                        Skicka ett foto

                        Rampen vet jag inte hur den ser ut men en sak vet jag - glas som ett normalt lysrör består av fjällar inte - det är något som fastnat på utsidan. Kalk kan ju sitta löst på så det bara lossnar.

                        MVH Lasse
                        Senast redigerad av Lasse; 05 October 2009, 22:51.
                        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                        Kommentar

                        • Sleep
                          • December 2008
                          • 246

                          #13
                          Ursprungligen postat av maria_
                          Men det på lysröret sitter inte fast utan lossnar av sig själv vid beröring. Och kalk brukar ju sitta fast. Rampen har faktiskt blivit skadad, det är plast som lossnar.
                          Hej Maria!
                          Jag hade samma problem förut innan jag köpte en ny ramp.
                          Det är nog som Lasse o FlygRc säger. Kalk, om du drar med fingret över så lossnar det lite gran va? men inte allt?
                          Och det brukar oftast vara i ändarna som det uppstår. ialla fall i mitt fall va det så.
                          Jag märkte dock ingen skillnad på rören att dom skulle tappa i kvalitet. Så jag tror att du kan köra vidare på dom ett tag till.

                          Lyssna på dom gammla rävarna Lasse O FlygRc dom kan en del om akvarium.

                          Hoppas du vart klokare nu.
                          Mvh Glenn.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...