Diatomfilter VS Quikfilter och var köpa inom EU

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    Diatomfilter VS Quikfilter och var köpa inom EU

    Ja Quickfiltert har jag hittat och provat men Diatomfilter hittar jag inte mer än i US.

    Någon som provat och fungerar det så mycket bättre än ett Quickfilter?

    Är Diatomfilter svåra att handskas med?

    Finns det några andra alternativ för riktigt "finmekanisk" filtrering?

    (säg nu inte hårt packad filtervadd i pet-flaska med pumphuvudför det är inte bra nog)
    Senast redigerad av flygrc; 20 September 2009, 19:57.
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jodå jag har testat diatomfilter flera gånger men upptäckte så småningom att det fanns andra saker som funkar lika bra och är billigare - lovar att inte säga vad
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • flygrc
      • June 2006
      • 2755

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Jodå jag har testat diatomfilter flera gånger men upptäckte så småningom att det fanns andra saker som funkar lika bra och är billigare - lovar att inte säga vad
      Då har jag ingen nytta av dig eftersom du tänker säga packad filtervadd i petflaska
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av flygrc
        Då har jag ingen nytta av dig eftersom du tänker säga packad filtervadd i petflaska
        Hur kunde du tro det - eller kanske i ett ytterfilter eller i filterbehållaren till ett vanligt innerfilter - men skillnaden är ju marginell.

        Jag har också med framgång använt Dupla Crystal (finns säkert andra liknande preparat).

        Hårdpackad filtervadd, Dupla Crystal och diatomfilter funkar alla lika bra och allst smårr försvinner inon ett dygn.
        Billigast och enklast tycker jag att filtervadden är - därför föredrar jag det
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Hur kunde du tro det - eller kanske i ett ytterfilter eller i filterbehållaren till ett vanligt innerfilter - men skillnaden är ju marginell.

          Jag har också med framgång använt Dupla Crystal (finns säkert andra liknande preparat).

          Hårdpackad filtervadd, Dupla Crystal och diatomfilter funkar alla lika bra och allst smårr försvinner inon ett dygn.
          Billigast och enklast tycker jag att filtervadden är - därför föredrar jag det
          Bra att veta, kan ju vara att det jag läst om Diatomfiltert är överdrivet.
          ser jag på filtervadden VS quickfiltert så tycker jag att de gör ungefär samma jobb och quickfiltert ska ta 1 micron
          Jag håller på att leta upp vad diatom filtert har för space.

          Nackdelen med Dupla Crystal är att den binder fosfater och det vill jag ju ha i karet, misstänker att det är ett problem med alla flockningsmedel.

          Dupla Cristal det bästa flockningsmedlet du provat som jag förstått det?
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            #6
            Hittade det, 0,08 micron
            全网最全cosplay、美图、写真、动漫、芙蓉次元专注福利资源下载站,


            och så quickfiltert 1 micron


            Någon skillnad måst det göra tycker man, å andra sidan använder man flockningsmedel räcker det säkert med 1 micron
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av flygrc
              Nackdelen med Dupla Crystal är att den binder fosfater och det vill jag ju ha i karet, misstänker att det är ett problem med alla flockningsmedel.
              Ja men det är ju bara en engångs grej och jag har inte märkt att det har påverkat grönsakerna de gånger jag har använt det.

              Dupla Cristal det bästa flockningsmedlet du provat som jag förstått det
              Ja det kan man ju säga men snarare är det väl som så att D. crystal kom ut 5 år före något annat flockningsmedel och eftersom jag var nöjd så har jag aldrig testat något annat
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • flygrc
                • June 2006
                • 2755

                #8
                Hmm inget att kör på dagen, t.o.m kanske bra på natten då den löser ur CO2

                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                Kommentar

                • Lasse
                  • October 2002
                  • 1965

                  #9
                  Läst igenom länken - kan väl säga att jag inte håller med. Någon impeller kan inte lösa ut någon koldioxid, däremot kan ju en ökad ytvattenrörelse se till att överskottsgas går ut så verkan kan vara likadant (men det gäller dagstid också). det med den starka strömmen kan man också motverka. Varför diatomfilter inte har slagit igenom i Europa vet jag inte - kanske beroende på att de sätter igen nästan omedelbart.

