Vad ska jag göra, behöver goda råd.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    Vad ska jag göra, behöver goda råd.

    Jag har hittat en burk hos en glasmästare, måtten är 220x50x60. Problemet är att det har stått länge. Glasmästaren hade fått beställning på det, sedan har det inte blivit avhämtat.Jag vet inte exact hur länge det har stått, det visste inte killen jag pratade med heller.Nu är jag osäker på om det måste silikonas om, och det lär ju bli en kostsam historia.

    Fler frågor: vad ska man ha för bänk till ett akvarium av det måttet.kan man få tag på ljusramp till det, och vad kommer en sån att kosta...

    Tacksam för svar.
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Karet är säkerligen ingen fara att köra igång utan att silikona om det, för det har väl inte stått där i 20-tals år?
    Bänken är heller inte så svår att fixa, antingen om du måttbygger med leca eller liknande, annars kan du alltid måttbeställa en alu-bänk och den hamnar kanske på runt en 2000:-. Ramp finns även det att måttbeställa från ett par olika tillverkare, Åleds och Azola är några av dem, pris är svårt att säga då det beror på antal rör, T5 eller T8 osv...
    Men det dyra brukar vara karet, vad ligger det i pris? Och det var ganska kul mått på det.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Karet är säkerligen ingen fara att köra igång utan att silikona om det, för det har väl inte stått där i 20-tals år?
      Bänken är heller inte så svår att fixa, antingen om du måttbygger med leca eller liknande, annars kan du alltid måttbeställa en alu-bänk och den hamnar kanske på runt en 2000:-. Ramp finns även det att måttbeställa från ett par olika tillverkare, Åleds och Azola är några av dem, pris är svårt att säga då det beror på antal rör, T5 eller T8 osv...
      Men det dyra brukar vara karet, vad ligger det i pris? Och det var ganska kul mått på det.
      Jag skulle få besked under kvällen eller morrondagen. Glasmästaren själv var inte där när jag åkte förbi, och killarna tordes inte säga nåt pris.

      Nej det har inte stått i 20 tals år...inte ens 10 tals årMen risken finns att det har stått upp till ett år, de sa att de inte visste, och det kanske de inte gjorde heller.

      Men torkar inte silikonet om det står tomt så länge? det är väl vatten som hindrar silikonet från att torka ut? Min man var lite orolig, och även jag. Vill inte gärna starta upp akvariet, för att sedan upptäcka att det läcker....så modig är jag inte...
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ett år är absolut ingenting, jag har haft beg. akvarium som stått i över tio år och kört igång utan problem. Är det ett bra pris på karet så är det bara att slå till!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • ciklidtok
          • March 2005
          • 1466

          #5
          Jo jag är sugen på att slå till om priset är bra

          Om jag måttbygger med leca, måste jag väl lägga nånting under själva burken så det blir en jämn-/slät yta. Måste det vara en träskiva, eller räcker det med en frigolitskiva eller ett tjockare liggunderlag?
          720L SA-/CA. Övriga
          375L Biotop, skalarer
          275L Malawi
          240L Blandat


          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Nej, du bör ha en lite tjockare spånskiva eller liknande och sedan ett liggunderlag eller frigolit, om det är ett helglaskar.
            Nackdelen med detta system är att det inte är det snyggaste kanske, men det funkar...jag såg någon som lackat lecablocken i svart och det är nog enda gången som jag skulle kunna tänka mig att ha sådana. (Men det är jag det)
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • flygrc
              • June 2006
              • 2755

              #7
              Först ska jag säga emot Ansjo Men spånskiva och akvarium tycker inte jag hör ihop, har taskig erfarenhet så att säga, det finns för visso "fukttålig spånskiva"

              Ljustramp till 220 i standard har jag inte sett någonstans.

              Jag byggde själv ramp och moddade en Livabänk från Jysk med det fungerar inte till er, deras längsta är bara 180



              kika på PNY gjorde

              Se på Ikea vad dörrar kostar, man kan använda stommar med med de är av spånskiva Fast då måste man förstärka.

              Till rampen kan du räkna med 400-500 per rör du stoppar i + material.
              eller en MH ramp för en 10 000
              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

              Kommentar

              • ciklidtok
                • March 2005
                • 1466

                #8
                jag tycker väl heller inte lecablock är et snyggaste, men det går att "försköna" om man vill Jag har säkert nån snygg duk jag kan hänga över i annat fall

                Tillbaka till frågan Så du rekomenderar alltså att man lägger en tjockare skiva av trä ( spån, plywood ol.) jag brukar alltid ha ett liggunderlag eller liknande imellan själva burken och möbeln, sedan brukar jag även lägga ett tunnare liggunderlag inellan bottenplattan och gruset/sanden också....eftersom jag har Syd-/centralamerikanska ciklider, som gillar att gräva ner sej till botten, så allt vad stenar heter bara rasar ihop. Malawicikliderna är heller inte så mycket bättre...det känns säkrast så, då dämpas smällen från stenen iaf.
                720L SA-/CA. Övriga
                375L Biotop, skalarer
                275L Malawi
                240L Blandat


                Kommentar

                • ciklidtok
                  • March 2005
                  • 1466

                  #9
                  Ursprungligen postat av flygrc
                  Först ska jag säga emot Ansjo Men spånskiva och akvarium tycker inte jag hör ihop, har taskig erfarenhet så att säga, det finns för visso "fukttålig spånskiva"

                  Ljustramp till 220 i standard har jag inte sett någonstans.

