Byte av lysrör, T8 > T5

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Triggerhappy
    • April 2007
    • 377

    Byte av lysrör, T8 > T5

    jag tänkte bygga om armaturen till mitt kar lite grann, byta drossel mot ett HF-don och sätta på T5 istället för T8 rör.


    lysrören som sitter på just nu är 58W T8rör på 150cm och det jag undrar är om det finns T5 akvarierör som är lika långa?
    jag vet att det finns vanliga T5 rör som är några centimeter kortare 1449mm men har inte hittat några såna för akvarier.
    watten säger ju inte så mycket om längden på dessa för den kan variera från 38w till 80w på ett 150cm rör och dom flesta akvarieaffärer på nätet skriver sällan mått =/


    Sedan undrar jag om det finns någon som byggt om en armatur tidigare och om det är något mer man behöver tänka på?

    Och finns det några vattensäkrade lysrörshållare att köpa löst? Juwels tex?
    Lyssna inte på mig
  • endymion
    • October 2006
    • 680

    #2
    Det är svårt att hitta vettiga 80 Watts rör. Det går om man letar men det är inget vanliga butiker har hemma. Vissa påstår även att man inte ska köpa 2x80 Watts HF-don eftersom kvaliten är kass på dessa utan istället. 2 st 1x80 Watt. Jag har en ramp med 2 st 1x80 Watt och en med 2x80 Watt. HF-donet har pajjat en gång i den med 2x80 Watt men det hände efter ett par minuter och den som sitter i nu funkar bra i ett år ungefär. Fästena skiljer mellan t5 och t8 så du måste borra hur du än bär dig åt. Skicka mig ett pm så ska jag hjälpa dig med att fixa grejerna.

    Kommentar

    • Triggerhappy
      • April 2007
      • 377

      #3
      Okej, det sitter 4st lysrör i så jag tror det blir lite mycket med 4 x 80watt.

      Det jag hade tänkt mig var i så fall HE (High Effekt) istället för HO (high output) lysrör. Alltså 35watts rör på 1449mm, finns även dom för akvarier?

      Drivdonen jag kollat på är Osram Qti, finns det några andra alternativ?
      Lyssna inte på mig

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        De är svårt att hitta HE-rör avsedda för akvariebruk (finns det ens några?). (HE står förresten för High Efficiency)
        Ska du inte köra en massa växter så funkar det väl bra ändå om du hittar ett rör du tycker ser bra ut i färgtemperaturen.
        Att du tänkt köra HE-rör beror på att du vill sänka energiförbrukningen antar jag?
        Annars är det som sagt det flesta "akvarieanpassade" rör av HO-typ.

        Längd/effekt är inte så svårt för T5 rör, det är bara det att samma längd finns i både HE resp HO variant, dvs olika effekt (HO rör 1449mm finns faktiskt i två olika effekter).

        Skillnaden mellan HE och HO är lummens/watt dvs hur mycket ljus per watt man får. HE rören är effektivare men HO rören ger mer ljus.

        T5 HO:
        24W, 549mm
        39W, 849mm
        54W, 1149mm
        49W, 1449mm
        80W, 1449mm

        T5 HE:
        14W, 549mm
        21W, 849mm
        28W, 1149mm
        35W, 1449mm
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • Triggerhappy
          • April 2007
          • 377

          #5
          tack, jo så långt hänger jag med men jag har problem att hitta 1149mm rör för akvariebruk över huvud taget.

          om jag skulle köra på 4x80w skulle det bli 3 watt per liter? lite mycket va? =)

          om någon vet ett märke som har akvarierör på 1449 helst 49 eller 35w då, säg gärna till! =)
          Lyssna inte på mig

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            #6
            Ursprungligen postat av Triggerhappy
            tack, jo så långt hänger jag med men jag har problem att hitta 1149mm rör för akvariebruk över huvud taget.

            om jag skulle köra på 4x80w skulle det bli 3 watt per liter? lite mycket va? =)

            om någon vet ett märke som har akvarierör på 1449 helst 49 eller 35w då, säg gärna till! =)



            Kör på HO rör
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • Matnil
              • October 2003
              • 464

              #7
              Ursprungligen postat av Triggerhappy
              om jag skulle köra på 4x80w skulle det bli 3 watt per liter? lite mycket va? =)
              vad har du för mått på karet? Är det verkligen 150cm långt men inte på mer än runt 100l?
              Du kan annars välja 54w som är runt 115cm och så överlappa rören för att täcka hela längden

              Kommentar

              • flygrc
                • June 2006
                • 2755

                #8
                Ursprungligen postat av Matnil
                vad har du för mått på karet? Är det verkligen 150cm långt men inte på mer än runt 100l?
                Du kan annars välja 54w som är runt 115cm och så överlappa rören för att täcka hela längden
                Den lösningen för 150 cm ramp körde jag på
                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                Kommentar

                Arbetssätt...