Byta av filter - hur stor filtermatta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hogan1
    • August 2008
    • 323

    Byta av filter - hur stor filtermatta?

    Tacksam för förslag.....
    I mitt 375 med Malawi (ej Mbunas) har jag idag bakom bakgrunden stoppat i 3 filter. (enligt devisen att man aldrig kan ha för mycket filtrering)

    1 st Eheim 2252 innerfilter som ju har ganska fint filtermaterial och skall ha en kapacitet om 1200 l/h. Detta filter har som främsta uppgift att ta hand om småpartiklar och göra vattnet klarare ganska kvickt. Jag rengör detta ca. 2 ggr/månad. Utblåset till detta är bakom bakgrunden.

    1 x Eheim 1250 (1200 l/h) med elrör och filtermatta (10 ppi) ca 35 cm x 10 x 15 med utblås i längsled i akvariet. Samt

    1 x Eheim 2075 ytterfilter (1250 l/h) med utblås från andra sidan i längsled.

    Av olika skäl skall jag ta bort ytterfiltret och i stället sätta dit ytterligare en Eheim 1250 med filtermatta. Begränsningen av storlek bestäms mer eller mindre av akvariets höjd varför max höjd på filtermattan bör bli ca. 35 cm.

    Frågan är då vilken som är den optimala storleken (eller volymen) av en 10 PPI filtermatta för att få ut bästa möjliga effekt av både filtreringen, cirkulationen och rengöringsintervaller.

    Några idéer?
    Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.
  • åheim
    • April 2006
    • 13129

    #2
    Du behöver nog inget mer än dina innerfilter då de blir nästan 6L filtervolym tillsammans och 2400L/tim! Har du ppi 10 på din 1250 så borde du aldrig behöva rengöra den!
    Senast redigerad av åheim; 17 September 2009, 10:59.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Hogan1
      • August 2008
      • 323

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Du behöver nog inget mer än dina innerfilter då de blir nästan 6L filtervolym tillsammans och 2400L/tim! Har du ppi 10 på din 1250 så borde du aldrig behöva rengöra den!
      Tack för synpunkterna - själva filtreringen är bara en av poängerna - den andra är cirkulationen (ytvattenrörelsen) som varit på tok för dålig via strilröret från innerfiltret. Generellt räcker det absolut med 2400 l/h - men som sagt - man kan aldrig har för mycket - och således är jag ute efter bästa möjliga kombination med tre innerfilter enligt tidigare spec. Jag försöker bara hitta vad som är mest optimalt. T.ex. om det är mer optimalt med en matta som är 35x10x10 än 35x10x20 - eller något annat. Prylarna har jag hemma - och det är gott om plats bakom bakgrunden. Kostnaden ökar endast marginellt (ca 30 öre/dag i energiförbrukning) - men det lär jag ju ta in snabbt när jag säljer innerfiltret.
      Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

      Kommentar

      Arbetssätt...