                  Jag byggde själv ramp och moddade en Livabänk från Jysk med det fungerar inte till er, deras längsta är bara 180



                  kika på PNY gjorde

                  Se på Ikea vad dörrar kostar, man kan använda stommar med med de är av spånskiva Fast då måste man förstärka.

                  Till rampen kan du räkna med 400-500 per rör du stoppar i + material.
                  eller en MH ramp för en 10 000
                  När det gäller ljusrampen, så blir det i värsta fall så att jag evt. köper två, då slipper jag sitta och bygga och meka med elen, och det kan bli snyggt endå. 2 st a'110 eller tre st. lika långa som uppgår till storleken jag behöver, det beror lite på vad som blir det billigaste alternativet.

                  Om det är osäkert med spånskiva, borde man väl kunna ta en träskiva istället...det är ju mera tåligt?
                  720L SA-/CA. Övriga
                  375L Biotop, skalarer
                  275L Malawi
                  240L Blandat


                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Håller delvis med, men kollar du på alla akvariemöbler vad de är gjorda av så kan du meddela det senare....
                    Jag skulle personligen hellre satsa på en alu-ställning som går att göra riktigt snygg om man vill, att denna sedan är lätt att loda in karet på är ett annat plus.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • ciklidtok
                      • March 2005
                      • 1466

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Håller delvis med, men kollar du på alla akvariemöbler vad de är gjorda av så kan du meddela det senare....
                      Jag skulle personligen hellre satsa på en alu-ställning som går att göra riktigt snygg om man vill, att denna sedan är lätt att loda in karet på är ett annat plus.
                      Jag vet att de möbelakvarium jag har köpt är av trä, men jag vet inte vilket trä det är

                      Jag vet ingenting om hur man vare sej lodar i Aluställning, vart man får tag på det eller vad det kostar. jag har kört den enkla vägen tidigare, och köpt färdigt...bara att montera....har aldrig haft ett "självbygge" förut....därav alla frågor och funderingar
                      720L SA-/CA. Övriga
                      375L Biotop, skalarer
                      275L Malawi
                      240L Blandat


                      Kommentar

                      • flygrc
                        • June 2006
                        • 2755

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Håller delvis med, men kollar du på alla akvariemöbler vad de är gjorda av så kan du meddela det senare....
                        Jag skulle personligen hellre satsa på en alu-ställning som går att göra riktigt snygg om man vill, att denna sedan är lätt att loda in karet på är ett annat plus.

                        Meddelar "laminat/folie-klädd fukttålig (i bästa fall) spånskiva"
                        Jodå det visste jag, gillar fortfarande inte det ur konstruktionsperspektivet...
                        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                        Kommentar

                        • Fanbyalperna

                          • September 2005
                          • 752

                          #13
                          Det allra bästa under karet är en skiva av marinplywwod, men det går med vanlig plywood om man målar den ordentligt med grundfärg etc.
                          Jag gillar inte heller spånplatta i samband med vatten.
                          Har inte alltid rätt, men fel ibland

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av flygrc
                            Först ska jag säga emot Ansjo Men spånskiva och akvarium tycker inte jag hör ihop, har taskig erfarenhet så att säga, det finns för visso "fukttålig spånskiva"
                            Jag har alltid kört med spånskiva och det är inget problem. Dock ett litet men väldigt viktigt tips. Köp in några svarta sopsäckar, klipp upp dom och klä in spånsskivans ovansida med dom och vik ner dom en liten bit in på undersidan. Lägg dom dubbelt . Är bänken större än sopsäcken (vilket det lär bli för ett så stort akvarium) så lägg dom rejält om lott och tejpa skarven med vattenfast tejp. Bra och billigt sätt.

                            Som flera redan sagt - ett akvarium kan stå tomt i väldigt många år utan några som helst problem att silikonen skulle bli torr.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              gällande rampen, du nämnde att du kanske skulle köra på flera små ramper.

                              det tycker jag låter som en god idé.

                              anledningen till det, är att då kan du ställa in start och stopp med timers lite olika
                              så att du på ett enkelt vis kan simulera en solupp/nedgång.

                              kan ju aldriig vara fel...........



                              .
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...