375Liter, hur mycket fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathce
    • April 2009
    • 239

    375Liter, hur mycket fisk

    Jag tror inte riktigt på 1cm fisk per liter vatten. Är de verkligen ett bra riktmärke, ibland har aj haft fler och de har gått hur bra som helst och ibland har ja haft färre och de har ändå gått åt skogen.
    Jag har tänkt mig sötvatttens fisk, mest ungfödare, någon mal och kanke någon ål, å nåra botior, men mest ungfödare guppy, svärdbärare, platy osv.. hur fisk kan ja egentligen ha, när märker ja att de blir för mycket, hur vet ja om ja kan stoppa ifler.
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Tänk mera på gram/kropsvolym, det går att ha ett par meter med småtetror och dom skitar inte ner närapå lika mycket som ett par ordentliga diskusar(35-40cm).

    Ditt filtersystem är kritiskt till att bedömma hur mycket du kan ha i karet, och då är det volymen på filtermassa som gäller.
    Därav så är ytterfilter oftast totalt överlägsna, med undantag för det hemmabygda "blå filtematts monstret" som finns beskriven i en artikel på zpet inte vackert men det funkar.

    Mitt tipps är att du slutar stoppa i fisk när du tror att du kan ha i några till, det brukar vara där gränsen går.
    Skall du ha platyn svärdsbärare etc så bör du ha nåt som käkar lite ygel så dom inte överbefolkar ditt kar .

    Jag vet att jag inte gett raka svar men det är många faktorer som spelar in så riktigt nåt maxantal vågar jag inte ge dig.
    Däremot så hoppas jag att du fått något vettigt ut ur min förklaring till vad du skall ta i beaktande vid belalastningen.
    Ur rent estetisk synvikel så skulle jag själv ha fler av färre arter och sen lägga lite energi på att få växtligheten o layouten(aquascapen) snygg på akvariet.

    //NiXoN

    Kommentar

    • Mathce
      • April 2009
      • 239

      #3
      svärdbärare är väl rättduktiga på att käka yngel, i alla fall de ag haft innan. Hehe.
      Får väl ta och börja med ett par fiskar, vill tyvärr inte ha ytterfilter pågrund av olika skäl. men får väl ta och köpa ett till innerfilter i så fall.

      Kommentar

      • Mathce
        • April 2009
        • 239

        #4
        Tänkte på en annan sak, när börjar man märka att de blir för mycket.
        Jag menar om ja stoppar i ett par fiskar nu, väntar ett par veckor och stoppar i fler och sen väntar ytterligare ett par veckor, kan ja då märka om ja kan stoppa i fler eller inte. Svårt att förklara, men de ja egentligen undrar är väl hur lång tid det tar för de nyaste fiskarna att etablera sig i karet så att de får en normal blans, innan man kan stoppa i fler.

        Kommentar

        Arbetssätt...