Akvariemöbel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • catharinah
    • September 2009
    • 24

    Akvariemöbel

    Hej!
    Jag har en ny akvariemöbel, med skåp under.
    Verkar vara masonitskiva med folie på, fanéer eller vad der heter.
    Mitt problem är att skåpet har inga hyllor.

    Funderar på hur jag ska sätta dit ett hyllplan utan att nödvändigtvis göra möbeln svagare för belastning. Förstår ni? Tänkte att det kanske inte är världens bästa grej att borra hål och sätta dit beslag.

    Nån som har nått förslag?
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Inga problem att borra och sätta beslag, du behöver ju inte borra ett 25 cm hål direkt.
    Checking out...

    Kommentar

    • catharinah
      • September 2009
      • 24

      #3
      Haha nej! Men det borde alltså gå utan att det blir farlig belstning? Vill vara säker. Så inte alltihop ligger i en hög på golvet en dag.

      Kommentar

      • SimonSaysBaka
        • August 2009
        • 788

        #4
        Jeo, ska nog inte vara någon fara, sätta dit hyllor kan göra en del möbler stadigare, beror dock på hur man sätter dit dem

        Kan ju limma också
        Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

        Kommentar

        • DaRe

          • June 2009
          • 2227

          #5
          javisst går det bra, du kan ju exempelvis borra 4 hål i våg halva vägen igenom med 6 mm borr och trycka in metallstift och på dessa hänga en hylla. ala IKEA. Stift finns på IKEA alternativt K-rauta, bauhaus.

          Så slipper du en hel konsol inne i möbeln.
          Checking out...

          Kommentar

          • Fuzzop
            • July 2007
            • 2380

            #6
            Ursprungligen postat av catharinah
            Haha nej! Men det borde alltså gå utan att det blir farlig belstning? Vill vara säker. Så inte alltihop ligger i en hög på golvet en dag.
            personligen hade jag fördragit att limma in en hylla med typ superfix, gör bara konstruktionen starkare, men nu råkar jag ju ha en tub hemma och det är annars dyrare med lim.
            Om du väljer att borra in nån sorts stift ala ikea så limma dom gärna i hålen så har du inte ändrat hållfastheten på skåpet (förutsatt att du inte kör typ karlsons klister

            Kommentar

            • catharinah
              • September 2009
              • 24

              #7
              Tack så mycket för tipsen! Kör nog på ala IKEA stilen och limmar fast stiften då. Låter bra =)

              Kommentar

              • DaRe

                • June 2009
                • 2227

                #8
                Tro mig du behöver inte limma, du har hållfasthet så det räcker och dessa pytte hål påverkar inget.
                Checking out...

                Kommentar

                • Skiren
                  • December 2005
                  • 749

                  #9
                  Är absolut inga problem att borra lite hål i bänken. Att limma fast stiften behövs garanterat inte, du kommer snarare ångra dig den dagen du behöver justera hylla.
                  http://skiren.blogspot.com

                  Kommentar

                  • catharinah
                    • September 2009
                    • 24

                    #10
                    Tack så mycket för alla svar! =)

                    Kommentar

                    Arbetssätt...