Är detta ett bra filter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joppeg
    • August 2009
    • 28

    Är detta ett bra filter?

    Hej, skall införskaffa ett större filter till mitt 65 liters akvarium, nu sitter det i ett aquael för 30-60 liter men tänkte köpa modellen störra, dock har jag inte haft det andra så länge så vet inte om det är ett bra filter. Men är detta hära prisvär? http://www.akvariumbutiken.se/filter...quael_533.html

    MVH Jonathan
  • Zarp
    • January 2009
    • 27

    #2
    Aquels filter är bra enligt mig. Prisvärda. Helt tysta. Har kört mina i över ett år, inga problem. Tycker dock att flödesratten på de modeller som har inbyggt UV ljus är svår att reglera, den är trög. Den modellen du länkar till med ratten på toppen är mkt lättare. Jag kör ofta mina utan yttre nedre plastbaljan; de blir då räk och yngelsäkra.

    Kommentar

    • joppeg
      • August 2009
      • 28

      #3
      Okej det var ju bra, då blir det att man beställer det filtret imorgon. Kommer bakterierna hitta in i det nya filtret direkt eller kommer det att ta sin tid?

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #4
        Ursprungligen postat av joppeg
        Okej det var ju bra, då blir det att man beställer det filtret imorgon. Kommer bakterierna hitta in i det nya filtret direkt eller kommer det att ta sin tid?
        det tar ett par veckor innan du har tillräckligt med bakterier så kör dubbelt i början.
        Sen får jag föreslå att du tar modellen större, aquaels filter är enligt mig riktigt bra men angivelsen på rekomenderad storlek av kar suger, kör själv ett FAN 3+ till ett 100liters kar och det är alldeles lagom så ett fan 2+ vore nog riktigt bra i ett 60liters, sen ta gärna av filterburken (den gör ingen som helst nytta) så får du bättre flöde genom filtermassa och mindre rengöringar som resultat (om några alls).

        Kommentar

        • joppeg
          • August 2009
          • 28

          #5
          Okej, då kanske det e lika bra att ta Fab 2 plus istället då. Kostar ju trots allt bara ca 40 kr mer. bara den inte är väldigt mycket större i måtten än den andra.

          Kommentar

          • Fuzzop
            • July 2007
            • 2380

            #6
            inte riktigt koll på måtten men är det ett normalhögt 60liters ska den få plats, finns nog angivet på nån sida så du kan dubbelkolla för säkerhets skull, sen bygger ju filterburken nån extra cm så är måtten så det precis får plats blir det bra

            Kommentar

            • joppeg
              • August 2009
              • 28

              #7
              Okej det e 30cm djupt minus gruset då

              Kommentar

              • Fuzzop
                • July 2007
                • 2380

                #8
                såg att den är 25,5cm i kartong så får absolut plats om du kör utan filterkåpan

                Kommentar

                • joppeg
                  • August 2009
                  • 28

                  #9
                  Okej men får väll bli den då om jag inte tar 60-100 liters varianten, det jag kör med nu 30-60 fungerar ändå ganska bra och vattnet är kristallklart

                  Kommentar

                  Arbetssätt...