Vilket Ytterfilter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trast
    • August 2009
    • 45

    Vilket Ytterfilter?

    Enkel fråga kan tyckas, men vilket ytterfilter bör jag skaffa till mitt Juwel 240?
    Ska iväg och införskaffa ett tänkte jag.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Kolla först vad de har hemma, det är lite olika utbud i affärerna beroende på vilken grossist de handlar mest hos.
    Att fråga vilket ytterfilter du ska köpa är som att svära i kyrkan, och du kommer att få lika många olika svar som svarande. Kolla runt på tex forumet och skaffa dig en egen uppfattning, sök på tex Eheim, Fluval, Tetratec, Amtop osv och fråga vidare sedan.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      tips....ta hellre ett som är "för stort".

      man kan aldrig få för mycket filtrering.

      skulle flåset bli för stort, så koppla på ett strilrör eller liknande.



      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • trast
        • August 2009
        • 45

        #4
        Ursprungligen postat av Kensa
        tips....ta hellre ett som är "för stort".

        man kan aldrig få för mycket filtrering.

        skulle flåset bli för stort, så koppla på ett strilrör eller liknande.



        .

        Ok, det var nog det svaret jag var ute efter.
        Att få olika svar vet jag att jag skulle kunna få, men var osäker på om hastigheten på utblåset kunde bli för hårt, tänk fluval fx5 t.ex.

        Men det svarade på min fråga väldigt bra, man tackar!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Nu vill jag inte klanka ner Fluval FX5 på något vis, men det kan bli trubbel om du vill koppla på strilrör på utblåsen då de är ovala...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • dalmatin
            • February 2008
            • 170

            #6
            Jag har köpt det här filtret till mitt 240 liters Juwel. http://www.zooplus.com/shop/fish/fil...s/eheim/133668

            Väldigt tystgående, lätt att sätta igång, vattnet ser mycket klarare ut nu. Det är också ett bra pris på den tycker jag. Det här är bara vad jag tycker, det finns säkert bättre ytterfilter men jag gillar den .

            Kommentar

            • SuperAquaMan
              • August 2009
              • 245

              #7
              Ursprungligen postat av dalmatin
              Jag har köpt det här filtret till mitt 240 liters Juwel. http://www.zooplus.com/shop/fish/fil...s/eheim/133668

              Väldigt tystgående, lätt att sätta igång, vattnet ser mycket klarare ut nu. Det är också ett bra pris på den tycker jag. Det här är bara vad jag tycker, det finns säkert bättre ytterfilter men jag gillar den .
              Jag letar också filter till mitt 240 juwel kar.
              Kan man ta i lite i överkant vad gäller flöde på filtret? kan ju vara bra om man skaffar ett större kar vilket jag garanterat kommer göra någon gång. Eller låter dom filtrena mycket som flödar mer?

              jag skall köpa antingen detta filtret http://www.zooplus.com/shop/fish/fil...im/133668#more

              eller detta (ex 1200. 200-500 liter) http://www.zooplus.com/shop/fish/fil...ra/126259#more

              Frågan är vilket som är bäst. Jag är mån om att det är tyst. Och att alla slangar följer med vilket det står att det gör för tetratec men osäker på eheim. tetratec har också 40 positiva recensioner mot 2 st på eheim.
              Någon som vill ge mig råd mot min beslutsångest??
              Senast redigerad av SuperAquaMan; 23 September 2009, 00:44.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Besluta får du göra själv, men jag vet vilken jag skulle valt. Ta gärna i i överkant, att det skulle bli för strömt i karet går att åtgärda med strilrör, så länge det inte rör sig om väldigt mycket i överkant.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • flygrc
                  • June 2006
                  • 2755

                  #9
                  Jag tycker det är bättre med två filter än ett, även om det är samma volym, visst blir det lite dyrare men man minskar risken för bakslag som kan bli väl så dyrt när man rensar ett filer. Har man två filter tar man dom vid olika tillfällen så man alltid har ett ostört fungerande filter.

                  Jag kör själv med Tetratecen (två st 1200 i ett 540 kar)och är överlag jätte nöjd med dom, jobbar tyst osv MEN jag och många fler har haft problem med läckage i dom.
                  Här är en länk på hur jag fixade mina

                  men det ska du ju inte behöva göra på ett nytt filter, nu vet jag inte om felet är fixat från fabriken ännu.
                  https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                  Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13142

                    #10
                    Ursprungligen postat av SuperAquaMan

                    jag skall köpa antingen detta filtret http://www.zooplus.com/shop/fish/fil...im/133668#more

                    eller detta (ex 1200. 200-500 liter) http://www.zooplus.com/shop/fish/fil...ra/126259#more

                    Frågan är vilket som är bäst. Jag är mån om att det är tyst. Och att alla slangar följer med vilket det står att det gör för tetratec men osäker på eheim. tetratec har också 40 positiva recensioner mot 2 st på eheim.
                    Någon som vill ge mig råd mot min beslutsångest??
                    Tetratec har varit lovordad MEN nu när filtret varit med ett tag så är det en hel del missnöje med filtret också, främst läckage! Min personliga erfarenhet av tetratec ex 700 är att den var tyst men väldigt svag motor, dåliga stoppkranar som kärvar efter ett tag och mitt började läcka vatten från slangenheten efter några månader och sånt skräp gör jag mig alltid av med! Så mellan dessa filter så är 2073 den jag skulle föreslå (utan att ha egen erfarenhet dock)
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • SuperAquaMan
                      • August 2009
                      • 245

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Besluta får du göra själv, men jag vet vilken jag skulle valt. Ta gärna i i överkant, att det skulle bli för strömt i karet går att åtgärda med strilrör, så länge det inte rör sig om väldigt mycket i överkant.
                      Får man lov att fråga vilken du hade tagit?

                      Tetratec har varit lovordad MEN nu när filtret varit med ett tag så är det en hel del missnöje med filtret också, främst läckage! Min personliga erfarenhet av tetratec ex 700 är att den var tyst men väldigt svag motor, dåliga stoppkranar som kärvar efter ett tag och mitt började läcka vatten från slangenheten efter några månader och sånt skräp gör jag mig alltid av med! Så mellan dessa filter så är 2073 den jag skulle föreslå (utan att ha egen erfarenhet dock)
                      Vill absolut inte betala för något som börjar läcka. Speciellt inte på nytt parkettgolv. Vilket år köpte du modellen? Det står ju endå att det är 3 års fabriksfelsgaranti.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13142

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Nu vill jag inte klanka ner Fluval FX5 på något vis, men det kan bli trubbel om du vill koppla på strilrör på utblåsen då de är ovala...
                        Fast nu sätter man ju inte strilröret på utblåset utan på samma gummimuff som det borttagna utblåset satt och man man ska köra med fluvals strilrör
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Ursprungligen postat av SuperAquaMan
                          Får man lov att fråga vilken du hade tagit?
                          Detta: http://www.zooplus.com/shop/fish/fil...im/133668#more
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Ursprungligen postat av åheim
                            Fast nu sätter man ju inte strilröret på utblåset utan på samma gummimuff som det borttagna utblåset satt och man man ska köra med fluvals strilrör
                            OK, men hur grov är slangen som sitter innan de ovala utblåsen då?
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • trast
                              • August 2009
                              • 45

                              #15
                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Tog samma själv, beställde den i tisdags. Så får den kanske på måndag skulle jag tro, väldigt billig blev den till skillnad från det fina priset 2300kr på djuraffären här.

                              Ungefär 1200kr och gratis frakt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...