För litet filter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gusten86
    • June 2008
    • 84

    För litet filter?

    Jag har Aquael Innerfilter Fan-1+ i mitt kar på 110 liter,på hemsidan står det att filtret fungerar för kar mellan 60-100 liter, filtret känns lite för litet, vattnet blir tex grumligt väldigt fort efter jag har bytt vatten, vilket jag gör 1 gång i veckan. Jag kan väl även tillägga att jag har ett relativt nystartat kar.

    Så frågan är, borde jag köpa ett nytt större filter?
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #2
    absolut köpa större, har själv ett aquael fan 3+ i mitt 100liters och det är absolut att rekomendera den storleken

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13142

      #3
      Ursprungligen postat av gusten86
      Jag har Aquael Innerfilter Fan-1+ i mitt kar på 110 liter,på hemsidan står det att filtret fungerar för kar mellan 60-100 liter, filtret känns lite för litet, vattnet blir tex grumligt väldigt fort efter jag har bytt vatten, vilket jag gör 1 gång i veckan. Jag kan väl även tillägga att jag har ett relativt nystartat kar.

      Så frågan är, borde jag köpa ett nytt större filter?
      Jag förstår att det blir grumligt Nu är det så att rekommendationerna på akvariestorlek från tillverkaren bara handlar om cirkulation och de tar inte ett dugg hänsyn till den biologiska filtreringen utan det får man ta ansvar för själv! En AQ 1+ har 1,3dl filtervolym, alltså i princip ingenting och du får en dålig mekanisk filtrering och en obetydlig biologisk rening! Vill man endast använda sig av kommersiella innerfilter så får man ta till i storlek eller använda flera stycken för att upprätthålla en bra miljö i akvariet
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      Arbetssätt...