                  Är det grums du skall ha bort så tycker jag att hagens qvickfilter är suveränt.

                  MVH Lasse
                  Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                  Kommentar

                  • flygrc
                    • June 2006
                    • 2755

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lasse

                    Är det grums du skall ha bort så tycker jag att hagens qvickfilter är suveränt.

                    MVH Lasse
                    Jag har provat quickfiltert och visst hjälpte det, men inte hela vägen.
                    Antagligen har jag fått en fix ide men när jag tex varit på zoogiganten så har de riktigt kristallklart vatten (ser ut som RO vatten innan det hamnar i karet)
                    Det jag är ute efter är att bli av med är en minimal mjölkighet.
                    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                    Kommentar

                    • Lasse
                      • October 2002
                      • 1965

                      #11
                      Easy life flytande filtermedium då? Det är en typ av lera som absorberar det mesta av gulämnen och mindre grumligheter och fäller ner det.

                      MVH lasse
                      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                      Kommentar

                      • flygrc
                        • June 2006
                        • 2755

                        #12
                        Ursprungligen postat av Lasse
                        Easy life flytande filtermedium då? Det är en typ av lera som absorberar det mesta av gulämnen och mindre grumligheter och fäller ner det.

                        MVH lasse

                        Det hade jag glömt, Dusko på Zoogiganten sa att det var den de använde.
                        Kommer att prova både den och Dupla Cristal som Kjell föreslog, jag kommer göra det tillsammans med quickfilter. Så jag får återkomma när jag utvärderat dom.
                        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                        Kommentar

                        • flygrc
                          • June 2006
                          • 2755

                          #13
                          Easy life flytande filtermedium

                          Har läst runt en del, många som är riktigt positiva till produkten, får se vad jag är efter 3 veckor vilket är tiden jag ger då flaskan räcker till två VB till.

                          Men..när jag nu provade att slå i Easy life flytande filtermedium tillsammans med dubbelkopplat quickfilter (ja jag har de 2 vanliga E1200 filterna med i karet)

                          Hur den kan vinna priser står över mitt förstånd. Ok det har bara varit i 16h och att det kunde dröja upp till 3 dygn innan full effekt. (det är väl för man ska hinna glömma hur det såg ut innan)

                          Riktig amerikansk reklam på flaskan,kan man backa upp alla dessa påstående med någon vetenskaplig studie? någon som sett någon sådan??

                          "Efter tillsatsen blir vattnet grumligt,eftersom innehållet blir aktivt"

                          Vilket kvalificerat strunt,det var grumligt redan när det var i flaskan och tro det om det stämmer att den innehåller lera eller något av dessa ämnena


                          Jag återkommer om det fungerar på mitt vatten.

                          Men en sak är säkert, man losar minst ett växtdygn efter varje VB.. ljuset når ju inte ner till botten
                          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                          Kommentar

                          • flygrc
                            • June 2006
                            • 2755

                            #14
                            24h senare,klarare men inte klarare än vad det hade varit ändå.
                            Har hällt 1,5 dos i 54 l karet, det är relativt nyuppsatt och rätt grumligt, ska se vad som händer där.
                            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                            Kommentar

                            • Lasse
                              • October 2002
                              • 1965

                              #15
                              Skippa all otrolig reklamnoja men faktum är att jag flera gånger fått ett så klart vatten i mina saltvattenskar att jag bara stått och undrat hur detta gått till. Och detta har varit i kar som gått ett antal år och med rätt så mycket gulämnen i.

                              Jag skulle dock inte kombinera det med qvickfilter eftersom jag tror att de mikroskopiska partiklarna skall vara runt i akvarievattnet ett tag för att göra nytta. Den verksamma delen av det lär vara en lera - samma lera som många pappegojor äter för att motverka gifter från frön och bär de äter.

                              MVH Lasse
                              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...